U subotu, 2. aprila, dobio je prvu poruku da mu je sa računa skinuto 29,99 evra. Ubrzo je usledilo još nekoliko na isti iznos. Dok nije kontaktirao banku i blokirao karticu vezanu za tekući račun Velibor I. iz Beograda ostao je bez gotovo 100.000 dinara skinutih kroz više od 20 transakcija.
Za portal N1 kaže da plaćanja „preko mreže“ obavlja na pouzdanim sajtovima, da nigde nije ostavljao lične podatke, a da je karticu uvezao samo za jednu poznatu aplikaciju za elektronska plaćanja, koju odobrava i sama banka. Banka mu je, posle uložene reklamacije i prigovora – vratila novac.
U Narodnoj banci Srbije kažu da je pretpostavka odgovornosti upravo na – banci, te da je u ovakvim situacijama uspostavljeno osnovno pravilo po kojem je rizik podeljen tako što korisnik snosi gubitak do 3.000 dinara, a sve preko toga banka. Korisnik, međutim, snosi celokupan gubitak ukoliko ga je – sam prouzrokovao.
„Zloupotreba novca na mom računu desila se vikendom – kada ne može da se ode na šalter banke, kad je otežano komuniciranje sa zaposlenima, kada je jedini način da blokiram karticu poziv preko kol centra“, priča čitalac Velibor I. iz Beograda koji se javio redakciji portala N1.
Poruke su se, kaže, samo nizale. Uglavnom su sva „plaćanja“ bila u iznosu od 29,99 evra, a opis transakcije je bio „apple.com/billitunes.com ie“. Dok nije blokirao karticu sa računa mu je na ovaj način skinuto, kaže, oko 99.000 dinara.
„Banci sam uložio reklamaciju i prigovor na ovu naplatu sa računa. Kontaktirao sam i Narodnu banku Srbije i Tužilaštvo za visokotehnološki kriminal, sve istovremeno. To je račun preko kojeg primam i platu i nimalo nije prijatno kada odjednom ostanete bez tolikog iznosa“, kaže sagovornik N1 negirajući da je prethodno bilo gde ostavljao svoje lične podatke ili kupovao na neproverenim sajtovima.
Imao je, kaže, jedino aplikaciju ApplePay koju je, preko platne kartice, uvezao sa svojim tekućim računom, ali plaćanja preko ove vrste e-novčanika – nije koristio.
U Banci Inteza, gde sagovornik portala N1 ima račun, ističu da je procedura, kada korisnik primeti aktivnosti koje ukazuju na zloupotrebu kartice od strane trećih lica, sledeća:
„Neophodno je da se blokira kartica i inicira reklamacija. Kartičarske organizacije čije brendove u ponudi ima Banka Inteza imaju visok stepen zaštite duplim sistemom autorizacije, a dodatno, kako bi zaštitila svoje klijente i predupredila mogućnost pojave ovakvih situacija, banka redovno sprovodi kampanje sa ciljem edukacije i zaštite aktivnosti svojih klijenata na digitalnim kanalima i prilikom onlajn kupovine“, kažu za portal N1 u ovoj banci.
Ceo tekst pročitajte na N1.
Bonus video: Ransomver – hakeri vrebaju na internetu, čuvajte svoje računare
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: