Da li će, na koji način i za koliko novca Telekom Srbija ući u vlasništvo firme koja izdaje dnevni list Kurir i upravlja drugim medijima - za javnost je još nepoznanica. "Finansijska pozicija Telekoma Srbija je takva da ne bi smeo da se upusti u preuzimanja ni u okviru svog glavnog poslovnog područja, da ne govorimo o širenju na druge oblasti", kaže za portal N1 Nenad Gujaničić, glavni broker društva Momentum sekjuritis.
Telekom Srbija je, u oktobru 2018, sklopio ugovor sa firmom Wireless Media (tada stoprocentnim vlasnikom Monda), o investiranju 37,9 miliona evra u razvoj i stvaranje integrisanog digitalnog medija Mondo, podseća N1.
Taj ugovor predviđao je da državni teleoperator nakon isteka pet godina ima pravo otkupa vlasničkog udela u Mondu Inc, koji izdaje dnevni list Kurir, nekoliko magazina, i u okviru kojeg danas posluje Kurir TV, ali i druge firme.
Od tada do danas – štošta se promenilo.
Za početak – u oktobru 2023. usvojeni su izmenjeni medijski zakoni, koji državnom teleoperatoru omogućavaju da bude vlasnik medija. Ti propisi su usvojeni desetak dana po isteku petogodišnjeg roka po pomenutom ugovoru.
Zatim, Mondo je sa Wireless medije prebačen u vlasništvo firme WMG Media (u okviru Wireless Media Grupe Igora Žeželja – WMG), a prvobitna majka-firma (Wireless Media) je promenila ime i nije više deo Žeželjeve grupacije (pod istim matičnim brojem ta firma sada nosi naziv Smart Ventures d.o.o. i u vlasništvu je fizičkog lica, nepovezanog sa WMG).
Da li je ulazak državnih teleoperatora u medije specifično za srpsko tržište ili je odlika i drugih?
Nenad Gujaničić, glavni broker društva Momentum sekjuritis, za portal N1 objašnjava da je, što se tiče trendova na globalnom tržištu telekomunikacija, bilo dosta pokušaja ovih kompanija da uđu na medijski prostor kako bi ponudile kompleksniju uslugu i time, kako ističe – zadržale klijente.
„Međutim, većina tih pokušaja je rezultirala neuspehom jer sinergetski efekti nisu bili dovolji da se opravdaju skupa preuzimanja“, objašnjava Gujaničić.
Kada je domaći Telekom u pitanju, dodaje Gujaničić – njegova finansijska pozicija takva da „ne bi smeo da se upusti u preuzimanja ni u okviru svog glavnog poslovnog područja, da ne govorimo o širenju na druge oblasti“.
„Kompanija već godinama ima negativan slobodan novčani tok što govori da nema dovoljno novca da servisira dugove, isplaćuje dividendu i sprovodi eventualna preuzimanja“, navodi on.
Dakle, kako ističe – izvori finansiranja za ove poslove nalaze se u eksternim izvorima (krediti) ili se poseže za prodajom imovine kao što je to bio slučaj prošle godine sa prodajom infrastrukture (detalje o prodaji antenskih stubova Telekoma pročitajte OVDE).
„Ukratko, Telekom bi trebalo momentalno da otpočne poslovno i finansijsko restrukturiranje kako bi se izbegao scenario da ogromne obaveze padnu na pleća poreskih obveznika“, upozorava Gujaničić.
Prema ugovoru iz 2018, cena za preuzimanje Monda od kompanije Wireles Media bila bi minimum 10 miliona evra.
To je, naime, ugovorom predviđen minimum koji sleduje Wireless Mediji u slučaju prodaje Monda – bilo Telekomu, bilo nekoj trećoj firmi.
Naravno, u slučaju da je tržišna vrednost u trenutku prodaje manja od toga – prodavcu Monda bi sledovao manji iznos, u celosti.
Ugovor, praktično, predviđa pravila u slučaju dve mogućnosti – da Telekom otkupi vlasnički udeo u Mondu, ili da se Mondo proda nekoj trećoj firmi.
U slučaju da se proda nekom trećem, Wireless Mediji (pretpostavljamo sada firmi WMG Media kao vlasnici Monda) sleduje pomenutih minimum 10 miliona evra, a Telekomu Srbije, koji je uložio novac 2018. u razvoj Monda, sleduje sve preko tih 10 miliona evra prodajne cene, do najviše 27,95 miliona evra.
Ako se Mondo proda za više od 37,95 miliona evra (a to je iznos koji je Telekom inicijalno uložio ovim ugovorom od pre pet godina), višak će se deliti u srazmeri 70:30 u korist Wireless-a (70 odsto viška do visine prodajne cene ide prodavcu-vlasniku Monda, a 30 odsto ide Telekomu).
U slučaju kada bi se Telekom, po ovom ugovoru, odlučio da otkupi udeo u Mondu, to bi bilo po ceni koja se dobije kada se od tržišne vrednosti („pravične tržišne vrednosti udela“) oduzme iznos koji bi Telekomu sledovao da se Mondo po tržišnoj ceni prodaje nekom trećem licu (27,95 miliona evra + 30% od viška po namirenju 10 miliona evra Wireless-u).
Problem je, jedino, što su rokovi za otkup udela Monda za Telekom po ovom ugovoru – istekli u prvoj polovini godine (pet godina od potpisivanja ugovora, plus tri meseca za obaveštenje o otkupu, plus tri meseca za okončanje otkupa).
Ono što javnosti nije poznato je – da li ima dodatnih aneksa ovog ugovora.
Sigurno je jedino da medijski zakoni Telekom ne sprečavaju da – u dogovoru sa prodavcem WMG grupom – kupi šta želi.
WMG grupa je, u odogovoru na upit N1, u utorak navela da će o svim novostima od značaja – javnost biti blagovremeno obaveštena.
„Zahvaljujući uspešnoj biznis transformaciji i našoj viziji integrisanog nastupa na tržištu, danas smo tržišni lideri u svim oblastima u kojima poslujemo, što je dovelo do interesovanja velikog broja respektabilnih investitora za različite biznise u okviru grupe. Kultura naše kompanije je da blagovremeno obaveštavamo javnost o svim novostima od značaja“, stoji u odgovoru WMG grupe redakciji N1.
BONUS VIDEO Advokat o Telekomovoj kupovini Kurira: Zakoni iz 2023. cementirali uticaj države na medije“
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare