Tender za nabavku skupocenih tramvaja je suspendovan, a Gradsko saobraćajno preduzeće “Beograd” GSP ušlo je u nabavku novih 150 autobusa, vrednu čak 140 miliona evra. Prema rečima sagovornika Nova.rs, tender od starta izaziva sumnju - od toga da se traže autobusi na gas, iako nemamo infrastrukturu za njihovo punjenje, preko čudnih rokova nabavke, do bojazni da je posao već skrojen za jednu firmu.
Nakon niza žalbi stopirana je nabavka novih 25 tramvaja za Beograđane, čija je vrednost procenjena na oko 140 miliona evra. Svega nekoliko dana nakon suspenzije postupka, GSP Beograd pokrenuo je drugi – nabavku novih 150 autobusa, a slučajno ili ne, cena je ista – dakle oko 140 miliona evra. U dinarima 16.189.600.000.
Kako se navodi u dostupnoj dokumentaciji, GSP kupuje 100 niskopodnih zglobnih autobusa i 50 solo autobusa. Sve to putem finansijskog lizinga na šest godina.
U konkursnoj dokumentaciji za zglobne autobuse se navodi da moraju biti iste marke i tipa, da budu potpuno novi, sa ugrađenim agregatima, skopovima, podsklopovima, te da 10 vozila treba da bude isporučeno već za 120 dana od potpisivanja ugovora, 30 nakon 180 dana, 40 posle 110 dana…
Slični uslovi su i za solo autobuse, za koji je rok isporuke duži i ide do maksimalnih 280 dana od potpisivanja ugovora.
Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu navodi za Nova.rs da tender koji je formalno raspisao GSP Beograd u startu izaziva sumnju. On kaže da “doktor Šapić i njegova ekipa insistiraju na gasnim autobusima, iako je prethodno izjavljivao da ne postoji infrastruktura za njihovo punjenje i da to nije dobro rešenje”.
“Drugo rok za dostavu prvih autobusa je samo četiri meseca. To je neverovatno malo i moglo bi da znači da je napravljen dil sa nekim proizvođačem ili da se radi sa vozilima sa lagera, što se ne radi kada se naručuju nova vozila“, navodi Jovanović.
On kaže da izvor CLS iz Sekretarijata za javni prevoz izražavaju bojazan da se radi o turskoj fabrici BMC, čija se vozila nisu dobro pokazala ni u Novom Sadu ni u Beogradu, a ne koriste se u EU.
“Pravo rešenje za Beograd jeste nabavka hibridnih ili električnih autobusa neke renomirane evropske fabrike, poput ‘Mercedesa’ ili nekog slične reputacije. Imajući u vidu veličinu Beograda, pa i obližnjeg Novog Sada, dugoročno rešenje treba biti dovođenje nekog ozbiljnijeg investitora, koji bi oživeo proizvodnju autobusa u Beogradu”, ističe Jovanović.
Inače, Grad Beograd je od turske firme BMC nabavljao autobuse još pre tri godine, kada je nabavku 100 novih autobusa platio 34,2 miliona evra ili 342.000 evra po vozilu. Kako su ranije upozorili iz CLS, isti zglobni autobusi na gas plaćeni su u Novom Sadu dve godine ranije 158.000 evra po komadu, odnosno 84.000 evra niže nego u Beogradu.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare