Više od 20 linija Gradskog saobraćajnog preduzeća u Beogradu pašće u ruke privatnika nakon usvajanja predloga projekta javno-privatnog partnerstva, koji je usvojen na sednici Privremenog organa. Reč je o projektu vrednom više od 66 milijardi dinara koji je oročen na 10 godina. Tako će linije gradskog prevoza na potezima 100 i 700 pokrivati privatnik kome će Grad morati da plaća i naknadu.
Na sednici Privremenog organa usvojena je Odluka o predlogu projekta javno-privatnog partnerstva u obavljanju komunalne delatnosti gradskog prevoza i to na delu radijalnih-poteznih linija na teritorijama gradskih opština Palilula i Zemun, uključujući i Novi Beograd.
U obrazloženju ove odluke navodi se da je projekat ekonomsko-finansijski opravdan i da će omogućiti smanjenje rashoda, kao i dodatne prihode i ostavarivanje ekononske koristi, kako grada, tako i privatnog partnera.
Isitče se i da je glavni cilj kvalitetna komunalna usluga. Rok na koji se zaključuje javni ugovor je 10 godina, dok je vrednost projekta bez PDV – 55.943.419.348,99 dinara.
U samoj odluci se navodi da je privatni partner u obavezi da pruža uslugu javnog prevoza prevoza, potom finansiranje i nabavku novih vozila, unapređenje usluge implementiranjem sistema za brojanje putnika, video nadzora, bežičnog interneta… Sa druge strane, javni parter, odnosno u ovom slučaju Grad Beograd ima obavezu da redovno izvršava plaćanje ugovorne naknade privatnom partneru.
Sudeći po spisku linija objavljenih na sajtu GSP, na potezu 100 je 12 dnevnih linija, a na potezu 700 – ukupno 11. Sa druge strane, na tim potezima postoje ukupno tri noćne linije.
Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu za Nova.rs kaže da će ih biti i više i da će tom odlukom biti pokrivrene i linije 45, 72, 73, 81 i 81l, kao i linija 202, koje takođe prolaze kroz Zemun, Novi Beograd i Palilulu.
„GSP Beograd se oduzima 31 linija i 151 autobus. Reč je o opštinama Palilula i Zemun, ali i pojedine linije ka Novom Beogradu“, kaže Jovanović.
On ističe da ovo partnerstvo u praksi znači da se desetine linija sa poteza 100 i 700 ustupa privatnicima, kao i da je vrednost projekta sa PDV-om oko 67 milijardi dinara.
Sagovornik Nova.rs dodaje da se ovoj vlasti očigledno žuri da uništi GSP, kao najozbiljnijeg gradskog prevoznika i da sve prepusti privatnim prevoznicima.
„Sve ovo ne znači samo nebezbedniji prevoz, već odlivanje mnogo više novca za njega iz budžeta. To znači manje sredstava za sve ostalo poput škola, vrtića, domova zdravlja i drugih kapitalnih projekata“, navodi naš sagovornik.
Dobrica Veselinović iz Zeleno-levog fronta kaže da je ova odluka usvojena na današnjoj telefonskoj sednici Privremenog organa.
Za Nova.rs precizira da se u samom obrazloženju navodi da se ne može utvrditi tačna korist za GSP jer su izostale detaljne informacije o pojedinačnim linijama koje će biti deo ovog javno-privatnog partnerstva.
„Ono što je očigledno je da zbog velikog neulaganja i problema koji GSP ima već godinama, Grad nastavlja privatizaciju linija kao rešenje za loše stanje. On što smo uspeli da vidimo je da će privatniku kad se sve odbije kao što su ulaganja i plate, na kraju tog perioda od 10 godina ostati oko 40 miliona evra“ kaže Veselinović.
Sagovornik Nova.rs zaključuje da vlast namerno ne želi da pomogne GSP da stane na noge, iako je to veoma isplativa delatnost.
„Privatizovanje“ pojedinih linija GSP ranije je najavio i predsednik Privremenog organa Beograda Aleksandar Šapić.
„Šta briga nekog Beograđanina da li je autobus privatni
ili nije. Mi smo procenili da, ukoliko privatnici žele da nastave da rade sa nama, moraju da ulože više sredstava i mi ćemo ih usloviti da moraju da kupe nove autobuse, jer zašto bi samo mi (Grad Beograd) kupovali nove“, rekao je Šapić nedavno novinarima tokom obilaska radova na rekonstrukciji Trga Nikole Pašića.
Prema njegovim rečima, GSP ima i problem jer nedostaju vozači, pa neki od njih rade i šest dana nedeljno, a prepuštanje dela linija privatnicima će to rasteretiti.
„GSP bi zadržao dobar deo linija, pre svega u centru, a čitav javni prevoz bi naravno funkcionisao bolje. Privatni prevoz bi funkcionisao bolje, dobili bi nove autobuse koji će biti uslovljeni, a sistem kontrole i sistem kažnjavanja i nadzora pojačavamo svakim danom. Mislim da je to dobar put u oporavak gradskog prevoza“, kazao je Šapić.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare