"Nova fiskalizacija nam samo zadaje dotatne troškove i glavobolje", kaže za Nova.rs menadžerka u jednom beogradskom ugostiteljskom lancu Sandra Božović. Naša sagovornica objašnjava da su zbog širenja posla proteklih meseci morali da nabave kase koje već od marta sa početkom nove fiskalizacije neće vredeti.
„Otvorili smo tri nova lokala, morali smo da za njih kupimo fiskalne kase sa kojima nećemo moći da radimo, ne možemo ni da ih prodamo. Praktično nove kase možemo samo da bacimo u đubre, tako su nam rekli u servisu“, objašnjava nam Sandra.
„Jedna kasa košta oko 55.0000 dinara – taj novac mogli smo da potrošimo za nabavku ili za platu radnicima“, žali nam se sagovornica.
Uz nabavku novih kasa, treba obezbediti i čitače koji koštaju oko 20 evra i odgovarajuće štampače koji koštaju od 16.000 do 21.000 dinara.
Ona dodaje da je tu i godišnje servisiranje fiskalnih kasa – to je dodatni trošak od 150 evra.
Nisu samo finansije problem, problem su i nestašice i čekanje na nove uređaje.
Prelazak na novu onlajn fiskalizaciju je počeo, a tranzicioni period traje do 30. aprila 2022. godine. Uporedo sa početkom fiskalizacije počele su i muke privrednika – nije lako nabavti nove uređaje koji tehnički podržavaju novu fiskalizaciju.
Nestašica čipova zadaje glavobolju i proizvođačima fiskalnih uređaja, ali i privrednicima koji treba da ih nabave.
“Trenutno je na tržištu globalna nestašica čipova i ostalih komponenti za proizvodnju elektronskih uređaja, rokovi za isporuku su drastično produžen”, kaže za Nou.rs Janko Veselinović, član Borda direktora Kompanije Galeb Šabac – domaćeg proizvođača fiskalnih proizvoda.
Naš sagovornik navodi da je pritisak na Call Centar njegove kompanije svakim danom sve veći. Kaže i da ne postoje prave liste čekanja, ali…
„Ne bih mogao da kažem lista čekanja, više lista aktivnosti u smislu organizacije isporuke, obuka, podrške, prikupljanja kompletne papirologije za naše korisnike”, navodi Veselinović.
On podseća da je država na sebe preuzela troškove nabavke fiskalnih kasa. Subvencije su 100€ po platnom mestu i 100 € po uređaju.
“U Galebovoj ponudi postoji veoma moćan uređaj za taj novac. Međutim, usled globalne nestašice čipova, problema u sektoru prevoza, može se očekivati rast cena, pa apelujemo na sve obveznike fiskalizacije da ne čekaju zadnji momenat i nabave uređaje na vreme”, poručuje Veselinović.
Ipak, ima i ohrabrujuću poruku.
“Uspeli smo da pravovremeno reagujemo, uđemo u partnersku saradnju sa jednom od najvećih kompanija, proizvođača POS terminala i uz stručnost i znanje naših ljudi, obezbedimo dovoljne količine uređaja”, kaže Veselinović.
On ima i konkretan savet za sve privrednike koji se bore sa novom fiskalizacijom.
“Nova fiskalizacija je izazov za sve, imamo moderan i značajno unapređen sistem, te subvencije države, pa je savet da privrednici krenu što pre u zamenu uređaja”, poručuje Veselinović.
Procedura za novu fiskalizaciju
Poreska uprava obavestila je obveznike koji su prijavili poslovni prostor i dobili za to jedinstvenu oznaku, da će u svom poreskom sandučiću dobiti pozivnu poruku za uvođenje u proces e-fiskalizacije. Prvi korak je da se poreznicima podnese prijava za izradu takozvanih bezbednosnih elemenata. Uslov za to je da obveznik zna koji će uređaj koristiti.
„Počev od 1. novembra autorizovanim osobama obveznika fiskalizacije omogućeno je da preko elektronskog servisa za fiskalizaciju na portalu Poreske uprave ePorezi, podnesu prijavu za izradu bezbednosnog elementa, odnosno bezbednosnih elemenata. Važno je da obveznik naruči bezbednosni element kada je spreman za eFiskalizaciju, odnosno kada zna koji fiskalni uređaj će koristiti“, objašnjavaju u Poreskoj upravi.
Registar odobrenih elemenata elektronskog fiskalnog uređaja nalazi se na portalu Poreske uprave, a takođe i svi detalji oko načina podnošenja prijave za izdavanje bezbednosnog elementa.
„Prilikom podnošenja prijave za izradu bezbednosnog elementa autorizovana osoba može da naznači ime, prezime i broj lične karte ili pasoša osobe koju ovlašćuje za preuzimanje bezbednosnog elementa. Nakon izrade bezbednosnog elementa, autorizovana osoba u poresko sanduče dobija obaveštenje da nakon isteka roka od dva radna dana može preuzeti isti“, saopštila je Poreska uprava.
Bezbednosni element se, kako se navodi, preuzima na šalteru „Vaš poreznik“ u nadležnoj filijali Poreske uprave, osim za obveznike Centra za velike poreske obveznike koji bezbednosni element preuzimaju u toj centru.
„Prilikom preuzimanja bezbednosnog elementa ili elemenata autorizovanoj osobi poreskog obveznika lično se uručuje i potvrda, odnosno potvrde o preuzimanju. Ukoliko je bezbednosni element u vidu fajla, on se automatski šalje u poresko sanduče gde će obveznik imati instrukcije za njegovo preuzimanje“, ističu u Poreskoj upravi.
Prijava za 100 + 100 evra
Na portalu Poreske uprave ePorezi moguća prijava za subvencije za nabavku novih fiskalniuh uređaja za sve obveznike novog sistema fiskalizacije. Prijava traje do 31. januara
„Država će pokriti sve troškove nabavke tih uređaja, 100 evra za svaku lokaciju i dodatnih 100 evra za svaki uređaj, za sve one koji nisu u sistemu PDV dodatnih 20 odsto na taj iznos, tako da naša privreda neće imati ni dinara dodatnog troška kada je nabavka novih fiskalnih uređaja u pitanju“, Naveo je ministar finasija Siniša Mali.
Za prijavu za subvencije neophodno je da se obveznici pre toga na sajtu Poreske uprave takođe prijave i kada je broj lokacija gde će se koristiti ti fiskalni uređaji u pitanju.
Mali je naveo da prijava traje do 31. januara 2022. godine, ali da će svake nedelje biti isplaćivan novac za one koji su se u međuvremenu prijavili. Prelazni period za novi model fiskalizacije je od 1. novembra ove godine do kraja aprila naredne godine.
Demonstrirajući postupak prijavljivanja, ministar Mali je objasnio da se na portalu ePorezi bira prijava FIPEFU i da je u njoj potrebno uneti ime i prezime, naziv kompanije, PIB i u opadajućem meniju postoji pitanje da li je reč o novom ili postojećem obvezniku fiskalizacije.
Novi obveznici treba da unesu još dva podatka – ukupan broj lokacija za uređaje i broj računa u svojoj banci, na koji žele da im bude uplaćena subvencija.
Ako je reč o postojećem obvezniku fiskalizacije, takođe je potreban podatak o broju lokacija na kojima će se nalaziti fiskalni uređaji i treba dodatno uneti podatak o ukupnom broju fiskalnih uređaja. Potrebno je izabrati poslovni račun kod banke na koji obveznik želi da bude uplaćena subvencija i dodatni podatak IBFM, odnosno identifikacioni broj fiskalnog modula za postojeće korisnike i postojeće fiskalne kase.
Nakon toga potrebno je kliknuti na potpiši i podnesi. Kad se prijava podnese, nema više promena, a subvencija se isplaćuje direktno na račun.
Sve informacije o novom sistemu e-fiskalizacije mogu se naći na sajtovima budiefiskalizovan.gov.rs, purs.gov.rs i mfin.gov.rs, a eventualna pitanja mogu se slati na mejl
[email protected].
Bonus video: Šta pijačarima donosi fiskalizacija
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare