"Zahvaljujući podsticajima u roku od samo nekoliko godina obim inostrane produkcije povećao se tri puta i mi se nadamo da će ove godine dostići vrednost od 50 miliona evra“, kaže za Biznis.rs izvršna direktorka Srpske filmske asocijacije (SFA) Milica Božanić.
Kako je istakla, podsticaji su se pokazali kao izuzetno efikasan model, jer se celokupna evropska produkcija trenutno oslanja na različite vidove podrške. Sve vrste podsticaja najdirektnije utiču na zaposlenost u postprodukciji, s obzirom na to da je reč o višemesečnim procesima obrade slike, naročito vizuelnih efekata i CGI-a (kompjuterski generisanih likova ili karaktera).
Ministarstvo kulture i informisanja Srbije raspisalo je u januaru ove godine stalno otvoreni Јavni poziv za dodelu podsticajnih sredstava investitoru koji proizvodi audio-vizuelno delo. Sredstva se dodeljuјu u cilju podsticanja stvaralaštva u oblasti audio-vizuelne proizvodnje, podsticanja kulturnih i privrednih aktivnosti i povećanja zaposlenosti, kao i promociјe potenciјala Srbiјe u ovoј delatnosti, odnosno njenih infrastrukturnih, proizvodnih i uslužnih delatnosti.
Program podsticaja predviđa da se sredstva ostvaruju u iznosu od 25 odsto od kvalifikovanih troškova koje je investitor ostvario u Srbiji za igrani film, TV film, TV seriju, animirani film, audio i/ili vizuelnu postprodukciju audiovizuelnog dela i 20 odsto za namenski film (reklame). Isti uslovi važe i za strane i za domaće investitore.
Podsticaji Ministarstva kulture za projekte i odlične cene koštanja i kvalitet produkcije nisu jedini razlozi zašto se strane filmske kompanije odlučuju za snimanja u Srbiji.
„Infrastruktura lokacija, studija, tehnike i postprodukcijskih usluga obezbeđuju da se svi segmenti obave na jednom mestu, a takođe i reputacija naših izvrsnih talenata među glumcima, snimateljima, kostimografima, scenografima i tehničkim osobljem čini rad u Srbiji univerzalnim kao bilo gde na filmu u Evropi“, dodaje Božanić.
Naša sagovornica ističe da je generalno stanje u Evropi takvo da obim produkcije u svim zemljama prevazilazi kapacitete i širenje na nove teritorije je neminovnost.
„Dalje investicije u izgradnju filmskih studija, nove tehnologije i posvećenost države i javne uprave da olakšaju pristup lokacijama, biće ključ za održanje pozicije u toj konkurenciji“, predlaže Božanić.
Da srpski filmski radnici dobro i profesionalno rade posao pokazuje i činjenica da strani producenti i za nove projekte biraju Srbiju.
„Vrlo često producenti se vraćaju sa novim projektima. Dean Devlin (poznat po filmu Independence Day/Dan nezavisnosti) jedan je od takvih producenata koji su realizovali i TV serije (The Outpost/Predstraža) i filmske projekte (The Deal). A možda najbolji primer je reditelj Rian Johnson koji je 2007. godine snimao svoj drugi igrani film The Brothers Blum, a ove godine se vratio sa nastavkom filma Knives out“, navodi Božanić.
Ona smatra da je u narednom periodu potrebno širenje broja ljudi koji rade na filmu, njihovih veština i profesionalnosti, što će nam omogućiti da ugostimo veće i zahtevnije “blokbaster” projekte kao sto su franšize Marvela, Nemoguće misije, Fast and furious.
„Filmski sektor godinama unazad prati rastući trend po svim parametrima – inostranih produkcija, koje su najviše u fokusu SFA, ali isto tako i produkcije domaćih filmova, zatim produkcija TV serija i svi ti trendovi su se nastavili i ove godine sa izuzetkom broja posetilaca u bioskopima koji su unazad nekoliko godina takođe pratili rast, ali iz objektivnih razloga usled pandemije to više nije moguće“, zaključuje Božanić.
Pratite nas i na društvenim mrežama: