Krizni štab kragujevačke fabrike Fijat Krajsler automobili Srbija (FCA) na čelu sa menadžmentom, pokrenuo je danas proizvodnju posle gotovo četiri meseca pauze. Iako je u Kragujevcu uvedena vanredna situacija, kojom su na snazi protivepidemiološke mere, u Samostalnom sindikatu fabrike za naš portal ocenjuju da je zaštita radnika maksimalno ispoštovana ‘’čak i više nego što je potrebno’’.
Proizvodnja Fijata 500L startovala je u dve smene, a radnici su u proizvodnim halama zatekli drugačiji raspored i nova pravila, navodi za naš portal Nebojša Mandarić, zamenik predsednika Samostalnog sindikata. On objašnjava da su u fabrici ispoštovane sve protivepidemiološke mere koje su na snazi tokom vanredne situacije u Kragujevcu, ali dodaje da je zaštita podignuta na „zavidan nivo“ i da je zdravstveni tim fabrike „razmišljao o svim sitnicama“.
„Mi smo kao Sindikat apsolutno zadovoljni svim merama koje se primenjuju u fabrici, od samog ulaza, kroz ceo proizvodni proces, pa sve do kraja radnog vremena“, kaže Mandarić, dodajući da je svim radnicima obezbeđena zaštitna oprema, kao i higijenski uslovi za čestu dezinfekciju ruku i radnog prostora.
„Svim zaposlenima se na ulasku u fabriku meri temperatura, dobili smo zaštitne maske, rukavice i naočare, a u proizvodnji su obeležena radna mesta sa propisanim rastojanjem za svakog radnika. Takođe, obeležene su i putanje kretanja , tako da se strogo vodilo računa da ne dođe do ukrštanja i zadržavanja više radnika istovremeno na jednom prostoru“ opisuje Mandarić kako je organizovan rad uz primenu preventivnih mera.
Na svakom radnom mestu, tvrdi on, postavljena su sredstva za dezinfekciju ruku i radnog prostora.
Navodi da prilikom ulaska u fabriku nema dužeg zadržavanja zbog uvedenih preventivnih mera, jer je na ulazu postavljen „tunel“ sa termalnim kamerama za merenje telesne temperature. Takođe objašnjava da je u fabričkoj ambulanti odvojeno posbeno odeljenje za izolaciju zaposlenih sa povišenom temperaturom, tako da je rizik od međusobnog mešanja potencijalno inficiranih radnika sa ostalim kolegama, sveden na minimu. Dodaje i da su napravljeni intervali pauza za obrok, kako u kantini istovremeni ne bi bio veliki broj zaposlenih.
Mandarić kaže da ne može da daje ocene da li su radnici zadovoljni uvedenim preventivnim merama, ali kao predstavnik Sindikata smatra da su uslovi u fabrici zadovoljavajući za rad tokom pandemije.
Fijatovi radnici na plaćeno odsustvo upućeni su 16. marta zbog pandemije koronavirusa i uvođenja vanrednog stanja.
Prvobitno, proizvodnja je prekinuta na dve nedelje, ali je zbog nestabilne situacije u Italiji i Kini odakle su i najveći Fijatovi dobavljači, zaustavljena je isporuka delova za kragujevačku fabriku, pa je odsustvo produžavano na svake dve nedelje.
U Sindikatu su ranije navodili da je za pokretanje proizvodnje u kragujevačkom Fijatu „potrebno usklađivanje sa potražnjom na svetskom tržištu“, jer je u međuvremenu drastično opala potražnja za automobilima u Španiji, Francuskoj i Italiji – zemljama koje su tradicionalno najveći kupci modela 500L.
Polovinom maja, Ministarstvo rada odobrilo je Fijatovom menadžmentu zahtev za dodatnih 80 dana plaćenog odsustva, koje zaposleni mogu da koriste do 30.septembra.
Sindikati su tada saopštili da to ne znači da će radnici u kontinuitetu biti na odsustvu, već da su dodatni dani ‘’pokriće za sve buduće prekide proizvodnje’’.
Prvi radni dan posle pauze od skoro četiri meseca, Nebojša Mandarić iz Samostalnog sindikata opisuje kao „uobičajeni radni dan, samo u drugačijim okolnostima“. Međutim, on nije mogao da proceni koliki će biti dnevni obim proizvodnje, odnosno koliko će automobila dnevno proizvoditi.
On navodi da u fabrici trenutno ima dovoljno delova i materijala potrebnih za kompletnu proizvodnju, a dokle će proivodnja trajati u kontinuitetu, kaže, odlučiće menadžment.
„Proizvodnja se odvija uobičajenim tempom, što znači da trenutno imamo dovoljno delova od naših komponentaša i iz matične fabrike u Italiji. Koliko će dugo trajati proizvodnja, mi na to ne možemo da utičemo, a za sada nemamo nikakve najave iz menadžmenta. Najbitnije je da fabrika radi, a za sva dalje korake očekujemo obaveštenja od naših direktora“ objašnjava Mandarić.
Prema nezvaničnim podacima, od početka godine do sredine marta, u Kragujevcu je proizvedeno između 12.000 i 15.000 automobila Fijat 500L u tri verzije. Ovaj model automobila u Kragujevcu se proizvodi od 2012.godine, a tokom pandemije i obustavljanja proizvodnje, u javnosti su se pojavljivale informacije da će se u kragujevačkom Fijatu uskoro proizvoditi novi model. Menadžment Fijata, takve navode nije potvrdio, ali ih nije ni demantovao.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: