Pogrešna procena države i privatnih kompanija da izvoz žitarica i uvoz energenata iz Bugarske izvrše plovnim putem preko Dunava tokom niskog vodostaja – glavni je razlog zbog kog je roba ostala „zarobljena“ u toj zemlji, kaže za Danas Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku. Zbog toga je potrebno smisliti alternativni način za njeno dopremanje, dok će se razmera štete znati tek po završetku čitave agonije.
Kako je saopštilo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u Bugarskoj je, zbog niskog vodostaja Dunava, ostalo „zarobljeno“ oko milion tona srpskih poljoprivrednih proizvoda, koji ukupno vrede oko milijardu evra.
Čak 750.000 tona kukuruza i pšenice već dvadesetak dana čeka na izvoz preko Dunava, koji zbog suše beleži istorijski nizak vodostaj. Osim tih žitarica, „zaglavljena“ je i soja, veštačko đubrivo, kao i sirovine namenjene za njegovu proizvodnju.
Možda je veći problem za Srbiju to što se, zbog istog problema, čeka na uvoz 1,25 miliona tona uglja koji je krenuo ka našoj zemlji iz Bugarske, kao i 30.000 tona nafte i naftnih derivata koji su pošli iz luke Konstanca u Rumuniji. Potencijalni problem je i mogućnost da Naftna industrija Srbije (NIS) ne bude mogla da zadovolji potrebe celog tržišta, zbog čega neće imati dovoljno količine evrodizela za uvoz.
Rajić kaže da se šteta izazvana ovom situacijom ne može unapred predvideti, te da će se njene razmere znati tek kada se problem plovidbe Dunavom bude okončao i bude znalo koliko je robe propalo i hoće li se za nešto plaćati penali.
Ono što ističe kao naročit problem jeste slabo ulaganje u infrastrukturu luke i generalno plovidbe prethodnih godina, te da se u ovim kriznim situacijama to pokazalo naročito problematično, a činjenica da je čitav problem nastupio u Bugarskoj dodatno komplikuje situaciju.
Opširnije pročitajte na sajtu Danasa.
BONUS VIDEO: Nizak vodostaj Dunava