Sve su izvesnije naznake da će se život polako vratiti u kolosek i vreme „pre korone“, prve zanatlije već su otvorile svoje prodavnice i radnje, a veoma je važno da se i ostali sektori privrede pripreme za „dan posle“ i restartuju poslove, poručili su učenici šeste online konferenciji "Biznis u izazovnim vremenima - Kako se pripremiti za period posle korone?" u organizaciji Srpske asocijacije menadžera i ICT Hub-a.
Predsednik Srpske asocijacije menadžera Dragoljub Damljanović ocenio je takozvani „dan posle“ već počeo i da su se mnoge okolnosti promenile.
Ističe da se promenio način razmišljanja klijenata i da je važno da kompanije budu blizu zaposlenih i klijenata kako bi im se pomoglo da prevaziđu probleme na koje su naišli.
„Duže vreme nećemo ziveti kao pre ovoga, imaćemo promenu načina života i rada tek možda kada dođe vakcina, a sve do tada imaćemo mere na poslu i životu uopšte kako bi smo zaštitili zdravlje“, rekao je Damljanović.
Ističe da se do sada pokazalo da firme sa lokalizovanim proizvodnjama imaju veće šanse nego one koje imaju globalizovan lanac snabdevanja.
Izvršni direktor kompanije Nordeus Branko Milutinović rekao je da je ovo što se desilo sada sa pandemijom virusa korona i izmene načina žvota i poslovanja nešto što se dešava jednom u 100 godina.
„Velika većina biznisa iskusiće promene u potražnji i sami biznis modeli će se menjati manje ili više, a jako mali broj kompanija će biti u zoni gde nema promena“, smatra Milutinović.
Ističe da će evidentno biti promena u načinu poslovanja, i važno je da se postojeći modeli prolagode novim situacijama.
Predsednik Saveta FEFA Goran Pitić rekao da ima onih koji umeju da iskoriste šansu u vreme krize promenom poslovnog modela.
On navodi da je primetno da se mnoge stvari menjaju i postaju realnost, a koje se možda ne bi desile da je stanje redovno, poput održavanja sastanaka, predavaja, konferencija onlne putem .
Takođe je dodao da bi država bi trebalo da bude partner biznisu i da osluškivanjem potreba potrošača dođe do pravih odgovora.
Govoreći o periodu kada kriza sa pandemijom prođe, on je naveo da digitalizacija nalaže brzinu, odnosno spremnost da se prate promene koje se dešavaju.
„Ne možemo istom brzinom koju smo imali da poslujemo u ubrzanom svetu, preskočiće nas onda neko drugi“, rekao je Pitić.
Direktor i glavni i odgovorni urednik časopisa Ekonometar i Magazina Biznis Radojka Nikolić ukazala je da su usluge potrebne ljudima da opstanu i da cela ova sitacija pruža jednu vrstu nesigurnosti i opreznosti kada su u pitanju mali biznisi.
Ona je navela da je većina država pokušala da spreči otpušanja i veću nezaposlenost.
„Međutim, suočavamo se sa time da su mnogi poslovi praktično ugašeni, ne može da se radi u turizmu ugostisteljstvu, stale su uslužne delatnosti i situacija je nametnula to da neko ostane bez posla“, rekla je ona.
Nikolić je navela da je naša država mogla mere da prilagodi modelima koji su doneti u drugim državama.
„Najbolji model bio bi da država novac koji daje za minimalac da učestvuje u dohotku odnosno dofinansira plate zaposlenih u kompanijama i da oslobodi poreza i doprinosa poslodavce gde god je to moguće“, rekla je Nikolić.
Važno je da se smanje porezi i doprinosi i situacija učini takvom da se nikome ne isplati da posluje u sivoj zoni, istakla je Nikolić.
Partner u kompaniji EY Dušan Tomić primetio je da se jedan deo kompanija usmerio na istraživanja i razvoj i da su kompanije koje su imale dovoljno smelosti i hrabrosti videle priliku da se inoviraju, a dosta njih i priliku u ovoj krizi da proširuju svoj biznis.
ᐧ