Za šopingholičare kraj novembra je omiljeno doba godine. Poslednji petak u ovom mesecu rezervisan je za Crni petak (Black Friday) - dan velikih sniženja i popusta. Iako je nastao u Sjedinjenim Američkim Državama, ovaj običaj vremenom se prelio na veći deo sveta, a u poslednjih nekoliko godina obeležava se i u našoj zemlji.
Crni petak ili Black friday je kolokvijalni izraz za dan nakon Dana zahvalnosti u SAD kada tradicionalno počinje sezona božićne kupovine. Za taj dan, prodavci spremaju specijalne ponude i popuste koji su daleko iznad redovnih popusta. Većina radnji sa radnim vremenom počinje ranije nego „regularnim“ danima, što znači da nekad radno vreme počinje čak i u ponoć ili na sam Dan zahvalnosti, koji se obeležava svakog četvrtog četvrtka u novembru. Podaci pokazuju da je od 2005. godine Crni petak najprometniji šoping dan u Sjedinjenim Državama.
Vremenom, ovaj fenomen prelio se i na druge zemlje širom sveta u kojima se ne slavi Dan zahvalnosti. Prvobitno, američke kompanije koje posluju van SAD uvele su ovaj šoping dan u svojim radnjama u Evropi, što su potom pratili i domaći prodavci u pokušaju da budu konkurentni.
Crni petak ove godine pada na 25. novembar. Ovaj šoping dan uvek se održava četvrtog petka u mesecu, osim u slučaju kada je 1. novembar petak – tada je Crni petak petog petka u mesecu.
Obzirom na gužve i promet koji poslodavci ostvaruju tokom tog dana u godini, sve je češći slučaj da Crni petak bude produžen na ceo vikend, pa čak i celu nedelju tokom koje prodavci nude popuste i specijalne ponude.
Od 2005. godine, Crni petak u SAD često prati Cyber monday (Sajber ponedeljak), koji se održava prvog ponedeljka nakon Crnog petka. Sajber ponedeljak je onlajn ekvivalent Crnom petku kada se kupovina uz velike popuste i posebne ponude seli na internet.
Popusti na Crni petak drastično su veći od onih “regularnih” popusta. Nude ih prodavci iz najrazličitijih sektora, pa se za značajno manje novca može naći odeća, obuća, sportska oprema, šminka, ali i “krupnije stvari” poput nameštaja i bele tehnike.
Sniženja za Crni petak se kreću od 50, 55 do čak 70 odsto ili više.
Crni petak online da ili ne? Odgovor na ovo pitanje zavisi od nekoliko faktora.
Online kupovina ima svojih prednosti. Prvo, kupujete iz udobnosti svog doma, bez gužve i redova na kasama, što je zaštitni znak Crnog petka. Pored toga što je lakše i komfornije, ovaj vid kupovine omogućava vam i da “obiđete” veći broj prodavnica nego što biste to učinili fizičkim odlaskom u prodavnice.
Još jedna prednost je to što ne zavisite od stanja zaliha u konkretnoj prodavnici u koju ste se uputili tog dana. Tokom Crnog petka prodaja je daleko veća nego u redovnim danima, zbog čega su i zalihe veće, ali brže se i rasprodaju. Kupovinom u prodavnici rizikujete da ostanete bez željenog artikla ili bez željene veličine (ukoliko je reč o odeći) jer se rasprodala ranije tokom dana.
Takođe, prednost je i to što vam naručeni proizvod stiže na kućnu adresu, što je posebno pogodno ukoliko kupujete belu tehniku, male kućne aparate i slično. Ne treba zanemariti ni da online kupovina štedi dosta vremena, budući da je sve gotovo u nekoliko klikova.
Međutim, da biste iskoristili sve benefite koje pruža online Crni petak, morate proveriti nekoliko detalja pre nego što počnete da naručujete.
Uporedite cene i najavljena sniženja u prodavnicima i na aplikaciji, odnosno sajtu sa kog želite da kupite neki proizvod. Većina prodavaca izjednačila je ponudu za online i kupovinu u prodavnicama za Crni petak, ali može se dogoditi da u online prodavnici popusti uopšte nisu na snazi ili su daleko manji nego u radnjama, pa će vas artikal koji se želeli da kupite na Crni petak koštati kao i bilo kog drugog dana.
Takođe, proverite rokove isporuke i načine povraćaja novca, jer u suprotnom može se dogoditi da ste bacili novac i kupili artikal koji ne odgovara onome što se očekivali kada je reč o kvalitetu, funkcionalnosti, boji…
Najbolji savet bio bi da, ukoliko je to moguće, nekoliko dana pre Crnog petka fizički odete u radnju iz koje planirate da naručite određeni artikal, sami se uverite u njegove karakteristike, a potom naručite kada dođe vreme za omiljeni šoping dan.
Da se Crni petak ne bi pretvorio u crnu rupu u vašem novčaniku, beskonačna čekanja u redovima ili prazne kese, potrebno je malo pripreme.
Budući da većina trgovaca sa reklamama počinje nedeljama pre samog Crnog petka, imate dovoljno vremena za prikupljanje informacija o sniženjima dosta ranije. Takođe, mnoge prodavnice imaju i svoje mobilne aplikacije, na kojima se mogu pronaći korisne informacije kako za onlajn, tako i za kupovinu u prodavnicama.
Pročitajte recenzije za proizvode koje želite da kupite, tako ćete znati kakav vas kvalitet čeka i da li je nešto vredno kupovine. Obavezno ispratite kretanje cena određenih proizvoda, kako biste znali da li je cena koja se predstavlja kao akcijska zaista velika ušteda. Takođe, raspitajte se koji proizvodi sa vaše liste želja su najpopularniji ove sezone i za kojima vlada najveća potražnja, kako bi kupovina tih proizvoda bila prioritet.
Ono što bi još trebalo proveriti, jeste politika zamene i vraćanja robe, kako za kupovinu u prodavnicama, tako i za online kupovinu.
Budući da mnogo prodavaca daje popuste i pre nego što dođe Crni petak, ne morate da čekate ovaj dan kako biste pazarili nešto za manje novca. Potražite takozvane „early bird“ popuste jer tako imate više šansi da željene proizvode nabavite pre nego što, zbog visoke tražnje, nestanu iz radnji.
Mapiranje i planiranje dana će Crni petak učiniti dosta lakšim, nezavisno od toga da li kupujete u prodavnicama, online ili oba. I tu treba uzeti u obzir koji su proizvodi najpopularniji, ali i radno vreme samih prodavnica. Ukoliko niste sigurni gde se neka prodavnica nalazi, unapred proverite njen sajt kako biste saznali adresu.
Iako plaćanje kreditnim karticama može doneti određene pogodnosti, treba biti pažljiv sa njihovim korišćenjem. Ukoliko potrošite mnogo para, otplaćivaćete to duže, što znači da ćete platiti i više kamate. Najbolje rešenje za to je određivanje budžeta unapred, kako biste izbegli da potrošite više nego što ste zapravo u mogućnosti da potrošite.
Ako se pitate otkuda naziv Black friday – Crni petak, postoji nekoliko teorija na tu temu.
Najstarija zabeležena upotreba termina „Black Friday“ vezana je za 1951. i 1952. godinu, kada su novine izveštavale o praksi radnika da petkom posle Dana zahvalnosti javljaju poslodavcima da su bolesni kako bi spojili četiri neradna dana i imali produženi vikend.
Ipak, ono što je bliže današnjoj upotrebi ovog pojma jeste to što su policajci u Filadelfiji i Ročesteru izraze „Crni petak“ i „Crna subota“ koristili za gužvu i kolapse u saobraćaju na početku sezone božićne kupovine.
Upotreba termina širila se sporo, a prvi put se pojavila u Njujork tajmsu 1975. godine. Ipak, tu se i dalje pojam odnosio specifično na „najprometniji šoping i saobraćajni dan u godini“ u Filadelfiji.
Kako je termin dobijao sve više pažnje u Sjedinjenim Državama početkom osamdesetih godina prošlog veka, trgovci su se protivili podrugljivoj upotrebi izraza, pa su ponudili alternativno objašnjenje.
Naime, trgovci su tradicionalno veći deo godine poslovali sa finansijskim gubicima, a profit ostvarivali tokom sezone praznika. Računovođe su gubitke uglavnom isticale crvenim mastilom, a dobitke, odnosno pozitivno poslovanje crnim. Prema ovoj teoriji, Crni petak je početak perioda u godini kada trgovci izlaze iz „crvenog“.
Ova tradicija zaživela je i u Srbiji, a mnogi tržni centri i slični objekti uveli su praksu koja više podseća na “crnu nedelju”, budući da popust nude više dana, kako bi se izbegla gužva na Crni petak.