Mate Rimac. Foto: Miranda Cikotic/PIXSELL

Matu Rimca, hrvatskog inovatora mnogi porede sa Elonom Maskom. Ovo poređenje nije došlo niotkuda. Naime, ovaj preduzetnik uspeo je da u privuče borojna ulaganja svetski poznatih automobilskih kompanija i tako postane jedan od najuspešnijih biznismena sa ovih prostora.

Pročitajte još:

Rođen je 12. februara 1988. godine.

Osnivač je hrvatske hiper kompanije koja proizvodi električne automobile Rimak Automobils i Gejp Bajks, visokotehnološke kompanije Ibajk i Ibejk Tehnolodži.

Tokom srednjoškolskih godina Rimac se istakao pobedama na lokalnim, nacionalnim i međunarodnim takmičenjima za elektroniku i inovacije.

Sa 19 godina, počeo je da pretvara stari BMV 3 iz 1984. godine u električni automobil u svojoj garaži. Nekoliko godina kasnije kreirao je svoj prvi potpuno električni superautomobil. Tada je imao samo 23 godine.

Njegova kompanija, Rimac Automobili danas broji preko 900 zaposlenih. Privukla je velika ulaganja Poršea, Hjundaija i Kamel grupe, koja je jedan od najvećih azijskih proizvođača baterija. Pored razvoja i proizvodnje vlastitih električnih automobila, Rimac stvara i tehnologije i sisteme za električna vozila za mnoga velika imena automobilske industrije.
„renutno je poznato da radimo ili proizvodimo komponente za Porše, Hjundai, Kiju, Reno, Jaguar“, rekao je on jednom prilikom.

Rimčev drugi automobil C2 , dizajniran je , projektovan i izgrađen u kući, a prve isporuke očekuju se 2021. godine.

Ponosan na poreklo

Rimac je ponosan što je Hrvat i uporno se odupire ponudama da preseli svoje poslovanje iz zemlje, navodeći da je njegov cilj dovesti proizvođače automobila u Hrvatsku.

Motor Trend je njegovu kompaniju rangirao kao devetu na na njihovoj listi najvećih igrača u autoindustriji.

Časopis Forbes ga je proglasio jednim od najboljih preduzetnika u kategoriji do 30 godina 2017. godine. Iste godine, takođe, je proglašen hrvatskim preduzetnikom godine od strane časpoisa EI Hrvatska.

Rođen je u Livnu,današnja Bosna i Hercegovina, 1988. godine.

Kako je rat u bivšoj Jugoslaviji izbio 1991. godine, a njegovo rodno mesto bilo jedno od ratnih zona Rimčeva porodica se preselila u Frankfurt u Nemačku. On je tada imao tri godine.

Rimac je živeo u Nemačkoj do 2000. godine kada se zajedno sa porodicom preselio u Samobor u Hrvatskoj, gde je njegov otac osnovao kompaniju za promet nekretninama.

I u ranim godinama bio je poznat kao inovator.

Prelazeći iz Nemačke u Hrvatsku, priznao je da mu je teško da se prilagodi i nastavi školovanje. Maltretirali su ga zbog bosanskog naglaska i toga što nije dobro govorio hrvatski.

Odbacivanje od strane društva, na neki način doprinelo je tome da u svojoj garaži sam počne da pravi inovativne stvari.

Tokom srednje škole, Rimčev profesor i kasniji mentor, Ivan Vlainić, ubedio ga je da učestvuje na lokalnom takmičenju za elektroniku. Mate se nije mnogo nadao, jer nije bio sjajan učenik, ali je ipak osvojio prvu nagradu.

Nakon toga, on se takmičio na nacionalnom nivou, gde je takođe postigao najbolji rezultat, koji odvelo na globalno takmičenje za elektroniku i inovacije.

Jednom prilikom je priznao da bez  njegovog srednjoškolskog profesora Ivana Vlainića, koji ga je naterao da ode na takmičenja iz elektronike i inovacija, možda nikada ne bi izgradio kompaniju, jer su ga ti rani uspesi naučili kako da nešto izgradi i da ima samopouzdanje.

Budući da je čitav život bio fasciniran automobilima i želeo da uđe u svet trka, Mate je 2006. godine sa 18 godina kupio BMV E30 323i iz 1984. godine, jer mu ste to činilo kao najjeftiniji način za ulazak u trke.

Nakon što mu je tokom jedne trke eksplodirao benzinski motor, odlučio je da automobil pretvori u električni, inspirisan inovacijama svog idola Nikole Tesle.

Vršnjaci su mu se i tada rugali kako trka električnim automobilom, i pričali mu kako je na trkačku stazu izveo „mašinu za pranje veša“.

Međutim, on je automobil je ubrzo nadogradio pa je tako počeo da osvaja sve trke.

2005. Rimac je napravio uređaj kojim je zamenio računarsku tastaturu i miš rukavicom, koju je nazvao AjGlov.

Ubrzo nakon toga, izumeo je sistem retrovizora za izbegavanje mrtvih tačaka, nazvan Aktiv Miror Sistem, koji je nagrađen na međunarodnom sajmu IENA 2006. u Nirnbergu, u Nemačkoj.

Do punoletsva njegova vintrina za trofeje napunila se onim iz Južne Koreje, Nemačke, Belgije, Švajcarske, Malezije i Hrvatske.

Pohađao je VERN Univerzitet primenjenih nauka od 2007. , a diplomu preduzetničkog menadžmenta stekao 2010. godine.

Počeci

Kompanija koja se sada zove Rimac Automobili osnovana je u septembru 2009. godine, kada je Rimac imao samo 21 godinu.

Zanimljivo je da ova kompanija nije imala zaposlenike sve do 2011. godine.

2010. godine, upoznaje Adriana Mudrija, koji je u to vreme bio dizajner u Dženeral Motorsu. Tada mu je predložio da zajedno razviju električni superautomobil. Dogovorili su se i počeli da rade na njegovom konceptu. S obzirom na to da su obojica tada bili zauzeti, radili su na projektu tokom noći i vikenda, Rimac na tehnologiji, a Mudri na dizajnu.

Krajem 2010. godine imali su prve prikaze, tehničke koncepte i ciljne specifikacije. U to vreme, Rimac je dobio medijsku pažnju zbog svoje BMV konverzije koja je pobeđivala u raznim trkama. To je privuklo pažnju jednog kolege iz hrvatske koji radi za bliskoistočnu kraljevsku porodicu i koji je od Rimca zatražio da pruži materijale o projektu na kojem radi, jer bi kraljevska porodica mogla biti zainteresovana za takve projekte.

Rimac i Mudri pripremili su brošuru sa prikazima i tehničkim specifikacijama automobila na kojem su radili i ubrzo su dobili poziv od kraljevske porodice, koja je želela da kupi dva automobila. Kako Rimac u to vreme nije imao stvarnu kompaniju, zaposlene ili druge resurse, rekao je potencijalnim kupcima da ne može da napravi automobil. Kupci su tada ponudili Rimcu investiciju koja bi mu omogućila da napravi automobil.

Rimac je počeo da radi na poslovnom planu i ubrzo nakon toga dobio je predlog od još jednog investitora. Nakon što je primio prvu ratu investicije, Mate je ubedio šačicu ljudi da se pridruže njegovoj kompaniji kao prvi zaposleni.

Međutim, nakon nekog vremena investitori nisu poštovali dogovore i postavili ultimatum, da kompaniju presele na Bliski Istok, ili će zaustaviti finansiranje.

Iz Hrvatske ni po koju cenu

Mate se već mučio da isplati plate, kiriju i dobavljače dok je pokušavao da sa neiskusnim timom napravi prvi prototip modela Koncept 1. U bezizlaznoj situaciji, očajnički mu je bio potreban novac investitora. Ipak odlučio je da odbije preseljenje kompanije na Bliski Istok i kao rezultat toga izgubio je svoje jedine investitore.

„Bila je to najbolja stvar koju sam ikad uradio“, rekao je nekoliko godina kasnije.

Ovaj potez mu je omogućio da zadrži kompaniju u Hrvatskoj.  Ostavši bez drugog izbora, odlučio je da pronađe posao inženjeringa za mladu kompaniju koja se bori za prihod, dok je pokušavao da održi razvoj automobila u toku.

Mate je počeo da radi za druge automobilske kompanije na razvoju baterija, sistema električnih pogonskih sistema ili vozila, dok je istovremeno gradio sopstvene superautomobile i pokušavao da pronađe investitore koji će finansirati plasiranje njegovih automobila na tržište.

Želeo je da pokaže da je u Hrvatskoj moguće napraviti automobil i automobilsku kompaniju. Kako je kompaniju osnovao kao 21-godišnjak, nije imao iskustva, a budući da je bio iz Hrvatske, zemlje sa malo automobilske industrije, nije mogao zaposliti nikoga sa iskustvom. Isto tako, nije imao finansijska sredstva da privuče strane talente koji bi imali iskustvo.

Tražio je od Mašinskog fakulteta u Zagrebu pomoć u razvoju automobila, ali mu je profesor rekao da je u Hrvatskoj nije moguće da napravi automobil i da bi trebalo da odustane.

Svoj prvi model, Rimac Concept 1, predsatvio je na salonu automobila u Frankfurtu 2011.

2018. predstavlja svoj hiper automobil nove generacije, C2.

Danas je sedište kompanije u Hrvatskoj, broji preko 900 ljudi i izraslo je u lidera u visoko konkurentnoj industriji s ambicijom da postane dobavljač broj jedan mnogim proizvođačima opreme. Kompanija je vertikalno integrisana sa mnogim komponentama proizvedenim u preduzeću.

Sledeći korak je da postane etablirani dobavljač prvog nivoa za ovu industriju. Mate planira da otvori nove proizvodne linije velikog obima za baterije, pogonske sisteme i hiper automobil C2.

Kompanija za proizvodnju bicikala

Rimac je 2015. godine osnovao Grejp Bajks, sestrinsku kompaniju Rimac Automobila sa ciljem proizvodnje električnih bicikala visokih performansi sa kojima „namerava da promeni svet“.

Grejp trenutno prodaje niz električnih bicikala i osvojio je nagradu za inovaciju u dizajnu za svoju tehnologiju. Centralni obaveštajni modul bicikala i eSim pomažu u održavanju bicikla na mreži, dok partnerska aplikacija omogućava navigaciju, praćenje kondicije i analizu podataka.

Svi e-bicikli sa Grej tehnologijom mogu virtuelno da komuniciraju jedni s drugima, povezujući stvarna iskustva u biciklizmu sa virtuelnim svetom.

Paleta proizvoda ove kompanije trenutno uključuje brdski bicikl G6, ali će rasti tako da će uključivati niz eTreking bicikala i eCiti bicikala.

BONUS VIDEO:

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare