Ne bih da dižem uzbunu, ali će sve biti izuzetno naporno. Lokalni Parižani su već masovno uzeli odmore za vreme Olimpijskih igara i odlučili da napuštaju grad na dve sedmice, a gradski saobraćaj će doći do limita kada se na 10 miliona stanovnika bude slilo još 10 miliona turista. Kako se onda kretati kroz Pariz?
Deluje nikad prigodnija ona faza „Tako zamišljam pakao“. Nema nikakve dileme da će Pariz biti najveća košnica planete od 26. jula do 11. avgusta, a pitanje je kako će sve funkcionisati.
Gužve na ulicama Pariza su ogromne i gotovo neprestane, kako mi je rekao taksista jednom prilikom od šest ujutru do devet je špic, a onda od 16.00 do 21.00. Dakle, barem ćete jednom, u slučaju da se ne planirate baš dobro, negde zakasniti. Druga stvar su prava radnika, pa se svake godine dešava da neko štrajkuje iz ovih ili onih pobuda. Uglavnom se sve rešava povišicama. Pre dve godine su štrajkovali vozači autobusa. Prošle vozači RER (francuski voz), a ove, za sada nema nikog.
Kada je u pitanju pokrivenost metroom tu nemajte nikakve brige. Jedan od najsavršenijih sistema na svetu sa ogromnim brojem linija koje su sjajno povezane (kada sednete u jedan metro uz stanicu vam piše i sa kojom se linijom seče i gde možete da presednete) i sve funkcioniše dosta, dosta dobro. Razmak između dva metroa je od tri do četiri minuta (ukoliko nema gužvi), pa nema nikakve dileme da je „podzemlje“ najbolji način da se probijate kroz grad.
Uostalom, već u ovom trenutku je neuporedivo brže stići negde metroom, nego automobilom, a to će biti još dodatno izraženo tokom Olimpijskih igara na kojima se očekuje navala.
Pojedinačna karta košta 2,15 evra ukoliko se kupuje na kiosku na stanici (za autobus je 2,5 ukoliko se kupuje kod vozača). Ona, kao i u beogradskom gradskom prevozu, traje 90 minuta i možete koristiti praktično neograničen broj vožnji na koje možete da stignete. Iste karte se koriste i u metrou, RER-u (nešto poput beovoza, ali važi samo za zonu 1 i 2) i autobusima što olakšava posao.
Najbolji savet je da ukoliko dolazite na više dana kupite „Navigo easy“. To je mala papirna, nepersonalizovana kartica na koju možete dodavati vožnje. Njeno vađenje košta dva evra (na bilo kom šalteru pre ulaska na metro stanicu), a možete odmah dopuniti od jedne do 20 vožnji. Ukoliko uzmete 10 vožnji to će vas koštati 17,35 evra čime ćete u startu uštedeti dva evra. Svaki sledeći put ćete štedeti dve vožnje (četiri evra) na novih 10 vožnji.
To umnogome olakšava posao, a u snimku na početku teksta možete videti kako se kupuju i dopunjuju karte. Iako Francuzi nisu skloni da pričaju engleski (verovatno je da ćete bolje proći ako pričate srpski ako već ne znate francuski) sve mašine imaju opciju na engleskom. Posebno će biti zanimljivo ukoliko naiđete na onu sa valjkom, to je jedna od odlika Pariza.
Ogroman broj ljudi će se sliti u Pariz, a već sada na nekim linijama (poput linije 13, odeljak ka Sen Deniju) može da vas sačeka neverovatna gužva gde ljudi bukvalno ispadaju iz metroa, pa mašinovođa upozorava ljude da prestanu da blokiraju vrata da bi krenuli. Naravno, ne dešava se ovo često, ali ukoliko budete leteli do aerodroma Buve (što je sasvim realno jer su cene karata mnogo niže) to će vam biti prvi utisak po dolasku u Pariz.
Promenjen je dolazni peron, pa se sada dolazi u Pariz kod Univerziteta Sen Deni umesto na Port Majlo. To znači da vožnja do centra grada traje nekih 20 minuta duže, odnosno ukupno oko pola sata. Pola sata u krcatom metrou u kom sve vreme možete čuti obaveštenje da pazite vaše džepove jer su džeparoši svuda.
Najbolji savet koji sam čuo za Parizu, upravo zbog takvog broja džeparoša, jeste da nikada ne ulazite u metro ukoliko ne možete da sednete jer inače nećete biti sigurni da ćete izneti sve sa sobom. Koliko će ovo biti moguće u doba Igara? Verovatno baš retko zbog tih 10 miliona turista u samo 15 dana.
Ipak, da sada dodatno zakomplikujemo stvari. I dok nema toliko postera i najava Igara stadionu su postavljeni po čitavom gradu. Gde god da se osvrnete možete videti skele, montažne tribine, blokirane ulice. Trokadero je blokiran, trg Konkord ne liči na sebe, park kod Luvra je ispunjen skelama po kojima hodate iznad tribina.
Sve ovo je učinilo da Pariz odluči da naprasno zatvori tri od nekoliko glavni stanica u gradu. Obaveštenje je napisano mnogo, mnogo ranije kako bi svi planirali to, a neke će biti zatvorene čak od sredine juna! Nešto više od mesec dana do Igara.
Dakle, naoružajte se strpljenjem, sve će i dalje funkcionisati, uostalom ne bi Pariz dobio i treći put Igre da za to nije spreman, ali kao što ćete se i sami uveriti Francuzi uvek imaju vremena. Pogotovo kada ste vi u žurbi, to njih ne tangira previše.
Ipak, sve je lepo objašnjeno, čak i nacrtano, pa nema nikakve dileme da ćete se brzo snaći i uživati. A ukoliko se i zaglavite u gužvi, pa setite se da uvek možete da se utešite palačinkom, tartom, limunadom, voćnim specijalitetom ili nekom drugom poslasticom u Parizu.
BONUS VIDEO Novak Đoković Miljanu: Šta nazad?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare