Šumaher, Hil, Sena, Vilnev, Kultard... Kao na traci mogu da se ređaju imena iz decenija koje mnogi još uvek smatraju zlatnim dobom Formule 1 kada se sa nestrpljenjem čekao vikend u kojem su se velemajstori u bolidima borili do poslednjeg kruga za pobede, bodove i na kraju titule.
Formula 1 je i danas najpopularniji auto-moto sport na svetu i izaziva veliko interesovanje, ali tog uzbuđenja kada je u pitanju borba za titulu, pa čak i za pobedu na pojedinačnim trkama, već godinama nema.
Razlog je veoma jednostavan – Mercedes i Luis Hamilton su totalnom dominacijom ubili svu draž i neizvesnost i već godinama imamo sezone koje idu nepogrešivo u istom smeru. Moglo bi se reći da je Formula 1 na svojevrsnom autopilotu.
Jedina doza neizvesnosti postojala je oko rekorda koji će Luis Hamilton i Mercedes da obore. A oborili su gotovo sve.
Sezona koja je pred nama trebala je da bude povratak uzbuđenjima, ali je korona odložila primenu novih pravila, koja bi smanjila razliku između bolida i ekipa, pa će sve bar za sada ostati da sačeka sledeću sezonu. Bar se tako svi nadaju. Pravila koja bi trebalo da omoguće lakša preticanja, uzbudljivije trkanje, a tiču se aerodinamike i dizajna bolida tako će sačekati da se pandemija koronavirusa smiri i timovima sa manjim budžetima omogući razvoj novih bolida koji bi trebalo da vrate uzbuđenje u sport.
Do tada je doneta odluka, da timovi moraju da koriste bolide iz prethodne sezone uz izuzetak Meklarena koji je zbog prelaska na novog proizvođača motora dobio mogućnost da napravi novi bolid kako bi mogao da ga uklopi sa Mercedesom ispod haube, koji je stigao umesto Renoa.
Ono što bi trebalo da trkanje ipak učini nešto zanimljivijim jeste takozvani seleri kep, odnosno suma koju svaki tim može da potroši na bolide tokom sezone, a koji bi trebalo da limitira one najbogatije.
Svaki tim može da potroši maksimum 145 miliona dolara, što je suma koja se odnosi na 21 trku, koja bi se povećala samo u slučaju većeg boja trkačkih vikenda. U to ograničenje se ne ubrajaju plate vozača, najviših čelnika u timu, kao i marketinške troškove, za koje ne postoji limit.
Timovi koji bi probili taj limit mogli bi da bud kažnjeni i sa diskvalifikacijom sa neke od trka ili čak čitave sezone.
A šta nas čeka kada su u pitanju vozači?
Sve se svodi na odgovor na jedno pitanje – da li neko može da ugrozi Luisa Hamiltona?
Britanac godinama dominira bez prave konkurencije, a ove godine bi mogao da dobije nešto ozbiljniji izazov. I dok vrapci na grani znaju da je njegov timski kolega Valteri Botas tu samo da bude drugi vozač, a na stranu to što ni kvalitetom čak i kad bi mu dali dozvolu da se stvarno takmiči ne pripada vrhu, konkurencija oličena u Red Bulu najavljuje varnice u novoj sezoni.
Austrijanci su bili izvrsni u testiranju a razliku od Mercedesa koji je naišao na određene probleme koje će morati u hodu da ispravljjua, pa se javlja nada da bi tandem Maks Ferštapen-Serhio Perez mogao ozbiljno da zabiberi čorbu.
Ferštapen je svakako prvo ime s obzirom na to da je starosedeoc u ekipi i da je prethodnih godina pokazao da može da izađe na crtu Britancu, a u Red Bulu su pred početak sezone dali maksimum da pripreme, pouzdan, stabilan i brz bolid. Ferštapen je blistao na testovima, još jednom dokazao da je brz i sada mu ostaje da ispravi svoju najveću boljku, pravljenje grešaka zbog kojih nije ostvario ono što su mu do sada predviđali.
Serhio Perez je prošle sezone briljirao u Rejsing Pointu i sezonu završio kao četvrti u generalnom plasmanau, a sad će po prvi put imati priliku da vozi u konkurentnom bolidu sa kojim iskustvo koje je skupljao prethodnih godina i talenat može da doede u priliku da se bori za titulu prvaka.
I tu bi mogla da se podvuče crta kada su u pitanju kandidati za titulu.
Još nekoliko vozača i timova u karavanu bi moglo da se nada ponekom iznenađenju i eventualnoj pobedi na nekoj trci ili makar podijumu.
Meklaren se polako vraća u vrh, bio je odličan i na testiranjima, a Mercedesov motor daje nadu da bi dvojac Lando Noris i nova akvizicija Danijel Rikardo mogli da iznenade i ukradu najjačima i neku pobedu.
Nekada moćna, ekipa Ferarija je sada daleko iza najjačih, a čini se da su glavnu pažnju usmerili ka pripremama za sezonu velikih promena koje su najavljene za 2022. godinu. Ipak italijanski tim će imati obavezu da se bar malo iskupi za katastrofalnu prošlu godinu pa će Šarl Lekler i Karlos Sajnc Junior imati zadatak da se u Maranelu osim bolida ne crvene i obrazi.
Svakako će vredan pažnje biti i nastup ekipe Aston Martin čiji je povratakna veliku scenu lani obradovao mnoge, a angažovanje nekadašnjeg svetskog prvaka Sebastijana Fetela potvrđuje visoke ambicije tima Lensa Strola čiji će sin Len
s Junior takođe imati zadatak da britanskog giganta vrati u konkurenciju za tron u najbliskijoj budućnosti. Za sada bi se zadovoljili i sa što više podijuma i eventualnom pobedom tokom sezone.
Najveća vest na početu sezone, svakako je povratak legendarnog Fernanda Alonsa posle pauze od dve godine. Španac je u francuskoj ekipi Alpin pokazao da je još uvek velemajstor, a njegovo iskustvo biće od gromnog značaja u pripremi ekipe za sledeću sezonu za koju se mnogi već sad željno isćekuju.
Pažnju će privlačiti i američki Has verovatno najgori tim u čitavom karavanu. Glavni razlog je Šumaher. Mik Šumaher sin legendarnog Mihaela, debitovaće u formuli 1 ove godine i svetla reflektora sigurno će u velikoj meri biti usmerena ka njemu uz pitanje kako će se nositi sa nasleđem koje je njegov otac ostavio. Mik dolazi kao šampion Formule 2, pa je evidentno da su talenat i potencijal tu –ostaje samo da se vidi kako će se Šumaher mlađi izboriti sa najvećim trkačkim aždajama.
„Ledeni finac“ Kimi Raikonen i ove će sezone biti u bolidu Alfa Romea da kompletira spisak vozačkih legendi koje ćemo imati prilike da gledamo.
Sezona je na pragu i mnogi se nadaju da neće biti samo čekaonica za famoznu 2022. godinu i da će ove godine moći da uživaju u sjajnim trkama i neizvesnosti.
Vozači i timovi
Alfa Romeo
Kimi Raikonen
Antonio Đovinaci
Alf Tauri Honda
Pjer Gasli
Juki Cunoda
Alpin
Fernando Alonos
Esteba Okon
Aston Martin
Sebastijan Fetel
Lens Strol
Ferari
Šarl Lekler
Karlos Sainc Junior
Has
Mik Šumaher
Nikita Mazepin
Meklaren
Danile Rikardo
Lando Noris
Mercedes
Luis Hamilton
Valteri Botas
Red Bul
Maks Ferštapen
Serhio Perez
Vilijams
Nikolas Latifi
Džordž Rasel
Kalendar Formule 1 za 2021. godinu:
28. mart, Velika nagrada Bahreina, Sakir
18. april,Velika nagrada Emilije Romanje, Enco i Dino Ferari
2. maj, Velika nagrada Portugala, Algarve
9. maj, Velika nagrada Španije, Katalunja
23. maj, Velika nagrada Monaka, Monte Karlo
6. jun, Velika nagrada Azerbejdžana, Baku
13. jun, Velika nagrada Kanade, Žil Vilnev
27. jun, Velika nagrada Francuske, Pol Rikar
4. jul, Velika nagrada Austrije, Red Bul ring
18. jul, Velika nagrada Britanije, Silverston
1. avgust, Velika nagrada Mađarske, Hungaroring
29. avgust, Velika nagrada Belgije, Spa-Frankošam
5. septembar, Velika nagrada Holandije, Zandvort
12. septembar, Velika nagrada Italije, Monca
26. septembar, Velika nagrada Rusije, Soči
3. oktobar, Velika nagrada Singapura, Marina Bej
10. oktobar, Velika nagrada Japana, Suzuka
24. oktobar, Velika nagrada SAD, Ostin
31. oktobar, Velika nagrada Meksika, Ermanos Rodriges
14. novembar, Velika nagrada Brazila, Interlagos
21. novembar, Velika nagrada Australije, Albert Park
5. decembar, Velika nagrada Saudijske Arabije, Džeda
12. decembar, Velika nagrada Abu Dabija, Jas Marina
Pratite nas i na društvenim mrežama: