Ako je nekoga začudilo što ne prepoznaje patike koje ovih dana nosi Nikola Jokić, to je zato što je rešio da uradi nešto neočekivano.
Da li mu je dosadilo što ga Najki ne tretira kao zvezdu što jeste, ili što nema tretman kakav zaslužuje superstar njegovog kalibra, to je pitanje na koje samo Nikola može da odgovori.
Suština je da je američki proizvođač sportske opreme izgubio jednog „kapitalca“ iz svog portfolija i deo odgovora zašto se to desilo, dao je i sam Jokić, koji ovih dana nosi patike kineskog brenda „361 Degrees“.
U prevodu „361 stepen“, ili kraće „361“. Taj jedan stepen je, kako kažu, „dodatak za kreativnost i inovaciju“. Mnoge je ovakav potez i potpisan višegodišnji ugovor začudio, jer američki brend ipak ima ime i gradio ga je ponajviše četrdesetak godina unazad, kada je povukao potez na koji se sada odlučio 361.
Najki je osamdesetih zagrizao za Majkla Džordana za kog se od starta verovao da će postati vrhunski košarkaš i o koga se nemački proizvođač Adidas „ogrešio“.
Verujući u neke druge norme i pravila, Adidas je marketinški omanuo tamo gde je Najki profitirao i počeo da preuzima tržište i ponekad deluje da na njemu ima monopol.
Daleko od toga da je Jokić prvi superstar koji je rešio da povuče jedan ovakav potez, setimo se samo koliko je novca zaradio Stef Kari i koliko je popularizovao Under Armor.
Zašto onda nešto slično ne bi probao i srpski košarkaš iz Denver Nagetsa, čija dvojica saigrača već nose opremu 361, Kentavijus Koldvel-Poup i Aron Gordon. U NBA ligi ih nosi i Spenser Dinvidi.
Ovaj drugi je letos bio u poseti „Džokeru“ u Somboru i kako sam Jokić kaže, imao je veliki uticaj na to da promeni opremu.
„On (Gordon prim. aut) je mnogo uticao. Mislim, oni, 361, su stvarno bili direktni prema meni i bili su iskreni. Pričao sam sa Gordonom o svemu i rekao je da su stvarno dobri i brzi i da stvarno slušaju. Srećan sam odnosom sa njima kakav imam za sada. Ne znam ni koliko je dug ugovor, ali se trude da ti naprave patike što je moguće udobnije. Pitaju posle svakog treninga i svake utakmice. Baš mi se sviđa komunikacija koju trenutno imamo“, objasnio je Jokić za Viađio sport.
Kineski brend postoji od 2003. godine i sada većinu svojih poslovnica i radnji ima u matičnoj zemlji. Tamo ih ima oko 6.000, a u ostatku sveta još polovina od te brojke.
Prihod za prošlu godinu je bio oko šest milijardi juana, što je oko 845 miliona dolara. Za takav brend će biti globalno i vodeće lice.
Svakako bolja priča nego da za osam godina u NBA ligi ne dobije „svoje“ patike od Najkija, iako je osvojio dve MVP nagrade za regularni deo sezone i po jednu za najkorisnijeg igrača finala zapadne konferencije i velikog NBA finala uz NBA titulu.
Najkijev rezon je donekle taj što Jokić nije jedan od onih koji se provlače i promovišu po društvenim mrežama, gleda da što više „uhvati“ krivinu od dešavanja na koja ne mora da ide i pokušava da sačuva svoju privatnost.
To „po difoltu“ nije u skladu sa statusom zvezde kako ga Amerikanci zamišljaju, a to je osoba koja mora da bude sveprisutna, kao što je recimo Lebron Džejms. Narodski rečeno, u svakoj čorbi mirođija.
Osim toga, na terenu Jokić ima drugačiji tip kvaliteta i „šmeka“ od onog koji oni ganjaju i to je sasvim u redu na kraju dana. Zato je njegov izbor i bio da ode tamo gde će ga više ceniti.
Do sada je kod Amerikanaca imao nekoliko prepoznatljivih patika jedino po tome što je na njima bio logo „Džokera“, ali su se i navijači Denver Nagetsa dugo pitali hoće li dobiti i seriju svojih ličnih patika.
Konkretno, one koje je nosio do sada su BIG3 Future i koštaće 160 dolara u Americi kad budu puštene u širu prodaju 28. decembra. Tako bar piše na zvaničnom sajtu brenda, dok pojedini mediji poput „Kompleksa“ pišu da će cena Jokićevih patika biti i celih 300 dolara.
Da je Jokić od starta karijere igrao u Los Anđeles Lejkersima ili nekom drugom većem tržištu i vodio tamo klub do titule, onda bi i njegova sponzorska priča bila svakako drugačija.
Ovako će za početak nositi spomenuti model kineskog brenda, pre nego što dobije svoju liniju. Gordon recimo ima već pet različitih generacija patika i kreću se između 100 i 160 dolara.
Najki je jula ove godine lansirao kampanju „No Joke“, ali je to bila mala uteha za činjenicu da je jedini MVP u poslednjih 16 godina koji nije imao svoju liniju patika.
Zanimljivo je da je prethodni MVP koji nije imao svoj lični model bio još jedan Evropljanin, Dirk Novicki 2007.
Kineski brend je do sada obezbeđivao opremu za volontere i osoblje za Olimpijske igre u Riju i Paraolimpijske igre iste godine, dok je bio zvanični partner i Azijskih igara 2022.
Još jedan kineski brend Anta se takođe probija na tržište u NBA pošto pravi patike za Kajrija Irvinga i Dontea DiVinčenca, a tu je i Klej Tompson.
Kinezi su iskoristili priliku što je Irving okačio antisemitski post na društvenim mrežama, pa je ugovor sa njim suspendovan i ljudi iz Ante su uskočili, što će raditi i drugi sa zvezdama poput Jokića koji ne dobijaju od sponzora poštovanje koje su zaradili na parketu.
BONUS VIDEO: Top 5 asistencija nedelje u Evroligi
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare