Foto: EPA-EFE/RICCARDO ANTIMIANI

Bilo da je reč o stranim pop pevačima, ili o domaćoj muzičkoj produkciji, u doba interneta ništa nije u potpunosti sigurno od "curenja" i "hakera" koji uspevaju da nelegalno objave pesme i muziku u koje su izvođači utrošili čak i nekoliko godina stvaralaštva. Najnoviji slučaj "curenja" muzike dogodio se pevačici Dua Lipi, čiji je album nelegalno završio na internetu, a o temi autorskih i distrubuterskih prava, ali i o njihovom kršenju, za Nova.rs govorio je advokat za autorska prava Slobodan Kremenjak.

Naime, Dua Lipa je pre dva dana na Instagramu govorila o tome da će zbog „curenja“ njenog albuma na internetu morati da objavi album nedelju dana ranije, kako bi sprečila eventualno nelegalno širenje i skidanje muzike, te ugrozila svoju prodaju i pozicije na top listama. Ovakva odluka stigla je samo dan nakon što je njen drugi studijski album, „Future nostalgia“, dve nedelje pre zvaničnog objavljivanja završio nelegalno na forumima i Fejsbuk grupama.

PROČITAJTE JOŠ

Ona međutim nije ni prva, a ni jedina pop zvezda koja je doživela da njen rad bude „pokraden“.

Samo mesec dana ranije, istu sudbinu imala je i pevačica Lejdi Gaga čiji je povratnički pop singl „Stupid Love“ u potpunosti objavljen na Tviteru. S obzirom na to da joj se isto dogodilo i 2013. godine, kada je njen album „ARTPOP“ završio na internetu mesec dana pre zvaničnog datuma objavljivanja, pevačica gotovo da nije ni reagovala, već je u planiranom trenutku objavila pesmu sa spotom, što je ipak ugrozilo njenu prodaju, zbog čega mnogi navode da nije debitovala na prvom mestu „Bilboardove“ HOT 100 liste, već na petom.

Isto se nekoliko godina ranije dogodilo i Madoni, kada je kraljica pop muzike izjavila da se oseća „umetnički silovanom“, te da je, kako je tada napisala na društvenim mrežama, duboko povređena jer je njen rad pokraden. U američkoj muzičkoj industriji postoji i bezbroj drugih primera, a od skoro su slična „curenja“ krenula da se dešavaju i u Srbiji.

PROČITAJTE JOŠ

Pevačici Ani Nikolić je početkom ove godine ceo povratnički album „Klinka“ završio na internetu, a pesme su se „prebacivale“ sa telefona na telefon. Isto se dogodilo i pevačici Anastasiji Ražnatović sa pesmom „Heroina“, zbog čega je umesto planiranog spota objavila samo „tekstualni video.“

Postoje ipak bitne razlike između domaćih i stranih izvođača.

S obzirom na to da muzička industrija i muzičko tržište u Srbiji ne postoji, te da sem pregleda na Jutjubu nema uvida u digitalnu i živu prodaju albuma i pesama, domaći pevačici i pevačice nisu drastično ugroženi „curenjem“ pesama na internetu – što nije slučaj na zapadu.

Takođe postoji i teorija da pesme domaćih izvođača gotovo nikada nisu hakovane pa zatim objavljene na internetu, već da se one obično prenose od najbližih saradnika, s kolena na koleno, na mnoštvo prijatelja i porodice koji sa nestrpljenjem žele da čuju „veliki povratak“ omiljenih pevača i pevačica – što je na kraju dana, ipak samo neproverljiva teorija.

U svakom slučaju, advokat za autorska prava Slobodan Kremenjak, za Nova.rs govori da autori kompozicija imaju svako pravo na nadoknadu štete.

„Ovde nisu ugrožena samo autorska prava, već i prava proizvođača i vlasnika snimka koji je objavljen – na zapadu je verovatno u ovom slučaju prekršeno i pravo dikografske kuće koja je vlasnik tog snimka. Po našim propisima, ali i po međunarodnim propisima, to su isključiva prava. Prava na umnožavanje i dalju distribuciju tih snimaka pripadaju isključivom pravu tih vlasnika, a isto tako se dovodi u pitanje i povreda autorskih prava konkretnih autora koji su zapravo autori kompozicija“, govori Kremenjak za naš portal i dodaje:

„Vlasnici prava i oni čija su prava povređena imaju pravo na nadoknadu šteta, postoji i mogućnost krivično pravne odgovornosti za neovlašćenu povredu. S druge strane, postoji samo pitanje iznosa štete koji bi morao u svakom pojedinačnom slučaju da se vrši.“

Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama InstagramFejsbuk i Tviter.