Liban je proglasio vanredno stanje za naredne dve nedelje i naredio kućni pritvor svima koji su učestvovali i bili deo skladištenja hemikalija, koje su povezane sa eksplozijom koja je u utorak uveče uništila veliki deo grada.
Libanska vlada odlučila je da istraži i razotkrije šta se dogodilo, što je pre moguće i odgovorne kazni najstrožom kaznom.
Do četvrtka se broj povređenih popeo na 5.000, a broj smrtnih slučajeva na 137. Očekuje se da će brojke još rasti jer su stanovnici u potrazi za nestalim članovima porodice, prijateljima i poznanicima. Mnogi od njih su na bolničkom lečenju, a pribojavaju se da se veliki deo ljudi nalazi ispod ruševina. Gotovo 300.000 ljudi izgubilo je domove. Sinoć je pronađeno telo devojčice ispod ruševina nakon 24 sata.
Ipak, građani Libana dok čiste svoje ulice od ruševina i stakla, u gnevu se pitaju ko je dopustio skladištenje 2.750 tona amonijum nitrata u gradskoj luci šest godina. Svi odgovori vode prema vladinom zanemarivanju i korupciji koja je dovela do ekonomske krize.
“Koliko nas još katastrofa čeka?“, pitaju se mnogi.
Predsednik Mišel Aun rekao je da je vlada “odlučna da istraži i razotkrije ono što se dogodilo što je pre moguće, da privede odgovorne i nemarne i da ih kazni najstrožom kaznom“. Premijer Hasan Diab rekao je da je amonijum nitrat bio pohranjen u “opasnom“ skladištu u luci. Ministar informisanja rekao je da je vlada zatražila od “vojnih vlasti“ da lučke službenike povezane s hemikalijom, koja se inače koristi za eksplozivne naprave ili gnojivo, stave u kućni pritvor.
Mediji su u međuvremenu pronašli vezu između broda ruskog biznismena koji je ostavio teret u luci s posadom. Medijski izveštaji s početka 2014. godine pisali su da je ruski brod Rosus s teretom zapeo u bejrutskoj luci nakon što je morao hitno da pristane zbog kvara. Tada mu je carinska vlast odbila dozvolu za odlazak jer su smatrali da brod nije u stanju da sigurno ploviti. Posada – osam Ukrajinaca i dva Rusa – bila je prisiljena da ostane na brodu, a vlasnik je proglasio bankrot i napustio brod. Libanske vlasti složile su se da će šest od deset mornara pustiti iz zemlje, a ostali su bili na brodu gotovo godinu dana.
Bivši kapetan broda Boris Prokošev je u intervjuu pre šest godina rekao da je vlasnik broda pod imenom Igor Grečuškin (koji trenutno živi na Kipru), napustio brod dok su ih carinske vlasti držale “kao taoce“.
“Vlasnik je napustio brod. Ne plaća nas i odsekao je svu komunikaciju s nama. Teret je amonijum nitrat. To je eksplozivna stvar. Živimo 10 meseci u buretu baruta”, izjavio je dok je u očaju molio organizacije, diplomate i ukrajinske vlasti da ih oslobode iz luke.
U drugom pismu koje je objavio novinar u kontaktu s posadom, brod je opisan kao „plutajuća bomba, a posada kao talac na toj bombi“. U pravnim izveštajima iz 2015. godine piše da se posada broda, pustila na slobodu nakon gotovo godinu dana, a amonijum-nitrat je zaplenjen i skladišten u luci.
U intervjuu za Radio Slobodna Evropa u sredu, kapetan Prokošev je negirao da je postojao kvar s brodom i rekao je da je brod zadržan zbog neplaćanja lučkih naknada. Međunarodna federacija radnika u prometu koja je tražila isplatu plata i repatrijaciju posade potvrdila je da se brod zadržavao u luci jer je dugovao 100.000 dolara.
Badri Daher, generalni direktor libanske carine rekao je za radioteleviziju LBCI u sredu da je u godinama koje su usledile nakon blokade broda, poslao šest dokumenata pravosuđu kako bi upozorio da materijal predstavlja opasnost: “Tražili smo da se ponovno izveze, ali to se nije dogodilo. Ostavljam stručnjacima da utvrde zašto.”
Novinska agencija Rojters citirala je anonimni izvor blizak zaposlenom u luci i rekla da je tim radnika pregledao amonijum-nitrat pre šest meseci i upozorio vlasti da će, ako se ne preseli, “razneti ceo Bejrut“. Drugi izvor je rekao da je nekoliko odbora i sudija upozoreno da nije „ništa učinjeno“ na zbrinjavanju hemikalija. Stručnjaci su potvrdili da postoje strogi propisi koji su trebali da regulišu skladištenje opasnog materijala.
Još uvek nije jasno šta je pokrenulo amonijum-nitrat, kojem je potrebna velika toplina za paljenje.