Javna nabavka beogradskog Parking servisa za kupovinu džipova "Range Rover", raspisana je sa ciljem kako bi posao dobila firma "British Motors", čiji je vlasnik član Glavnog odbora Srpske napredne stranke, Ostoja Mijailović, navode sagovornici portala Nova.rs.
Sistem elektronske kontrole nepropisnog parkiranja, pod nazivom “Oko skolovo”, podrazumeva korišćenje specijalno opremljenih vozila marke „Range Rover“, a njihovu upotrebu zamenik gradonačelnika Goran Vesić, obrazložio je potrebom da komunalni policajci pokažu “autoritet države”.
Ipak, pored skupocenog dokazivanja autoriteta i „pokazivanja mišića“, nabavka ovih džipova problematična je i zbog toga što se, prema konkursnoj dokumentaciji, nedvosmisleno može utvrditi da je uslove za njihovu nabavku jedino mogla da ispuni firma „British Motors“, na čijem čelu je član Glavnog odobra SNS i predsednik Košarkaškog kluba „Partizan“ Ostoja Mijailović.
Prema rečima Nemanje Nenadića iz organizacije „Transparentnost Srbija“, gotovo je izvesno da je beogradski Parking servis raspisao pomenutu nabavku sa namerom da kupi upravo određeni tip džipova firme „Range Rover“, koji jedino Mijailović može da im proda.
“Kad se ima u vidu da ove automobile u Srbiji prodaje samo jedna firma, „British Motors“, sudeći po onome što je objavljeno na sajtu (https://www.landrover.rs/dealer-locator), to ujedno znači da je javna nabavka raspisana sa ciljem da posao dobije upravo taj ponuđač”, navodi on.
Kako kaže Nenadić, ove sumnje najbolje potvrđuje činjenica da je podneta samo jedna ponuda i da se u konzorcijumu koji je dobio posao nalazi upravo ova firma.
“Sa stanovišta načela javnih nabavki, a pre svega principa nediskriminacije i konkurencije, očigledno je da je naručilac postupio nepravilno kada je kreirao konkursnu dokumentaciju. Ključ problema leži u definisanju uslova, odnosno traženih karakteristika vozila. Nije neophodno imati veliko stručno znanje pa da se zaključi da za vozila koja će Parking servis koristiti u kontroli parkiranja po ulicama grada Beograda, nije neophodno imati vozilo sa pogonom na sva četiri točka, kakva se koriste za brdsko-planinske krajeve, da imaju određenu visinu i širinu gepeka ili aluminijumske felne”, objašnjava Nenadić i dodaje da je simptomatično kako ni jedna od firmi koje prodaju potencijalno konkurentska vozila, odnosno automobile na čiji krov je moguće postaviti i omogućiti funkcionisanje četiri kamere veličine 30x30mm, nije izjavila zahtev za zaštitu prava.
“Štaviše, potencijalni ponuđači nisu postavili ni pitanje u vezi sa mogućnošću da se konkursna dokumentacija izmeni. Da je zahtev za zaštitu prava uložen, javna nabavka bi nesumnjivo bila poništena i pre podnošenja ponuda. To ukazuje da su i konkurenti pošli od pretpostavke da je dobitnik posla predodređen i da im se ne isplati da ulaze u postupak i da se zameraju vlastima, možda se nadajući da će i oni dobiti neki drugi posao, koji će biti predodređen za njih”, kazao je Nenadić.
Ne davimo Beograd: Mijailoviću su pomogli jer mu je firma u delimičnoj blokadi
Nebojša Stojković, aktivista Inicijative Ne davimo Beograd, ističe za Nova.rs da se na osnovu dostupne dokumentacije može ustanoviti da je firma British Motors u Srbiji u delimičnoj blokadi i da je namera prestoničkih vlasti verovatno bila da pomognu svom stranačkom kolegi.
“Ko će kome, ako ne svoj svome. Oni su sve napravili tako da bi on mogao da dobije tu javnu nabavku. Niko drugi, osim njega, ne može da ponudi Range Rover, model Discovery”, ističe Stojković, dodajući da nije bilo razloga da se nabavljaju tako skupoceni džipovi.
“To je mogao da bude Fiat 500L, koji se proizvodi u Kragujevcu. Kupovinom domaćeg proizvoda bi, u tom slučaju, pomogli ovdašnjeg radnika. Umesto toga se pomažu, pretpostavljam, britanski radnici i Ostoja Mijailović”, rekao je on, dodajući da je pomenuta nabavka očigledan primer kako su partijski interesi iznad državnih.
“Ostaje sumnja da je već postojao dogovor da se uzme ovo vozilo, a ono što još podgreva tu sumnju jeste to što je kompanija British Motors, koja je zastupnik Range Rovera u Srbiji, u vlasništvu Ostoje Mijailovića. Po našim nezvaničnim saznanjima, ista osoba je vlasik i ostalih firmi koje se pojavljuju u grupaciji sa kojom je potpisan ugovor”, navodi on.
Šta je sve nabavljeno?
Stojković objašnjava da je beogradski Parking servis, sa grupom ponuđača, zaključio ugovor o lizingu vozila, 12 manjih putničkih vozila marke Citroen, i 18 vozila za kontrolu parkiranja marke Range Rover. Kako ističe, ugovor o lizingu je potpisan na 48 meseci, što po vozilu iznosi nešto preko 700 € mesečno:
“Grad, odnosno Parking servis, je sa grupom ponuđača zaključio ugovor o lizingu ovih vozila na 48 meseci. Vozila su modifikovana tako da na krovnom nosaču nose aluminijumsko kućište sa opremom za snimanje, ali iz dokumentacije nije jasno da li je i ta oprema deo predmetne nabavke ili ne. Kako god, potpisan je sporazum vredan, po današnjem srednjem kursu, 610.169 evra”.
Prema mišljenju Nenadića, informacije da je vlasnik jedne od firmi iz konzorcijuma član stranke koja je na vlasti u Beogradu, ukazuju na motiv zbog čega je javna nabavka kreirana upravo na način koji je opisan.
“Međutim, po Zakonu o javnim nabavkama iz 2012, koji je bio na snazi prošle godine, kad je ova nabavka vršena, ne predstavlja osnov za isključenje firme u vlasništvu partijskog funkcionera iz postupka javne nabavke. Po zakonskim odredbama predviđeno je isključenje firmi koje su povezane sa rukovodiocima i zaposlenima u Parking servisu koji su pripremali ili sprovodili ovu javnu nabavku, po osnovu vlasništva ili rada u preduzeću, a ne i po drugim osnovima. Naravno, to ne znači da pripremu ove nabavke ne bi trebalo ispitati, zbog kršenja principa javnih nabavki kod upravljanja javnim resursima”, poručuje programski direktor Transparentnosti Srbije.
Povodom ove teme, portal Nova.rs je pokušao da stupi u kontakt sa Ostojom Mijailovićem, ali on do objavljivanja ovog teksta nije odgovorio na naše pozive i poruke.
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare