S obzirom na činjenicu da Grčka ima preko 220 naseljenih ostrva, trajekti za prevoz među ostrvima su neophodni, kako za lokalno stanovništvo tako i za veliki broj turista koji ih posećuju.
Trajektne linije koje povezuju manja ostrva uglavnom zavise od državnih službi što znači da postoje samo zato što trajektna kompanija dobija finansijsku nadoknadu (subvenciju od vlade) jer rute između manjih grčkih ostrva uglavnom nisu isplative. Nepotrebno je reći da saobraća mnogo manje trajeknih linija do malih nego do glavnih ostrva, piše Grčka info i daje detalje koje treba znati pre nego što se uputite na neko od grčkih ostrva.
Grčka ostrva su podeljena po grupama (arhipelazi). Jonska ostrva (između Grčke i Italije), Kikladi, Sporadi, Dodekanezi (niz ostrva duž turske obale od Rodosa do Samosa), Severno-egejska ostrva (od Hiosa do Samotrakija), Saronska ostrva. Osim toga, postoje i ona koja ne pripadaju određenoj grupi, kao što su recimo Krit i Evija.
Mnoge trajektne rute uglavnom saobraćaju iz 3 velike luke kod Atine: Pirej, Lavrio i Rafina. Opslužuju generalno jednu određenu grupu ostrva. Trajektne rute do severoistočnih Egejskih ostrva i Dodekaneza često se zaustavljaju na jednom od ostrva Kiklada, tako da je moguće preći na drugu rutu. U suštini ne postoji neko opšte pravilo.
Jonska ostrva i Sporadi nemaju trajektnu vezu sa atinskim lukama. Takođe ne postoje trajektne rute od ostrva u Egejskom moru do ostrva u Jonskom moru i Saronskom zalivu. Takođe nema trajekta između Sporada (Skijatos, Skopelos, Alonisos, Skiros) i drugih grupa ostrva.
Imajte na umu da verovatno nećete pronaći samo jednu trajektnu rutu koja povezuje sva ostrva Kiklada jer je ova grupa ostrva podeljena na 4 dela.
Sve veće trajektne kompanije uglavnom objavljuju svoje rasporede na duži rok. Objavljivanje reda vožnje (plovidbe) za proleće, leto i jesen uglavnom počinje oko Nove godine. Ovi rasporedi najčešće traju do 31. oktobra. Uglavnom postoje različiti rasporedi za nedelju dana pre i posle grčkog Uskrsa. Od 1. novembra počinje zimska sezona za trajekte koja obično traje do 31. marta.
Razlog za ove datume je grčki zakon o obalskom brodarstvu. Kompanije koje žele da uvedu novi trajekt na neku liniju ili žele da dodaju novu liniju u svoj red vožnje su (teoretski) u obavezi da to urade godinu dana unapred i mogu da počnu sa novim trajektom ili novom linijom tek nakon 31. marta. U letnjem periodu trajekti su takođe obavezni da imaju više posade u odnosu na zimski period.
Manje i lokalne trajektne kompanije obično objavljuju svoj red vožnje kasnije, a ponekad samo nekoliko nedelja ili čak nekoliko dana ranije.
Postoje veoma korisne veb stranice na kojima možete pretraživati i kombinovati sve polaske i red vožnje i videti koji sve trajekti postoje između destinacija.
Glavne 3 veb stranice za pretragu trajektnih linija u Grčkoj su:
Ferryhopper.com
Gtp.gr
Ferries.gr
Na GTP-u možete pronaći spisak odlazaka i dolazaka određenog dana na određeno ostrvo ili iz određene luke. Ili možete pretraživati sve trajekte između dve destinacije tokom čitavog meseca.
Ferrihopper prikazuje cenu najjeftinije karte za svaki trajekt između dve destinacije svakog dana. Takođe omogućava da vidite indirektne linije ako nije dostupna direktna linija.
Imajte na umu da ćete na ovim veb stranicama pronaći trajektne linije samo kada kompanije objave svoje redove vožnje i/ili ih otvore za rezervacije.
Cene karata su fiksne cene za godinu dana i ne menjaju se, osim u slučaju da neki novi državni porez stupi na snagu tokom godine. Čak i tada, trajektne kompanije ga uglavnom ne primenjuju, već ga odbijaju od svoje dobiti na svakoj karti. Postoje različite kategorije karata u zavisnosti od tipa plovila (brzi <-> standardni trajekt).
Cena putovanja trajektom u Grčkoj zavisi od nekoliko faktora, kao što su ruta, vrsta trajekta, kompanija koju koristite i da li imate vozilo ili ne. Generalno, što je putovanje duže, karta će biti skuplja. Takođe karte za brzi trajekt mogu koštati dvostruko više od onih za standardni trajekt.
Cene kratkih trajektnih linija mogu biti 5 evra, dok cene brzih trajekata (koji su skuplji) mogu biti i preko 100 evra za putnika u zavisnosti od trajektne rute. Ako putujete po Grčkoj sa decom, deca mlađa od pet godina putuju besplatno u većini kompanija dok su karte za decu od 5 do 10 godina obično upola cene.
Na brzim trajektima postoje uglavnom 3 klase, od ekonomske do biznis. Na brzim trajektima (osim na nekoliko) ne možete sedeti ili boraviti napolju.
Na standardnim sporijim trajektima postoji:
• najjeftinija Ekonomska klasa (takođe zvana Deck-Paluba)
• numerisano avio-sedište (malo skuplje od Ekonomske klase)
• biznis klasa
• kabina (najskuplja opcija).
• Sa Deck/Economy kartom imate mogućnost pristupa spoljnim palubama kao i svim zajedničkim prostorijama na brodu.
• Numerisana avio-sedišta su raspoređena u nekoliko različitih prostorija, ali ih mogu koristiti i putnici sa Ekonomskim kartama – ukoliko su slobodna.
• Biznis klasa je uglavnom odvojena prostorija (salon) smeštena na početku trajekta sa panoramskim pogledom, barom i uslugom konobara, stolovima sa udobnim foteljama ili sedištima, i dostupna je isključivo putnicima sa kartom za biznis klasu.
• Takođe putnici koji su rezervisali kabinu mogu koristiti i biznis klasu.
Kabine na brodovima i trajektima su podeljene na “OUT” (spoljne) i “IN” (unutrašnje) i po broju kreveta.
„OUT“ kabine se nalaze sa strane trajekta i imaju mali prozor. „IN“ kabine su u sredini broda tako da nemaju prozor. Na primer, izraz „2 Berth IN as 2 Berth“ označava unutrašnju kabinu za 2 osobe sa 2 kreveta. „3 Berth OUT as 2 Beth” znači da je kabina sa strane trajekta, da ima 3 kreveta, ali možete je rezervisati za 2 osobe. U tom slučaju treća osoba neće koristiti tu kabinu.
Jedno od najčešće postavljanih pitanja je: „Da li kartu za trajekt treba da rezervišem unapred?“.
Uglavnom nije obavezno da karte kupite mesecima ili nedeljama unapred osim kada rezervišete privatne kabine za duga putovanja i ako putujete svojim vozilom. Imajte na umu da je moguće rezervisati karte maksimum 2-3 meseca ranije i da cene karata ne padaju ako rezervišete u poslednjem trenutku.
99% Grka koji koriste trajekt nikada ne rezervišu unapred. Međutim postoji nekoliko perioda u godini kada bi to morali da uradite:
• Četvrtak i petak pred Uskrs
• Petak pred praznik Sveta trojica – Duhovi (50 dana posle Vaskrsa)
• Poslednjeg vikenda jula (od četvrtka) i prve nedelje avgusta
• Četvrtak i petak pred 15. avgust
• Poslednje nedelje u avgustu
Zašto? Zato što su to dani vezani za važne verske praznike kada grčki građani imaju slobodne dane ili produžene vikende i mnogi odlaze na ostrva ili na sveta mesta.
Dakle, ako planirate da putujete oko Uskrsa ili tokom glavne sezone putovanja – jula i avgusta – obavezno rezervišite karte za trajekt unapred.
Jedan od glavnih datuma putovanja koji treba izbegavati za putovanje trajektom je 1. maj. U mnogim zemljama ovaj dan je poznat kao „Praznik rada“, a u Grčkoj je uobičajeni „Dan štrajka“. Poslednjih 15 godina na taj datum radnici u Grčkoj imaju veliki štrajk. Ukoliko rezervišete trajekt 1. maja, postoji velika šansa da će vam trajekt biti otkazan. Trajekti za ostrvo Tasos uglavnom saobraćaju normalno tokom štrajka.
Postoji još nekoliko štrajkova u brodskom saobraćaju tokom cele godine u Grčkoj, ali ovo je onaj na koji možete da računate. Srećom, svi štrajkovi su zakazani unapred tako da se unapred zna njihov datum.
Karte za trajekt za vozila obično se brzo rasprodaju za putovanja vikendom. Takođe, imajte na umu da mnogi brzi trajekti nemaju mogućnost prevoza automobila.
Uobičajeni savet je da karte za trajekt rezervišete preko sajta kompanije sa kojom ćete putovati. U slučaju bilo kakvih nezgoda (štrajk, mehanički problem, ekstremno loše vreme…), biće lakše komunicirati direktno sa kompanijom nego preko treće strane.
Iako u poslednjih nekoliko godina mnoge kompanije nude e-karte i online čekiranje, kod nekih kompanija i dalje ćete morati da kupite ili preuzmete „papirnu“ kartu na kiosku u luci. Ako karta kupljena online nema bar kod, moraćete da preuzmete papirnu kartu u luci, a sve što vam je potrebno je potvrda sa referencom za rezervaciju koju ćete dobiti.
U Atini (Pirej) kiosci za preuzimanje karata za trajekt nalaze se sa leve strane kada ulazite u područje luke. Dođite oko 45 minuta pre polaska da biste uzeli karte.
Na Santoriniju karte za trajekt preuzimate u turističkim agencijama u Firi, a ponekad u luci. U Iraklionu na Kritu ćete pokupiti svoje karte za trajekt u luci, direktno ispred odlazećih trajekata. Ne brinite, u imejlu nakon kupovine mesto preuzimanja karte će vam biti jasno navedeno.
Zapamtite da ne postoje karte za više destinacija. Kada obilazite nekoliko ostrva, potrebna vam je posebna karta za svaki deo vašeg putovanja.
Ukrcavanje počinje otprilike 1 sat pre polaska u lukama odakle trajekt započinje svoju rutu. Ukoliko imate kupljenu kartu možete doći u luku 30 minuta pre polaska međutim ukoliko imate automobil dođite bar sat vremena ranije.
U lukama u kojima se trajekt samo usput zaustavlja i uzima nove putnike, ukrcavanje može trajati između 10 i 20 minuta.
Procedura nije komplikovana: samo stanite u red na određenom mestu u luci (kod vašeg broda) i kada jedan od službenika broda da zeleno svetlo, ukrcajte se i pokažite na uvid svoju kartu za ukrcavanje. Sa kartama Deck/Economy, mesta nisu numerisana već su po principu „ko prvi dođe, prvi zauzima mesto“.
Nemojte da vas iznenadi vika službenika koji upućuju vlasnike automobila kako i gde da parkiraju vozilo na trajekt. U lukama pri ukrcavanju svi viču, uvek je bučno i to je uobičajena atmosfera u lukama.
Prilikom ukrcavanja nema nikakve potrebe da vučete svoje teške kofere na trajekt. Na svakom trajektu postoji određeno mesto za prtljag, na istom nivou gde se ukrcavate na brod (nećete vući kofere po stepenicama). Svaka destinacija na liniji trajekta obično ima određen deo za kofere putnika koji idu na tu destinaciju. Članovi posade će vam uvek pokazati gde se nalazi deo za kofere za vaše odredište.
Na nekim trajektima ovaj prostor za prtljag je u zatvorenom prostoru, na drugim ne. Putnicima nije dozvoljen ulazak u ovaj deo palube za vreme putovanja, ali opšti savet je da držite dragocenosti u svom ručnom prtljagu i ponesete ih sa sobom na putničku palubu.
Prilikom iskrcavanja sa broda samo se pridružite „kontrolisanom haosu“ koji počinje svaki put kada trajekt pristaje.
U velikim lukama, za pronalazak vašeg trajekta ponekad vam može trebati malo više vremena. Ime brodske kompanije je na brodovima ispisano velikim slovima na zadnjoj i bočnoj strani, kao i na vašoj karti. Nije neuobičajeno da vam tri lučka policajca pokažu tri različita pravca za vaš trajekt. Zato ostavite dovoljno vremena u slučaju da ne možete odmah da se snađete u luci. U manjim lukama, gde postoji samo jedan ili dva veza, to je mnogo lakše, a i gužve su znatno manje.
Trajekti uvek na vreme napuštaju svoju matičnu luku. Na primer, ako polaze iz atinske luke Pirej u 7 ujutro, onda će i krenuti u to vreme. Tokom dana, na sledeća ostrva u ruti stizaće sve kasnije i kasnije u odnosu na vreme koje je označeno za dolazak ili polazak trajekta.
Ne postoji način da se tačno predvidi u koje vreme će trajekti stići na ostrvo, jer to varira u zavisnosti od vetra, struja, broja putnika koji će se ukrcati ili iskrcati na svakoj usputnoj stanici (ostrvu).
Kao i u svakom transportnom sektoru, i sa brodovima uvek može nastati neki problem. Bilo da se radi o štrajku, mehaničkom problemu sa trajektom, ekstremno lošem vremenu ili osećaju morske bolesti koju neki putnici mogu imati.
Uopšteno govoreći, štrajkom su najviše pogođeni trajekti koji započinju svoje putovanje u jednoj od glavnih atinskih luka (Pirej, Rafina i Lavrio). Manji međuostrvski trajekti veoma retko štrajkuju. Poslednjih nekoliko godina, velike brodske kompanije imaju praksu da trajekt na određenoj liniji prenoći na jednom od ostrva duž te linije. Na taj način ovaj trajekt može započeti normalnu rutu. Ali ako ode u kopnenu luku, sigurno neće ponovo otići odatle dok se štrajk ne završi.
Lučke vlasti mogu narediti da trajekti ostanu u luci kada je (veoma) loše vreme. Uglavnom se to događa kada vetar dostigne olujnu jačinu (iznad 10 Bofora). Neki od malih brzih trajekata će ostati u luci čak i kada vetar ima jačinu od 8 Bofora. Kapetan takođe može odlučiti da je ulazak (vez) u luku suviše opasan ako je vreme izuzetno loše i da nastavi plovidbu ka drugom ostrvu. Ovo je takođe jedan od razloga što brzi trajekti plove samo između aprila i kraja oktobra.
Za putnike koji su skloni morskoj bolesti: Pokušajte da izbegavate male brze trajekte i umesto toga putujte velikim standardnim trajektima koji su sporiji. Što je trajekt veći to je i vožnja lakša. Činjenica da možete hodati ili sedeti na otvorenoj palubi može dosta pomoći ukoliko osećate mučninu. Gledajte u horizont, ne u more. Zapamtite da samo neki od velikih brzih trajekata imaju (malu) otvorenu palubu. Možete i u nekoj od naših apoteka pitati farmaceuta za tabletu protiv mučnine. Ako zaboravite na recepciji broda dobićete besplatnu tabletu protiv mučnine.