Postoji mesto koje ljudi neće moći da posete 100.000 godina, što će označiti jedinstven događaj u istoriji sveta.
Primer, pre 100.000 godina, vunasti mamuti su još uvek hodali Zemljom tokom ledenog doba, dok su prvi ljudi migrirali kroz surove uslove, od kojih su mnogi stradali.
Kako će svet izgledati za 100.000 godina ostaje nepoznato – možda će čovečanstvo već napustiti planetu. Međutim, ako i dalje budemo ovde, konačno ćemo moći da uđemo u podzemni tunel u Finskoj, gde ljudima neće biti dozvoljen ulazak tokom otprilike 4.000 generacija.
Ova severnoevropska zemlja, koja se graniči sa Švedskom, Norveškom i Rusijom, izgradila je prvu geološku grobnicu na svetu namenjenu odlaganju iskorišćenog nuklearnog goriva.
Iako ovo zvuči zastrašujuće, Finska je dobila pohvale iz celog sveta, uz ocene da je „primer za ceo svet“ u održivom skladištenju nuklearne energije.
„Obilazak Onkala, koji se nalazi na dubini od 450 metara ispod zemlje, kroz tunele isklesane u čvrstoj steni radi skladištenja visoko radioaktivnog otpada na 100.000 godina, odjednom me čini nervoznom“, piše novinarka BBC-a Erika Benke, koja je imala priliku da obiđe ovu grobnicu.
Onkalo 2025. godine biće zatvoren za ceo svet, a ljudima neće biti dozvoljen ulazak narednih 100.000 godina.
Ovo je ideja finske organizacije za upravljanje otpadom Posiva, koja je objasnila svoje planove da iskorišćeno gorivo smešta u vodonepropusne kanistere, koji će zatim biti postavljeni u geološko skladište Onkalo.
Smešten u jugozapadnoj Finskoj, Onkalo se nalazi u blizini nuklearne elektrane Olkiluoto.
Benke je opisala kako je prošla kroz kapiju sa sigurnosnim turniketom pre nego što se ukrcala u automobil kojim je upravljao njen vodič.
„Potrebno je 15 minuta vožnje do servisne stanice Onkala, koja se nalazi 437 metara ispod zemlje. Dok se 4,5 km dugačak tunel počinje vijugavo spuštati, vidimo standardni saobraćajni znak za ograničenje brzine od 20 km/h. Na zidovima tunela se na redovnim razmacima nalaze zeleni znakovi koji pokazuju koliko smo udaljeni od površine,“ piše ona.
Benke dalje objašnjava da je tunel uzak, dovoljan samo za jedan automobil, i kako će kanisteri sa nuklearnim otpadom „stići do servisne stanice liftom koji ide direktno iz kapsulacione postrojenja na površini.“
„Kada iskorišćeno gorivo počne da se skladišti ovde, kanisteri će biti spušteni liftom na mesto iskrcavanja, a zatim prevezeni robotskim vozilima do vertikalnih depozitnih rupa – njihovih konačnih počivališta.
„Pokazan nam je demonstracioni depozitni tunel. Njegov ulaz je mnogo tamniji od servisnog područja, a pod je neravan i vlažan, ponegde i blatnjav. Zidovi su ogoljena stena koja svetluca pod svetlom baterijske lampe.“
Čini se da će, od sledeće godine, sve ostalo ostati misterija…
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare