Pre nego što je na našim prostorima zavladao "crni petak" (dan masovne rasprodaje) period oko Nove godine bio je u znaku novogodišnjih popusta. Navodno, ovaj period godine je najbolji ako želite da obezbedite sebi belu tehniku ili skuplje proizvode za koje tokom godine niste imali novca. Zapravo, ovaj period godine je najpoznatiji kao mesec keš kredita, kreditnih kartica, zaduživanja i astronomskih cena bele tehnike, iako je "crni petak". Suze stižu u januaru kada stigne prva rata.
Dejan Gavrilović ispred udruženja za zaštitu potrošača Efektiva za „N1“ rekao je da trgovci podignu cene pred „crni petak“, pa spuste na taj dan da bi samo prividno izgledalo kao da postoji popust. Između ostalog dodaje da se „roba prodaje po istoj ceni ili tek nešto malo sniženoj“.
„Pred samu akciju mu dignu cenu na 15.000, pa spuste za Black Friday na 10.000 ponovo – u tom smislu oni prodaju proizvod po istoj ceni, a kažu da su ga prodali po sniženoj. Ili se desi da spuste cenu na 9.500, pa kažu da je cena snižena sa 15.000 na 9.500, a zapravo se radi o popustu od 500 dinara“, kaže Gavrilović.
Kakva je situacija na terenu, odnosno, šta se desi kada uporedimo cene „crnog petka“ najprodavanijih proizvoda i istih modela u inostranstvu. Fokus je na zemlje Evropske unije, pre svega Nemačku (napomena: u šali gradove u Nemačkoj interno nazivamo Fufenfafen“)
Televizori sa OLED tehnikom spadaju u skuplje proizvode. Ljubitelji moderne tehnologije čekaju ovaj period godine da se domognu boljih modela.
Televizor jedne od najpopularnijih marki kod nas od 55 inča ima popust za vreme crnog petka i iznosi 159.999 dinara (stara cena – 179.000).
Isti model u Nemačkoj van crnog petka je 120.000 dinara, što znači da će kada krene sezona popusta biti još manji. U Americi može da se nađe i po manjoj ceni van crnog petka.
Na spisku šok cena za mobilne telefone nalazi se popularan model android telefona čija cena sa 200.000 snižena na 170.000 dinara. Isti model sa 1TB u srebrnoj boji u Nemačkoj se van crnog petka prodaje za 900 evra.
Teško je pronaći identične modele jer se oznake za istočno evropsko tržište i zapadno evropsko razlikuju, ali primera radi jedan od laptopova koji je snižen sa 130.000 na 104.999 dinara, u Nemačkoj napredniji model sa više SSD memorije (kod na 512gb, primer u nemačkoj modela 1TB) i OLED eksranom, a ne LED ekranom je van crnog petka 800 evra.
Zanimljivo je da veš-mašine i frižideri su sličnom cenovnom rangu, ali u sličnom su sada kada je kod nas crni petak, a kod njih regularna cena. Tek u nekim slučajevima, zavisno od zapremine frižidera ili težine veša koju mašina može da primi cena varira za 100 evra na više kod nas.
Potrošači prvo, kako navodi Gavrilović, ne treba da posmatraju Black Friday kao nešto gde će ostvariti velike popuste i potrošiti manje.
„Prvo ne treba da čekaju da se vode tim Black Friday-om kao da će tu nešto da uštede. Treba da prate cenu nekog proizvoda tokom nekog dužeg vremenskog perioda. Takođe, čak i ako utvrde da je nešto na popustu, treba da provere kod drugih prodavaca jer se često dešava da kod drugih regularna cena bude jeftinija nego ona na popustu tokom Crnog petka. Ima i ljudi koji jednostavno, i to ne mali broj tih ljudi procentualno, koji jednostavno vide – piše nešto na popustu i oni to kupe, jer ne proveravaju da li je to realna cena, koliko je to koštalo pre toga, da li ima negde jeftinije da se nađe i tako dalje. I onda se vode jednostavno tim nazivom „akcija“, „popust“, „Black Friday“ i kupuju“, kazao je Dejan Gavrilović.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare