Foto:Shutterstock

Američka policija testira novu tehnologiju koja može da skenira vozila u pokretu u potrazi za bilo čime što emituje neki signal, uključujući pametne telefone, pametne satove, čipove za kućne ljubimce ili čak knjige iz biblioteke, kažu iz firme Leonardo za nadzor, odbranu i vazduhoplovstvo iz Rima.

Ova nova tehnologija, imena Elsag EOC Plus, obično je deo čitača registarskih tablica firme Elsag, iako se može koristiti i kao samostalni uređaj za nadzor. Osmišljen je kao pomoć policiji u nadgledanju sumnjivaca u pokretu. Ipak, zagovornici privatnosti za Forbes kažu kako se ova tehnologija može zloupotrebljavati za praćenje ljudi širom zemlje, i to bez naloga, i učenje o njima identifikovanjem njihovih stvari bez njihova znanja.

Pročitajte još:

Iz Leonarda kažu kako alat može da identifikuje konkretne modele uređaja, poput Iphone-a i slušalica, unutar vozila u pokretu, stoji u marketinškoj brošuri s prošlogodišnje konferencije Milipol u Parizu.

Može da identifikuje i jedinstvene signale koje emituju čipovi za kućne ljubimce, kao i uređaji s Wi-Fijem i Bluetoothom, nosiva tehnologija poput fitness-trackera, Infotainment sistemi u automobilima i senzori za pritisak guma.

Može otkriti i elektronsku oznaku u knjizi iz biblioteke, stoji u brošuri.

Svi ti podaci mogu se vezati za registarske oznake automobila i postati jedinstveni „otisak prsta.“ Kako osoba putuje kroz druge skenere registarskih oznaka, njen otisak može da se prati u danom području, čak i kada vozač ili putnik promeni vozilo.

„Na primer, iako se u 30 automobila od 100 možda nalazi iPhone, samo jedan će imati iPhone 12rev2, radio Audi, par slušalice Bose, sportski sat Garmin, uređaj za pronalazak ključeva i registarske oznake ABC-1234. Skup podataka koje predstavljaju te konkretne stvari čini elektronski potpis“, objašnjava Leonardo u brošuri.

AI kamere

Foto:Shutterstock

Kupci nove tehnologije možda nisu samo policijske kancelarije ili javni putevi. Leonardo u brošuri navodi kako bi tehnologija mogla biti korisna i u „područjima koja nisu na putu, poput železničkih stanica ili šoping-centara“.

Forbes je već ranije izveštavao kako šoping-centri širom SAD-a već imaju tehnologije za nadzor automobila koje pokreće AI, a koje proizvodi Leonardu konkurentska firma Flock Safety, kao i da podatke s tih uređaja dele direktno s policijskim agencijama u želji da uhvate kradljivce.

Flockove AI kamere na sličan način kreiraju „otiske“ različitih automobila, no, umesto da skeniraju unutrašnjost vozila, one traže identifikacijske oznake na samom automobilu, koje nisu samo registarske oznake već se u obzir uzimaju i boja, model, godina proizvodnje ili nalepnice .

Portparol Leonarda Nate Malonej za Forbes kaže kako je kompanija nedavno dobila patent za tehnologiju i kako „idu napred punom parom“ u želji da svoj proizvod prodaju širom sveta. Trenutno nemaju kupaca koji za proizvod plaćaju, iako su potvrdili kako najmanje jedan od njihovih klijenata trenutno testira tehnologiju. Nije rekao koji američka policijska kancelarija pomaže u tom testiranju, ali je rekao kako se tehnologija trenutno ne koristi za nadzor javnosti. Kompanija tvrdi kako širom SAD-a imaju 4.000 klijenata za svoje čitače registarskih tablica Elsag.

Analitičar politike u instituciji Electronic Frontier Foundation Matthew Guariglia kaže kako ne vidi kako bi policija „mogla da opravda trošenje novca poreskiih obveznika na ovo“.

„Ovo je stvoreno za zloupotrebu“

„Teško mi je da se setim slučaja u kojem se ova tehnologija može koristiti kada policija već ima čitače registarskih tablica“, dodaje on.

„Ovo je stvoreno za zloupotrebu, ne samo zbog načina na koji može da se koristi za praćenje ljudi već i jer pruža ‘šalabahter’ svih elektroničkih uređaja koje neko ima.“

„Policija bi te informacije mogla koristiti za odlučivanje o tome koje uređaje da zaplene pri zaustavljanju i pretraživanju pojedinca, pogotovo kada je reč o aktivistima ili novinarima na demonstracijama“, upozorava.

Malonej kaže da bi firma sarađivala s policijskim agencijama kako bi ostala unutar zakona. Ako agencija nema dozvolu za identifikovanje uređaja u automobilu bez naloga, na primer, karakteristike bi se mogle isključiti u alatu kako bi se sprečilo preterano prikupljanje podataka, kaže on.

Naglašava kako alat ne prikuplja sadržaj sa samih uređaja. „Ne ulazimo u uređaje, radi se samo o signalima u vazduhu“. dodaje.

Prošlog meseca je Bejron Tau, reporter za neprofitni medij NOTUS Instituta za novinarstvo Allbritton, otkrio kako je sličnu tehnologiju, nemačke firme Jenoptik, testirala američka policija u dva okruga u Teksasu, iako je nejasno koliko široko se ona koristila. Jenoptik nije odgovorio na upite za komentar u trenutku objave ovog članka.

Guariglia kaže kako su nove tehnologije zapravo „Stingray, samo drugog imena“. Stingray je alat za nadzor koji izgleda kao toranj za mobilne signale, a koji prikuplja podatke o svim mobilnim uređajima u nekom području. Zbog potencijala za prikupljanje informacija o nevinim građanima, ovi alati izuzetno kontroverzni, a neke američke savezne države zahtevaju odobrenje naloga za njihovo korišćenje.

Leonardov alat takođe „vara vaš uređaj da odašilje signal prema njemu i koristi ga da vas prati gde god išli“, kaže

Guariglia i dodaje: „Samo zato što je signal druge vrste ne znači da je bezazlen“, piše Index.hr.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare