Nikolas Lemel, vlasnik kompanije za upravljanje internet reputacijom Maximatic Media, izjavio je da im se obratio restoran koji želi ostati anoniman, nakon što je postao meta "internet gangstera", piše britanski Daily Mail.
Kako je Nikolas objasnio šokirana vlasnica restorana otkrila je da je ocena njenog lokala na Google-u preko noći pala sa 4,9 na 2,3, usled poplave lažnih negativnih recenzija koje su davale samo jednu zvezdicu od pet.
Negativne recenzije optuživale su restoran za rasizam, trovanje hranom i lošu uslugu. Nakon ovog „napada,“ vlasnica je primila anonimni e-mail, u kojem je odgovornost za negativne recenzije preuzela tzv. „mafija lažnih recenzija,“ koja je zatražila 10.000 funti (nešto više od 12.000 evra) u bitkoinima, preteći da će nastaviti napade ukoliko novac ne bude isplaćen.
Lemel je objasnio da napadači koriste tzv. bot farme – mreže međusobno povezanih servera, računara i pametnih telefona, koji bombarduju određenu metu aktivnostima – u ovom slučaju lažnim negativnim recenzijama.
Ove bot farme, podržane veštačkom inteligencijom, simuliraju ponašanje pravih korisnika kako bi zavarale sigurnosne algoritme koji detektuju zlonamerne aktivnosti. Pored lažnih recenzija, bot farme se često koriste i za lažne ankete, veštačko povećanje broja pratilaca na društvenim mrežama, kao i za sajber napade.
Kako je dodao Lemel, lažne recenzije izgledale su kao da su ih napisali stvarni ljudi iz Londona, u blizini restorana, zbog čega ih sistemi za ocenjivanje nisu prepoznali kao lažne.
Ocene na Google-u i drugim platformama za ocenjivanje ugostiteljske ponude mogu biti presudne za uspeh ili propast restorana, hotela i drugih ugostiteljskih objekata. Niža ocena ili loši komentari mogu odvratiti potencijalne goste, koji se često odlučuju za objekte sa boljim ocenama.
U nekim slučajevima, konkurenti su pokušavali sabotirati druge lokale negativnim recenzijama. Međutim, zbog ograničenog broja lažnih komentara, ti pokušaji nisu imali značajan uticaj. Ali, situacija se promenila sa pojavom tzv. „AI mafije,“ koja sistematski ruši ocene lokala i iznuđuje novac. Ukoliko restoran ne plati 10.000 funti u bitkoinima, napadi se nastavljaju, što može uništiti poslovanje.
Lemel je istakao da njegova kompanija sarađuje sa Google-om na uklanjanju lažnih recenzija i pomaže restoranima da razviju digitalne strategije koje podstiču zadovoljne goste da ostavljaju pozitivne ocene.
Ipak, dodao je da se kriminalci često vraćaju sa novim lažnim recenzijama. Oni odustaju tek kada shvate da neće postići svoj cilj. Ključno je angažovati stručnjake koji mogu pružiti adekvatnu pomoć u ovakvim situacijama.
Jedno od mogućih rešenja je i uvođenje provere identiteta korisnika, poput CAPTCHA sistema, koji ograničava pristup zlonamernim botovima. CAPTCHA, poznata kao „potvrdite da ste čovek,“ može značajno smanjiti uticaj ovakvih napada.
Svako ko poseduje bilo koju vrstu biznisa, pa čak i obični korisnici uređaja i određenih stranica mogu biti meta bot farmi.