Tokom zimskih meseci na komandnoj tabli automobila često se može upaliti lampica upozorenja koja prikazuje spljoštenu gumu i uzvičnik.
Važno je da ovu lampicu ne zanemarite niti ignorišete, piše portal „IFL Science“. Lampica signalizira da je jedna ili više vaših guma izgubila pritisak, što može ukazivati na probušenu gumu. Međutim, to nije jedini razlog za pad pritiska u gumama – uzrok mogu biti i promene temperature.
Kada napumpate gumu vazduhom, ona se širi dok se ne postigne dovoljan pritisak da vazduh unutar nje pritiska zidove gume dovoljno snažno da podrži težinu vašeg vozila. Budući da je pritisak vazduha unutar gume veći od spoljašnjeg pritiska i težine automobila, vozilo tokom vožnje ne klizi i ne škripi po putu.
Međutim, molekuli vazduha unutar guma nisu statični – oni se neprestano kreću i stvaraju spoljašnji pritisak.
Kada spoljašnja temperatura opadne, gume se hlade, a time i vazduh u njima, što usporava kretanje molekula, pa pritisak u gumama opada.
Za svakih 5,5 stepeni Celzijusa promene spoljašnje temperature, pritisak u gumama menja se za približno 0,07 bara (naviše ili naniže).
„Na primer, ako temperatura vazduha padne za 17 stepeni od vašeg poslednjeg podešavanja pritiska, pritisak u gumama opada za otprilike 0,2 bara,“ objašnjava sajt Tire Buyer. Tokom leta, kada spoljašnje temperature rastu, raste i pritisak u gumama. Isto tako, duga vožnja povećava pritisak, dok ga duže mirovanje tokom zime snižava.
„Michelin preporučuje da sačekate dva sata nakon vožnje pre nego što proverite pritisak u gumama, osim ako je vožnja bila kraća i pri maloj brzini,“ piše sajt AA sa savetima za vozače.
„Ako pritisak proveravate na benzinskoj pumpi tokom vožnje, imajte na umu da se pritisak može razlikovati za 0,25 do 0,34 bara (naviše ili naniže) od preporučenih vrednosti za vaše vozilo,“ dodaju.
Bez obzira na to da li je napolju hladno ili toplo, lampicu upozorenja nikada nemojte potpuno zanemariti, piše IFL Science.
Više o tome gde pronaći podatke o preporučenom pritisku u gumama vašeg automobila možete pročitati u našem članku „Mnogi vozači zimi prave veliku grešku“. Pravilno napumpane gume omogućavaju bolju vožnju (čak i po snegu), štede gorivo i – što nije zanemarljivo – duže ostaju tehnički ispravne.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare