Kod "Objekt 505", podzemni aerodrom Željava, na granici Hrvatske i BiH, nedaleko od Plitvičkih jezera s jedne i Bihaća s druge strane ne prestaje da intrigira znatiželjnike. Vojni div s tunelima od 3500 metara dužine, širokima 20 i visokima 8 metara najveći je podzemni aerodrom na Balkanu. Izgradnja je počela1955., a 1968. kreacija Dragoslava Sobotke bila je spremna za Jugoslaviju.
Za najskuplji jugoslavenski projekt izdvojene su milijarde dolara kako bi mogao da primi čak 120 aviona s posadama i kompletnim arsenalom naoružanja, kao i ogromne zalihe goriva, hrane, lekova i svega što je bilo potrebno za slučaj katastrofe. Uz lične izvore struje i vode vojska bi mogla da preživi mesec dana u izolaciji od spoljnogsveta. Vojno utvrđenje konstruirana je tako da bi mogla da „preživi“ i atomsku bombu.
Željava se koristila i u vreme rata, nakon koga predstavlja samo gomilu betona okruženu minskim poljima. Početkom rata u Bosni i Hercegovini JNA je odlučila da uništi podzemni kompleks i 1992. godine postavila 56 tona eksploziva. Bihać se zatresao, a grmljavina iz dubine Plješivice najavila je kataklimični prizor plamena i dima na horizontu.
Zanimanje za Željavu ne jenjava – znatiželju raspiruju opasni tuneli kojima preti urušavanje, puni otrovnih i radioaktivnih čestica.
„Houston, we have a problem“ slovenskog filmskog radnika Žige Virca pre nekoliko godinu dodatno je potpirio misterije i vezi za Željavu i jednu od najvećih teorija zavere hladnog rata i Jugoslavije.
Dokumentarac obrađuje temu o tome kako je Tito prodao jugoslavenski svemirski program Amerikancima i da su ga u najvećoj tajnosti razvijali u podzemlju aerodroma – da bi zatim poslali prvog čoveka na Mesec. Željava bi, prema toj teoriji, bila najveći skriveni svemirski centar u Europi.
NASA je odlučno demantovala priču i naglasila kako je apsurdno verovati u to da je tadašnji predsednik Džon Kenedi od Jugoslavije kupio bilo što, a kamoli svemirski program.
Usprkos opasnostima od mina, otrovnih plinova i policije, Željava privlači avanturiste koji voze po pistama i ulaze u tunele, piše „Punkufer“.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare