Na najpoznatijem srpskom sajtu za prodaju svega i svačega pojavio se zabrinjavajuć oglas, možda napisan i sa šaljivom namerom, u kojem brat prodaje sestru "jer mu je dosadila". Ovaj oglas je brzo dospeo i na Tviter, a tako nam je otkrio opasan obrazac ponašanja na internetu kada je reč o bezbednosti dece.
„Prodajem sestru ne šalim se. Razlog je zato što je mnogo dosadna a nije ni skupa“, bio je tekst oglasa koji je osvanuo na ovom sajtu. „Cenu“ devojčice, čije lice se u orginalnom oglasu jasno vidi, njen brat je odredio na 8.900 dinara.
Reč je verovatno o šali dece koja su se dočepala interneta bez roditeljskog nadzora, a oglas je stoga brzo i sklonjen, a sam korisnički nalog suspendovan. Ipak, ovako otvoreno objavljivanje fotografije devojčice ipak izaziva osećaj nemira i brige. Ona je samo dete, dok internet danas koriste ljudi najrazličitijih profila, a i namera. Svakako, u pitanju je veoma problematična pojava koja može da izazove još problematičnije posledice.
Ko je kriv za ovu nepromišljenost?
Ne možemo kriviti samo dete koje je oglas objavilo (ako je u pitanju dete) – jer je očigledno nezrelo, a nije ni svesno da je ova šala mogla baš loše da se završi. Deo odgovornosti svakako je na roditeljima, međutim koliko god se trudili da deci ukažemo šta ne smeju da rade, nisu retki slučajevi kada nas jednostavno ne poslušaju.
Zatim, sajt na kojem je oglas objavljen bi naravno trebalo da reaguje što ranije moguće – idealno bi bilo da nikada ne dopusti objavu ovakvog tipa oglasa, na kojem je maloletno dete. Međutim, u radu svakog algoritma dešavaju se propusti, a očekuje se i da drugi, odgovorni korisnici sajta prijave ovakav oglas kada na njega nalete. Ipak, ovaj primer je dokaz da je kontrola sadržaja u doba interneta često nepouzdana i nedovoljna i da uvek postoji prostor da se poboljša.
Međutim, ogroman teret krivice što je lice ove devojčice sada širom interneta leži upravo na onima koji su njenu sliku proširili na društvenim mrežama. Eto, ovaj oglas su šerovali na Tviteru, možda sa najboljom namerom, da ukažu na opasnost i propust, ali su i to šerovanje takođe ishitreno obavili, bez cenzure i previše razmišljanja. Naravno, tu objavu će ljudi širiti dalje, sa ciljem da ukažu na problem ili iskažu svoj kritički stav, ali samim tim deljenjem oni zapravo dele sadržaj koji je nepoželjan i koji ne treba što više ljudi da vidi.
Primer ovog i sličnih oglasa nije usamljen – svedoci smo da brojni zlonamerni snimci postanu „viralni“ jer se mnogo ljudi odluči da o tome nešto napiše na društvenim mrežama, usput šireći sadržaj koji će nekome možda znatno da oteža život. Treba uvek razmisliti pre nego što se nešto podeli: da li se na tom snimku ili fotografiji vidi nešto što može da ugrozi nekoga? U ovom slučaju, vidi se lice maloletne devojčice koje jednostavno ne treba da bude masovno šerovno, iz nebrojeno mnogo razloga.
Razmislite da li ste svojom objavom i komentarom deo rešenja, ili ipak više deo problema. Zapamtite, iako se virtuelni svet čini bezazlenim i nekako „odvojenim“ od stvarnosti, on to uopšte nije. Društvene mreže se i te kako prelivaju u našu realnost, a efekte onoga što se tamo deli osećaju stvarni ljudi na svojoj koži – i to često može da bude jako bolno, a i jako opasno.
***
Bonus video:
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare