Dirljivim rečima od kantri legende Lorete Lin, koja je preminula juče, opraštaju se brojne kolege, od Doli Parton do Džeka Vajta.
Jedna od najvećih pevačica u istoriji kantri muzike Loreta Lin umrla je juče u 90. godini, u svom domu u Harikejn Milsu, u državi Tenesi.
Džek Vajt, gitarista i kantautor koji je kantri zvezdu vratio u orbitu 2004. godine kada je producirao njen album „Van Lear Rose“, oprostio se od Lorete Lin rečima da mu je bila „majčinska figura“ i „najveća pevačica i kantautorka 20. veka“.
– Bila je briljantni genije, a svako ko je imao prilike da dođe u dodir s njom bio je svestan toga. Ono što je Loreta uradila za ženska prava i to u muzičkom žanru u kojem je to bilo najteže, zapanjujuće je. Srušila je mnoge barijere i otvorila vrata mnogima – zaključio je, kako je preneo „Stereogam„, Vajt.
Od koleginice se oprostila i Doli Parton nazvavši je „predivnim talentom, svojom sestrom, drugaricom“:
– Bile smo sestre svih onih godina koje smo provele u Nešvilu. Loreta je bila tako divno ljudsko biće – istakla je Partonova.
Kantautorka Kerol King nazvala je Linovu svojom „inspiracijom“, dok ju je Kej Di Leng opisala kao „radosnu, neustrašivu i ženu koja se jednom rađa“.
Rođena je kao Loreta Veb u Kentakiju 14. aprila 1932. godine. Bila je drugo od osmoro dece rudara. Živela je vrlo skromno, a svoj uspon od „nemila do nedraga“ opisala je u autobiografskoj pesmi „Coal Miner’s Daughter“, po mnogima njenom zaštitnom znaku.
Udala se kada joj je bilo samo 15 godina za Olivera Lina, koji je imao tada 21. Uprkos silnim problemima, muževljevim ispadima, problemu s porocima, bili su zajedno čak 48 godina, a u toj bračnoj zajednici dobili su šestoro dece. Uostalom, Oliver je bio zaslužan za Loretinu muzičku karijeru. Jer, praktično još kao tinejdžerki, darovao joj je na poklon gitaru. I povratka više nije bilo…
Rođena je jedna od najvećih kantri kantautorki i pevačica, koja je snimila čak 60 albuma i održala 57 turneja. Ali, postala je i jedna od najuticajnijih dama u muzičkom biznisu, koja se drznula da digne glas za ženska prava i postane tako feministička ikona.
Uspon u karijeri doživljava 1966. godine, kada sa singlom „Don’t Come Home A-Drinkin'“ provodi čak 16 nedelja na Bilbordovoj kantri listi. Tada je prvi put nominovana i za Gremija.
Ženska snaga, zauzimanje stava i suprotstavljanje nevernim muškarcima bile su teme koje su provejavale u pesmama, kao što su „The Fist“, „Rated X“ i „Don’t Come Home A-Drinkin'“…
„Do sada sam bila samo objekat koji je tu da te zadovolji. Ali, vremena su se promenila i sada i ja zahtevam zadovoljstvo“, pevala je daleke 1978. ove revolucionarne stihove u pesmi „We’ve Come A Long Way, Baby“.
Neke od pesama Lorete Lin, poput „The Pill“, u kojima se zalagala za slobodu žena kada je posredi kontracepcija uznemirila je mnoge čelnike konzervativnih kantri radio stanica zbog čega su je zabranjivali. Ali, uprkos zabranama s kojima se susretala zbog svojih, za to vreme, slobodoumnih ideja, imala je čak 16 singlova koji su bili na prvim mestima, a o uticaju koji je izvršila na generacije i generacije umetnica da i ne govorimo…
– Ja sam bila samo prva koja je ustala i rekla šta misli o životu. Ostale žene u muzici su se plašile – rekla je jednom prilikom Loreta Lin.
Tokom karijere imala je 18 nominacija za Gremi, a osvojila je tri priznanja. Laureat je bila silnih drugih priznanja, a Predsedničku medalju slobode, najviše američko priznanje, dobila je 2013. iz ruku tadašnjeg predsednika SAD Baraka Obame.
Napisala je i tiražnu autobiografiju „Coal Miner’s Daughter“, po kojoj je snimljen istoimeni film 1980. godine. To ostvarenje bilo je nominovano za sedam Oskara, a zlatnu statuu Američke akademije dobila je Sisi Spejsek koja je u filmu igrala Loretu Lin.
Bonus video: Glas, dirka, bas