Dora Mar je poznata kao "uplakana žena" Pabla Pikasa, ljubavnica i muza koja ga je inspirisala da je više puta slika u suzama. Sada jedna londonska galerija nastoji da je uspostavi kao umetnicu, pionirku nadrealističke fotografije, sa izložbom koja prikazuje nedavno otkrivene slike na njenom imanju.
Izložba, koja je otvarena u galeriji Amar u Londonu 16. juna, uključuje retke nadrealističke fotograme i intimne fotografije koje datiraju iz vremena dok je bila sa Pikasom. Pred publikom su dva njegova izvanredna portreta iz 1930-ih i jedan koji prikazuje umetnika u svom ateljeu, kako, okružen bojama, stvara svoje antifašističko remek-delo „Gerniku“. Radovi su kupljeni na aukciji sa imanja Dore Mar pre dve godine i nikada ranije nisu bili izloženi u javnoj galeriji.
Mar, rođena u Parizu, bila je cenjena eksperimentalna fotografkinja čiji rad je trebalo da se pojavi na Međunarodnoj izložbi nadrealista u Londonu 1936. zajedno sa Salvadorom Dalijem i Menom Rejem, kada ju je francuski nadrealistički pesnik Pol Eluar upoznao sa Pikasom. U „Cafe des Deux Magots“ u Parizu, 54-godišnji Pikaso je primetio 28-godišnju Mar za obližnjim stolom, kako više puta zabija perorez između prstiju u drvo.
– Ponekad je promašila i kap krvi se pojavila između ruža izvezenih na njenim crnim rukavicama – napisao je likovni kritičar Žan Pol Krespel koji je dokumentovao njihov susret.
Ova „čudna igra“ mazohističke mlade žene „ozbiljnog lica“ i „bledoplavih očiju“ zaintrigirala je umetnika, ozloglašenog ženskaroša koji je već bio u sedmogodišnjoj vanbračnoj vezi sa jednom od njegovih muza, Mari-Terez Valter, piše „Gardijan“. Kasnije, nakon što su on i Mar započeli svoju devetogodišnju aferu, Pikaso bi zamolio Doru da mu da rukavice kako bi mogao da ih „zaključa u vitrini koju je čuvao za svoje uspomene“, napisao je Krespel.
– Kada je Dora upoznala Pikasa, već je bila nadarena umetnica i njene nadrealističke fotografije su smatrane revolucionarnim – rekao je Amar Sing, kustos izložbe i dodao:
– Ali, Pikaso je bio izuzetno sujetan i obeshrabrio ju je da nastavi sa svojom fotografijom.
Za razliku od njega, Dora Mar je bila levičarski politički aktivista kada su se upoznali. Godine 1934. bila je jedna od retkih žena koje su potpisale „Appel a la lutte“, traktat kojim se Francuzi pozivaju na borbu protiv fašizma, a 1935. pridružila se antifašističkom savezu revolucionarnih intelektualaca „Contre-Attakue“.
– Ona je uticala na Pikasa da naslika „Gerniku“ – on nikada ranije nije ulazio u političko slikarstvo. Mislim da „Gernika“ ne bi postojala bez Dore Mar. Ipak, ona je potpuno iskorenjena iz tog narativa – kaže Sing.
Dora Mar je fotografisala slepe ulične trgovce, radnike u prodavnicama i decu sa ulice. Naučila je Pikasa nekim od svojih fotografskih tehnika i podstakla njegovu političku svest. Kada su Gerniku, grad u Pikasovoj rodnoj Španiji, 1937. bombardovali fašisti i antikomunistički nacionalisti, čuveni slikar je svoje „gnušanje“ prema ratu i njegovom „okeanu bola i smrti“ izrazio slikama.
– Fotografije Dore Mar uticale su na Pikasovu umetnost – ona je imala veliki uticaj na njegov rad – rekao je Antoan Roman, stručnjak za Doru Mar dodajući da ga je naterala da uradi nešto novo i da bude politički kreativniji.
Jedna od fotografija na izložbi pokazuje da je Mar dobila ekskluzivni pristup Pikasovom studiju da fotografiše napredak njegove slike „Gernike“. Čak je naslikala neke od umirućih konja na slici, na Pikasov zahtev: uprkos njenom uspehu kao fotografa, on je mislio da bi trebalo da zameni svoj fotoaparat za četkicu, izjavljujući da je „unutar svakog fotografa slikar koji pokušava da izađe“. Do 1940. godine u njenoj biografiji je bila navedena profesija „fotograf-slikar“.
– Dok je on odvraća od nadrealističke fotografije, ona ga ohrabruje i pomera njegove umetničke granice na način koji je potpuno preoblikovao istoriju umetnosti – rekao je Sing.
Pikaso je slikao Mar više od 60 puta, obično u suzama. Godine 1943, tri godine pre nego što je prekinuo vezu, upoznao je svoju sledeću ljubavnicu, Fransoaz Žilo.
– Psihološki je traumatizirao Doru i ona je na kraju imala nervni slom. Nakon što je odvedena u psihijatrijsku bolnicu gde je primila terapiju elektrošokom, Dora Mar se okrenula životu u religioznoj povučenosti i prestala je da fotografiše.
– Rekla je: “Posle Pikasa, može postojati samo Bog”. Potpuno je napustila svoju praksu fotografisanja – rekao je Romand.
Umrla je 1997. u 89. godini. Pikasove fotografije pronađene su ispod njenog kreveta u stanu prepunom njegovih slika.
– Svako jutro bi se budila gledajući njegov posao i nikada više nije mogla da voli. Njihov odnos ju je uništio.
Interesovanje za Dorin rad se rasplamsalo tokom protekle decenije i njene nadrealističke fotografije sada se mogu naći u stalnim kolekcijama muzeja moderne umetnosti širom sveta, uključujući i Tejt, koji je održao retrospektivu njenog rada 2019. Njene retke nadrealističke fotografije sada se prodaju za 200.000 dolara, ali neke su i dalje po ceni od oko 6.000. Sing misli da je, kao i mnoge umetnice u prošlosti, Mar još uvek zanemarena u svetu muškaraca.
Bonus video: Pikaso – Život je komedija za one koji misle, a tragedija za one koji osećaju