Trostruka multimedijalna posveta antologijskoj britanskoj grupi “Bitlsi” priređena je sinoć u Ustanovi kulture Parobrod u Beogradu, gde je centralni događaj bila tribina naziva "The Beatles - pozicija pop rok fenomena danas".
Na panelu su govorili – Rastko Ćirić, profesor ilustracije i animacije, autor filma „The Rubber Soul Project“, Aleksandar S. Janković – profesor na FDU i Damjan Dašić, osnivač The Beatles tribute benda (The Bestbeat), dok je moderator bila Jelena Pavićević, teoretičar umetnosti i medija.
Prvi album legendarnog benda “The Beatles” – „Please Please Me“ objavljen je 22. marta 1963. godine i upravo tim povodom, šest decenija kasnije, održan je ovaj susret, mada je reči najviše bilo o globalnom uticaju koji muzička rok četvorka iz Liverpula ima i dan danas u čitavom svetu.
Tribina ili panel ima cilj da uspostavi dijalog između učesnika na temu uticaja „Bitlsa“ na globalnu muzičku i vizuelnu scenu, kao prikaz kako je 60-ih godina prošlog veka „Bitlmanija” pomerala granice uobičajene tradicionalne pop-rok scene.
Ustanova kulture Parobrod obeležila je ovaj jubilej uz raznovrstan program, prvo je bio prikazan dugometražni dokumentarni film „The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years“ reditelja Rona Hauarda, a onda je nakon tribine nastupio upravo spomenuti bend „The Bestbeat“, koji je najtiražniji američki magazin – „Newsweek“ uvrstio među 30 najboljih svetskih The Beatles tribjut sastava.
Frontmen tog sastava Damjan Dašić, analizirao je pojavu jednog od najvećih bendova i istovremeno brendova na svetu i primetio da im je muzika donekle išla u pravcu filozofije, imali su jasan i snažan stav prema životu, tu su bili zaista neprikosnoveni od ostalih kolega.
“Pružali su pogled na svet, koji je bio jako slobodan, kao što je i njihovo stvaralaštvo bilo veoma slobodno. I zanimljivo mi je kod njih što su na svojim nastupima zaista delovali kao prava grupa. Danas toga i nema toliko u svetu. Sada je pozornica drugačija. Vreme ne gaji te tendencije. Tako se danas i ne zna tačno šta je mejnstrim, sve se promenilo”, ocenio je Dašić, i onda se osvrnuo na jednu anegdotu na svom poslu.
“Kako sam i zubar u slobodno vreme, obično dok radim sa pacijentom, puštam muziku, i uglavnom budu ‘Bitlsi’. Tako je u jednom trenutku išla pesma ‘Yesterday’. Momak koji je ležao u zubarskoj stolici, ima možda 26 godina, pitao me je odmah – ‘Hej, koja je ovo pesma? Baš dobro zvuči’. Nisam mogao da verujem, prvo sam pomislio da se šali. Onda shvatim da stvarno nema pojma, iako mu objašnjavam da je to jedna od najslušanijih, najemitovanijih, najpopularnijih pesama svih vremena. Tako da izgleda da postoji mnogo veći jaz sada između te generacije i mene koji imam 43 godine, nego u davna vremena”, smatra Dašić, lider tribjut benda “The Bestbeat” i grupe “Magic Bush”.
On je primetio šta su “Bitlsi” značili tada u diskografskom smislu, i napravio paralelu, gde bi jedan popularan kalifornijski rok bend kao “Red Hot Chili Peppers” danas mogao da ode na turneju koja bi trajala od 2020. do 2025. godine, dok bi liverpulska četvorka za to vreme već snimila 10 albuma.
“Muzika je bila važna i umela je da određuje ljude. Bilo je drugačije vreme, jer je normalno da bude važna suština, a ne forma, unutrašnjost, a ne spoljašnjost. Ne bih da budem paranoičan, ali kada se pojavio taj format Mp3, neverovatno umnožavanje diskova, kako je moguće da neko nije predvideo da tako nešto neće da utiče i da uruši muzičku industriju?”, pitao se Damjan Dašić.
Džon Lenon, Pol MekKartni, Džordž Harison i Ringo Star odavno su ušli u legendu, iako im je karijera trajala svega 10 godina, od 1960. do 1970, da bi onda svako dalje nastavio u solo karijere.
Bonus video: Kit Ričard – Neuništivi buntovnik