"Debeli auto", "Uzana kuća", "Debela kuća", džemper visok 11 metara samo su deo spektakularne izložbe "Jedan minut zauvek" slavnog umetnika Ervina Vurma koja je otvorena danas u Muzeju savremene umetnosti.
Uz svetski popularne „Jednominutne skulpture“, kojima je Vurm stekao priznanje, publika će do 9. avgusta na svih pet nivoa moći da vidi zapažene radove kao što su crveni kauč sa rupom u naslonu i porukom napisanom na podu: „Stupite na platformu i upotpunite skulpturu. Izujte se“, kao i „Autoportret sa krastavcima“, a posebnu pažnju privukle su „Pijeće skulpture“, Vurmov humoristički pristup skulpturi, kojim se bavi ljudskim ponašanjem i psihičkim stanjima, kao i kritikom okruženja.
Vurm je na svečanom otvaranju izveo i performans koji je ispraćen gromoglasnim aplauzom velikog broja prisutnih. Treba istaći da je i samo posmatranje i doživljavanje njegovih skulptura sam performans jer umetnik svojim radovima razbija granicu između publike, performera i dela i poziva posetioca na učetvovanje.
Umetnik je posebno za izložbu u Beogradu izveo novu seriju svojih performativnih skulptura u glini, prema modelima najznačajnijih građevina koje pripadaju jugoslovenskom modernističkom nasleđu Beograda.
Kokustos Žerom Sans je održao uvodni govor u kojem je podsetio da je Vurm jedan od retkih umetnika koji preispituje pravila umetnosti, nastavlja da iznova osmišljava šta je skulptura danas, kao i da je ovo najveća njegova izložba dosad.
– Naziv izložbe „Jedan minut zauvek“ vas poziva da pogledate delo na jedan minut, ali ovaj deo „zauvek“ je posebno važan, pogotovo u današnjem vremenu, haotičnom i zastrašujućem koje nam je pokazalo da se sve može promeniti za jedan sekund, a kamoli za minut. Shvatili smo koliko je važno da nešto doživimo makar na minut – bolje nego nikad. Vurm poziva da vrednujemo svaki trenutak u životu, zato bih za kraj dodao: Jedan minut – zajedno! – poručio je Sans.
Direktorka MSUB i kokustoskinja izložbe, Marijana Kolarić, je podsetila da je Vurm jedan od trenutno najistaknutijih umetnika savremene svetske umetničke scene, koji je međunarodno priznanje stekao jedinstvenim pristupom skulpturalnoj praksi kroz demistifikaciju i proširivanje tradicionalnog pojma skulpture i njenim ponovnim stvaranjem kroz performans, video, fotografiju i crtež, a u Beogradu je sada predstavljena njegova celokupna umetnička praksa od devedesetih godina do danas.
– Umetnik podvrgava sebe i publiku paradoksalnim, nekad apsurdnim situacijama koje teže da preispitaju naše uobičajeno ponašanje, stečene navike ili da podstaknu važna egzistencijalna pitanja – rekla je, između ostalog, Kolarićeva.
Da zvanično otvori izložbu čast je imala ministarka kulture Maja Gojković koja je ovom prilikom istakla da „stečenom reputacijom originalnog i nesvakidašnjeg autora, Erik Vurm uspeva da istovremeno zaintrigira i oduševi i najveće znalce i najširu javnost.“
– U ovim vremenima moramo da sačuvamo optimizam i u tome je umetnost, upravo kao što je Vurmova, nezamenjiva. O tome najbolje govore njegove reči: „Humor je moje oružje“ – rekla je Gojkovićeva.
Austrijanac je srušivši tradicionalno poimanje skulpture, i kombinujući je s performansom, fotografijom, crtežom, video instalacijama, odavno postao jedan od najvažnijih aktera na globalnoj umetničkoj sceni. Za Vurmove izložbe širom sveta traži se karta više, njegovi radovi nalaze se u kolekcijama čuvenih muzeja, kakvi su njujorška Moma, londonski Tejt Modern, pariski Pompidu, bečki Mumok, a sada je na toj listi i Muzej savremene umetnosti u Beogradu.
Bonus video: Izložba Dušana Petričića i otkrivanje 2D spomenika Branka Ćopića