Pod sloganom "Snago, ne pristaj da budeš nečija" od 3. do 10. oktobra biće održan 57. Bitef. Festival počenje tradicionalnim Prologom kada će u Beogradskom dramskom pozorištu biti odigran komad "Božanstvena komedija" Franka Kastorfa.
Kako je novi umetnički direktor Nikita Milivojević otkrio na današnjoj konferenciji održanoj u Skupštini grada, slogan je stih iz pesme naše mlade pesnikinje Radmile Petrović koju je reditelj opisao kao „ženskog Branka Miljkovića“.
– Čini mi se da je Bitef sve mlađi, a mi stariji. Ove godine smo se odlučili za koselektorski tim koji čine dramaturškinja Tijana Grumić i producentkinja Glavnog programa Ksenija Đurović. Znate, ako razmišljate o tome šta je pozorište postalo u poslednje vreme vidite da je to hibrid. Više ne razaznajete gde počinje plesni teatar, gde dramski, a gde instalacije… Sve izvođačke delatnosti spadaju pod jedan kišobran naše umenosti. U skladu s tim ide i mišljenje da je kokreatorski tim važan kako bi se program osmislio i sagledao sa više strana. Dobra je mnogostrukost pogleda, a i više je demokratski, te zašto bi jedan čovek odlučivao o svemu – rekao je Milivojević.
Govoreći o Bitefu kazao je da je festival simbol kontinuiteta.
– Postoji nešto što su u ovaj festival ugradili svi oni koji su bila tu pre mene, i uvažavanje i poštovanje toga je nešto veoma važno. U tom smislu je i moja zahvalnost prethodnom kolegi Ivanu Medenici. Dogovorili smo se da jednu njegovu ideju za ovo izdanje sačuvamo – to je Prolog koji je uvek imao vezu sa prethodnim festivalom. U pitanju je predstava koju je on želeo – „Božanstvena komedija“ Franka Kastrofa, koja će biti van konkurencije – istakao je umetnički direktor, dodajući da će u pratećem programu tradicionalno biti „Bitef polifonija“, kao i cirkus koji postaje sve popularniji.
Program Bitefa činiće ukupno devet predstava, a nakon Prologa, prvi komad biće izveden u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. U pitanju su „Deca sunca“ Maksima Gorkog, u režiji Mateja Koležnika pozorišta „Šaušpilhaus“ iz Nemačke.
– Komad se bavi višom građanskom klasom koju ne zanima šta se događa na ulicama gde se održavaju protesti, pobune, ustanak proleterijata… – objasnila je Tijana Grumić.
Dramaturškinja je istakla i komad Nacionanog teatra iz Grčke „Zbogom Lindita“ koji je režirao Mario Banuši albanskog porekla, a koji se bavi balkanskim zagrobnim običajima.
Kada je reč o domaćim autorima, na programu je predstava Ateljea 212 „Kao i sve slobodne djevojke“ Tanje Šljivar u režiji Selme Spahić.
– Ovaj komad je veoma važan jer se odnosi na program celokupnog Bitefa, a to je osnaživanje i davanje glasa marginalizovanima – objasnila je Grumićeva.
Na programu je i „Raspevana mladost“ iz Mađarske koja se bavi turbulentnom istorijom ove zemlje. Dve noći 7. i 8. oktobra rezervisane su za „Sunce i more“ u Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ na Kalemegdanu, a reč je o laureatu „Zlatnog lava“ na Venecijanskom bijenalu. Ovu neobičnu operu-performans potpisuju tri autora – Rugile Barzžukaite, Vaiva Hranite i Lina Lapelite, za trupu „Neon Realism“ iz grada Kaunas iz Litvanije.
Bitef teatar će biti domaćin 8. oktobra igračkog komada „Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom“ autora i koreografa Igora Koruge, ispred Stanice Servis za savremeni ples iz Beograda. U pitanju je pregled razvoja plesne scene u Srbiji koja nailazi na razne probleme i prepreke.
– Pretposlednja predstava je posebno značajna za nas. U pitanju je moderna verzija priče o Jovanki Orleanki – „Žan“ (Jeanne) hrvatske autorke Ivane Sajko u režiji nekadašnje koselektorke Bitef festivala Anje Suše, koja je zakazana za 9. oktobar, u realizaciji pozorišta Riksteatren i Dramaten iz Stokholma (Švedska). Ukazuje na klasne nejednakosti i poziciju mladih i to što ih niko ništa ne pita dok se ne dogodi nešto strašno – kazala je Ksenija Đurović.
Svečano zatvaranje biće 10. oktobra kada će biti izvedeno delo „Wakatt“ autora i koreografa Serža Emea Kulibalija iz „Faso Danse Theatre“ (Burkina Faso/Belgija).
Bonus video: Bitef Polifonija