Kortni Lav i Krisi Hajn Foto: JM HAEDRICH / Sipa Press / Justin Goff / Goff Photos / Profimedia

Rokenrol kuća slavnih nedavno je saopštila listu nominovanih izvođača i bendova za ovu godinu, što je kao i uvek, probudilo "demone" brojnih muzičara, prevashodno Kortni Lav i Krisi Hajnd.

Kortni Lav se u novoj kolumni za „Gardijan“ osvrnula na temu žena, odnosno na njihov izostanak i težak putu do slave i poštovanja u muzičkoj industriji. Oštrim statusom podržala ju je i pevačica grupe Pretenders Krisi Hajnd.

– Umetnici i njihove pesme, kao i muzički kritičari oblikovali su moj život, moja uverenja, moje samopoimanje kao muzičara… Ali, ono čemu nijedan časopis ili album nije mogao da me nauči ili pripremi jeste koliko morate biti izuzetni, kao žena i umetnik, da biste držali glavu iznad vode u muzičkom muškom poslu – napisala je Kortni Lav za „Gardijan“.

Kao najbolje primere Kortni je navela pesmu „Hound Dog“, veliki Elvisov hit, koji je zapravo prvobitno bio od Big Mame Tornton, žene koja i dalje nije u Kući slavnih, iako je puno uticala na muziku. Istu pesmu obradila je i Sestra Rozeta Tarp, koja je još 1944. snimila pesmu „Strange Things Happen Every Day“, koju mnogi smatraju jednim od početaka rokenrola. Ona je primljena u kuću slavnih tek 2018, nakon što je javnost žestoko kritikovala i praktično naterala predstavnike ove institucije da je prime.

Kortni Lav Foto: KCS Presse / MEGA / The Mega Agency / Profimedia

– Upravo su ove pesme i evangelističko sviranje gitare zauvek promenili muziku i stvorili ono što danas zovemo rokenrol – ističe muzičarka.

Lav je podsetila da je ova godina donela više nominovanih žena, ali da su neke od njih, poput Kejt Buš, mogle da zarade nominaciju i da uđu u Kuću mnogo ranije.

– Nema veze što je ona bila prva žena u istoriji popa koja je napisala svaku numeru na debiju koji je prodat u milionima primeraka. Pionirku sintisajzera i muzičkih spotova, otkrila je prošle godine i nova generacija fanova kada se „Running Up That Hill“ pojavila u Netfliksovom hitu „Stranger Things“. Još uvek snima albume. Pa ipak, nema garancije da će ona biti uvrštena ove godine.

Trebalo im je više od 30 godina da uvedu Ninu Simon. Najupečatljivije je da je Tina Tarner uvedena kao solo umetnica tri decenije nakon što je uvršćena zajedno sa svojim zlostavljačem, Ajkom – napominje Lav, dodajući: „Zašto su žene toliko marginalizovane u Kući slavnih?“

Podsetla je na činjenicu da danas samo 8.48% primljenih u Rokenrol kuću slavnih čine žene, a deo razloga mogao bi da bude to što je od 31 osobe zaduženih za nominacije samo devet žena. Po podacima iz industrije, grupu ljudi koja glasa ko će na kraju biti primljen čini 90% muškaraca. Na sve to, kaže Kortni, neki od glasača zapravo i ne znaju ko je Kejt Buš.

– Možete da otpišete Rokenrol kuću slavnih kao „grobnicu bumera“ i tvrdite da ona gradi totem prema sopstvenoj irelevantnosti. Zašto bi nas onda zanimalo ko je unutra, a ko nije? Ali, koliko god da su odluke bile prezrene, Kuća je bedem koji čuva od zaborava, sa kojim se suočava svaka umetnica bez obzira da li žudi za tom čašću ili želi da je pljune. Upisano je u istoriju i ostaje relevantno uprkos svemu i i dalje je moćna sila u muzičkoj industriji – smatra Lav.

Kuća slavnih je, dodaje, prekrivena sjajem dugovečnosti koji nema ni Gremi. Posebno za žene veteranke, jer im daje status koji direktno utiče na zarađivanje za život i dobijanje nasleđe.

Lav spominje i primer Čake Kan, žene koja je i te kako važna za istoriju muzike, koja je zaradila sedam nominacija od 2003. godine, a koja još nije primljena.

– Ako je tako malo žena uvedeno u Rokenrol kuću slavnih, onda je komisija za imenovanje razbijena. Ako je tako malo crnih umetnika, tako malo obojenih žena, primljeno, onda je potrebno revidirati proces glasanja. Muzika je životna sila koja se stalno razvija – i očigledno ne mogu da prate korak. Sramota za HBO što podržava ovu farsu. Ako nisu voljni da sagledaju načine na koje repliciraju nasilje strukturalnog rasizma i seksizma sa kojima se umetnici suočavaju u muzičkoj industriji, ako ne može na pravi način da ispoštuje ono što su vizionarke umetnice stvorile i doprinele popularnoj muzici – pa onda neka idu dođavola!

Pevačica grupe Pretenders Krisi Hajnd koja je primljena u Rokenrol kuću slavnih 2005. godine, reagovala je nakon Kortni Lav na svom Fejsbuku napisavši da njeno mesto može preuzeti ko god hoće jer “ne želi da bude povezana sa tim”:

Krisi Hajnd Foto: Cat Morley / Avalon / Profimedia

– To je samo još jedan šamar establišmenta. Bila sam u bendu, tako da nisam morala da budem deo svega toga. Živela sam srećnim životom u Riju kada sam dobila poziv da sam primljena. Srce mi se steglo jer sam znala da ću morati da odem. Da nisam to učinila zadala bih preveliki udarac mojim roditeljima – napisala je Hajnd i dodala:

– Do tada sam ih dovoljno uznemirila, tako da je to bila jedna od onih stvari koje bi me spasile od godina razočaranja (poput odlaska iz SAD i hapšenja na protestima PETA i moja ličnost generalno). Ali, osim učešća Nila Janga u procesu indukcije, cela stvar je bila i jeste potpuno sranje!

Pevačica je završila svoj post tvrdnjom da Rokenrol kuća slavnih nema “apsolutno nikakve veze sa rokenrolom i svako ko misli da je drugačije – budala je”.

Bonus video: Kurt Kobejn – Prerani odlazak vanserijskog muzičkog genija

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar