Iranski reditelj Ali Ahmadžadeh pod velikim je pritiskom da se povuče iz takmičarske selekcije Filmskog festivala u Lokarnu, koji počinje sutra i na kojem će svetsku premijeru imati novo ostvarenje Dragana Bjelogrlića "Čuvari formule" u okviru selekcije Pjaca grande.

Na sineastu Alija Ahmadžadeha iransko Ministarstvo policije danima unazad vrši pritisak da povuče novi film „Critical Zone“ iz glavnog programa švajcarskog festivala.

Ostvarenje, čija je svetska premijera zakazana na Lokarno film festivalu, koji traje od sutra do 12. avgusta, opisano je kao „umetnička refleksija na ljutnju i bes mlade generacije Iranaca koji pokušavaju da se domognu boljeg sutra“. Ali Ahmadžadeh je film snimio ne dobivši prethodno dozvolu vlasti, a bilo je to pre nego što su u toj zemlji buknuli opštrenarodni tromesečni protesti, koji su se u međuvremenu završili.

Kad su 5. jula čelnici Lokarno film festivala obnarodovali program smotre, koja počinje sutra, reditelj je odmah pozvan na informativni razgovor u Ministarstvo policije. Priprećeno je reditelju i poručeno da njegov film „Critical Zone“ ne može da bude prikazan, ne u Švajcarskoj, već nigde. Od tad, kako je preneo „Dedlajn“, reditelj dobija preteće poruke kao i i-mejlove u kojima mu se traži da film bude povučen sa švajcarskog festivala, izjavio je producent Sina Ataeian Dena. Dodao je i kako je reditelju „blokirana viza“ a da su iranski zvaničnici sineasti zabranili da izađe iz zemlje.

– Ali je pod konstantnom psihičkom torturom. Verujemo da ako mediji izveštavaju o slučaju reditelja možda će to doprineti nekoj vrsti zaštite za Alija. Bez obzira na pritiske, ostaćemo pri onome o čemu smo se odavno dogovorili – premijere će biti. To da trpimo različite vrste pretnji i lažnih optužbi postao je deo našeg posla i života, a prikazati film je najvažniji deo naše borbe – kazao je Sina Ataejan Dena, producent filma.

Nije zgoreg podsetiti i da je prošlog septembra iranski reditelj proveo u pritvoru šest dana, a govoreći o novom filmu za sajt CineEuropa objasnio je kako su njegova ostvarenja o novim generacijama Iranaca čiji su životu u stalnom konfliktu sa sistemom i moćnicimana vlasti:

– Režim ne dozvoljava ovakve stvarne filmove, a ja sve prikazujem na krajnje ogoljen način. Želeo sam da pokažem Teheran kao grad koji se pretvorio u jednu veliku mentalnu instituciju…

Scena iz filma Foto:printscreen movie

Umetnički direktor Lokarna Đona Lazaro je, nakon svega što se ovih dana dešavalo s iranskim rediteljem, naglasio kako se švajcarski festival oduvek borio za slobodu misli i izražavanja:

– Ovo je mesto gde se film slavi u svakom smislu. Oduvek smo poštovali individualna verovanja. I zato pozivamo na oslobađanje Alija Ahmadžedaha kao i da se poštuje njegov fizički i intelektualni integritet, i dostojanstvo kao čoveka i umetnika.

U Lokarno su dolazak najavili Kejt Blančet i Stelan Skarsgard, a za nagrade će se takmičiti 17 filmova, među kojima su ostvarenja Lava Dijaza, Radua Žudea i Kventina Dupjua.

Samo dva dana nakon starta festivala, za 4. avgust zakazana je, podsetimo, svetska premijera novog filma Dragana Bjelogrlića „Čuvari formule“ u kojem igraju Raša Bukvić, Miki Manojlović i sam reditelj. Film, koji se prikazuje u selekciji Pjaca grande, nastao je u produkciji United Media i CobraFilm, a nakon Lokarna regionalnu premijeru imaće na Sarajevo film festivalu.

Bonus video: Bjelogrlić o „Čuvarima formule“