Foto: Promo

Neophodnost prostora za umetnike, doživljaj rada u savremenom dobu, dijalog između aktera na kulturnoj sceni, promene koje potresaju moderno društvo, samo su neke od tema radova i performansa koji publiku čekaju od 20. oktobra na 60. Oktobarskom salonu. 

Pre zvaničnog otvaranja Oktobarskog salona, 18. oktobra ispred Kulturnog centra Beograda umetnički duo Lusi i Horhe Orta održaće performans, kojim će pozvati na dijalog između umetnika, gradske kulturne scene i struktura koje određuju kulturnu politiku na lokalnom i državnom nivou, najavili su organizatori.

Foto: Promo

Predstojeći Oktobarac odvijaće se u okviru tri koncepcije, iza kojih stoje i kustoskinje Dobrila Denegri, Marijana Kolarić, Ana Knežević i Emilija Epštajn. Prvi od njih je „Trag“, na kojem je istoričarka umetnosti i kustoskinja Dobrila Denegri radila s Lorencom Balbijem, direktorom Muzeja moderne umetnosti u Bolonji. U okviru tog segmenta biće predstavljeni umetnici afirmisani sredinom devedesetih zahvaljujući angažovanom pristupu koji problematizuje kritična pitanja današnjice – klimatske promene, opasnost od suša, migracije, i procese društvene integracije, koegzistencije i ravnopravnosti.

– A 47. verziju njihovog kolektivnog performativnog čina „7×70 – Obrok“, odlučili smo da realizujemo kao formu mirnog protesta, s idejom da „sesti za isti sto, podeliti hleb i hranu“ može biti način skretanja pažnje na neke od gorućih problema sa kojima se suočavaju umetnici i kulturni radnici kod nas.

Primera radi, Oktobarski salon nikada nije imao svoj izložbeni prostor, zbog čega s „Tragom“ poručuju da je neophodno stvoriti prostore u kojima umetnici mogu da stvaraju.

– Tu poruku želimo da ilustrujemo kroz niz primera, uglavnom akcija, performansa, radionica inostranih i domaćih umetnika koji se bave endemičnim problemom u svakom kontekstu zahvaćenom procesima džentrifikacije, liberalizacije tržišta i, generalno, smanjenjem senzibiliteta za slobodno stvaranje alternativnih umetničkih formi – kaže Denegri.

Dobrila Denegri Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Izložba pod nazivom „Estetika(e) susreta“, koju su osmislili i koncipirali Marijana Kolarić, direktorka Muzeja savremene umetnosti i Matju Lelijevr kustos u Muzeju savremene umetnosti u Lionu, preispituje susrete u formi umetničke produkcije kao suštinsko i fundamentalno pitanje.

– Dopiranje do drugih, razmena i deljenje je garancija zajedničkog uspeha u dijalogu i saradnji, i s tim u vezi „Estetika(e) susreta“ su metod koji prevazilazi samo polje umetničkog stvaralaštva u težnji da ostavi dublji trag unutar društva i naših svakodnevnih odnosa. Postavljanje pitanja susreta u kontekstu međunarodne izložbe, ovogodišnjeg Oktobarskog salona poziv je na avanturu koja je suštinski kolektivna, sastavljena od putovanja i razmena – priča Kolarić.

Marijana Kolarić Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs

Radovi koji će biti predstavljeni u segmentu „Nada je disciplina“ fokusiraju se, prema rečima Ane Knežević, kustoskinje Muzeja afričke umetnosti (sarađivala s Linom Džuverović, sa Čelsi koledža za umetnost u Londonu, i Emilijom Epštajn, koleginicom iz Muzeja afričke umetnosti), na definiciju i savremeni doživljaj posla. Knežević izdvaja video rad „Vrednost odsustva“ Adrijana Melisa, nastao pre 12 godina, koji je i dalje aktuelan jer govori o nepoverenju spram socijalističko-ekonomskog modela Kube, gde su javni službenici zbog niskih plata izmišljali izgovore da izostanu sa posla.

– Zato Melis odlučuje da plaća te izgovore dajući ljudima za produkciju video rada tačno onoliko novca koliko vredi njihovo odsustvo sa posla.

U okviru ovog segmenta, kako najavljuje Emilia Epštajn, kustoskinja Muzeja afričke umetnosti publika će moći da vidi i domaće radove, one udruženja Karavan iz Valjeva ili rad „Snimak pejzaža termita“ umetničkog dua „doplgenger“.

Emilija Epštajn Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

– Mnogi od umetnika koji čine „Nada je disciplina“ govore za brojne „kategorisane“ pojedince – socijalno prognane i zaboravljene, traumatizovane, ili pak svedene da deluju na društvenoj margini.

Među umetnicima koji će učestvovati na 60. Oktobarskom salonu su: Aldo Đanoti, Alesandra Savioti, Alfredo Har, Danijela Ortiz, Lidija Delić, Marija Šević, Frančesko Fonasi, Biljana Đurđević, Damir Radović, Edi Dibjan, Ivan Šuletić, Jepe Hejn, Jesper Just, Kjanga Ham, Malgožata Mirga-Tas, Marina Marković, Nikola Dimitrović, Randolfo Lamonijer, Adrijan Melis Sosa, Darinka Pop-Mitić, Jelena Savić, Karavan, Kiluanži Kija Henda, Mvana, Milica Ružičić…

Oktobarac će se do 1. decembra odvijati na nekoliko lokacija – u galerijama Kulturnog centra Beograda, u Paviljonu na Cvetnom trgu, Galeriji FLU, u bivšem klubu Akademija, Galeriji ULUS, Galerija SULUJ, u Salonu Muzeja grada Beograda, u Muzeju afričke umetnosti, izlozima Francuskog instituta, javnim prostorima u gradu….

Bonus video: Muzej grada Beograda

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare