Raskošna polukružna palata sa mermernim tronovima, pokraj kojih su bile fontane, pokretnim mostovima, luksuznim spavaćim odajama, toaletima od dragog kamenja - tako je izgledao “hram za obedovanje” rimskog cara Hadrijana, otkrili su italijanski arheolozi.
Arheolozi koji rade na lokalitetu nekadašnjeg pribežišta cara Hardijana u Tivoliju, koje se prostiralo na gotovo 900 hiljada metara kvadratnih, u ruševinama su otkrili palatu za obedovanje vladara Rima i njegove supruge Vibije Sabine, prenosi Artnetnews.
Čitav kompleks, uvršćen na listu Uneskove kulturne baštine još 1999, jedna je od glavnih kulturno-istorijskih atrakcija ovoga kraja, a završen je 120 godine.
Najpre je služio kao mesto za „beg“ cara Hadrijana kada bi želeo da se skloni iz Rima i Palatina. Ali samo devet godina od početka vladavine tu se seli vladar, zauvek ovekovečen u jednom od najboljih literarnih dela ikad – „Hadrijanovim memoarima“ Margerit Jursenar.
I iz ovog malog grada, koji je Hadrijan sebi napravio na mestu tridesetak kilometara udaljenom od Rima, vladao je carstvom sve do 138. godine.
Na ovom lokalitetu, u ruševinama nekadašnjeg kompleksa arheolozi su otkrili palatu za obedovanje i došli do zaključka da su car i njegova supruga Vibija Sabina svaki dan započinjali demonstracijom svoje moći.
Otkrili su da bi car sedeo na platformi, sačinjenoj od mermera, koju su okruživale fontane. Car i carica bili su „posađeni“ u polukrugu zaštićenom prozorima, a dvorjani bi videli samo vladareve siluete.
I Hadrijan i njegova supruga u „hramu za obedovanje“ sedeli su svako na svome tronu a pokretni mostovi razdvajali su ih od brojnih sluga i služavki. U samoj palati je bila sagrađena i ogromna platforma koja je vodila do četiri odvojene spavaće odaje sa toaletima napravljenim od dragog kamenja.
„Bilo je to poput teatarskog spektakla“, objasnila je za londonski „Tajms“ Andrea Brućati, istoričarka umetnosti, koja rukovodi ovim lokalitetom.
Publije Elije Trajan Hadrijan koji je postao car Rimskog carstva 117. godine, nakon smrti cara Trajana lično je učestvovao u osmišljavanju ogromnog kompleksa, koji se sastojao od 30 zgrada u rimsko-grčko arhitektonskom stilu. Svi ti objekti sadržali su poneki detalj koji je Hadrijanu zapao za oko tokom brojnih putovanja. Pozorište, fontane, bašte, bazeni, terme dominirali su „pejzažom“ ovog kraja.
I dok je palata za obedovanje novo otkriće, već je poznato da se u delu vile koja je nekad bila rezidencijalna, nalazio ribnjak. Bio je to veliki bazen ukrašen statuama po svojim obodima, od kojih su danas ostale samo niše, pokriven tremom sa korintskim stubovima.
Kružni Venerin hram bio je izgrađen je u dorskom stilu, a u centru je pronađena statua Kapitolske Venere, čija replika danas postoji na lokalitetu. U dnu hrama na sedam niša za koje se pretpostavlja da su čuvale statue mudraca Solona, Talesa, Hilona, Pitaka, Bijasa, Kleobula i Perijandra.
Tu su i dva termalna zdanja – Male i Velike terme, ali najpoznatiji deo Hadrijanovog kompleksa jeste zdanje, napravljeno kao replika egipatskog hrama posvećenog bogu Serapisu.
Kraj njega je napravljena i provizorna kopija reke Nil, koja je proticala kraj kompleksa. Time je Hadrijan želeo da oda počast svom mladom ljubavniku Antinoju koji je upao u reku Nil kraj egipatskog grada Kanopusa.
„Vila je bila poput impresivne mašine koja je trebalo da reprezentuje sve božanstvo cara i delovala je potpuno futuristički“, pojasnila je Brućati.
Ovaj istorijski lokalitet ponovo je otvoren za posetioce početkom nedelje, nakon što je italijanska vlada posle više meseci “olabavila” restrikcije vezane za muzeje i druga kulturna zdanja.