Otkako je sklopila ugovor sa Radio televizijom Srbije za uređivanje emisije "Šarenica" firme sada već bivše urednice ove popularne emisije javnog servisa Anete Ivanović dobile su od raznih državnih institucija milionske iznose za realizaciju različitih projekata, od kojih je najveći serija "Pupin" čije snimanje nije ni započeto čitave dve godine od početka projekta.
Pored 2,5 miliona evra, koliko je produkciji Atena RTS odobrio za snimanje serije „Pupin“, u iste svrhe 2021. godine Sekretarijat za kulturu AP Vojvodine dodelio je dva miliona dinara drugoj firmi u delimičnom vlasništvu Anete Ivanović – „Blu baterflaj“ – a u dva navrata „Atena produkcija“ je mimo bilo kakvog konkursa dobila po milion dinara i od Ministarstva kulture.
Iako nije bio snimljen ni jedan kadar ove dugo najavljivane serije, RTS je iznenada odlučio, bez objašnjenja ko je takvu odluku doneo, da odustane od daljeg rada na njoj. Da će prekinuti rad na seriji, RTS je Pištaljci saopštio u jednoj rečenici, u sklopu odgovora na pitanja koja je naša redakcija postavila ovoj kući u vezi sa poslovanjem javnog servisa sa privatnim produkcijama, zbog čega se RTS već nekoliko meseci nalazi pod istragom tužilaštva.
Svoju odluku RTS prethodno nije saopštio ni onima kojih se ona najviše tiče, a to su „Atena produkcija“ i autori serije. Razlog za obustavljanje projekta „Pupin“, kako je RTS naveo, navodno su sporni poslovi bivše urednice Anete Ivanović sa još jednom državnom institucijom, Turističkom organizacijom Srbije.
Kako je Pištaljka obelodanila, Aneta Ivanović je sa mesta urednika „Šarenice„, a pre svega zahvaljujući poziciji i ugovoru koji je njena producentska kuća imala sa RTS-om, sklopila poseban poslovni ugovor sa TOS-om, bez učešća RTS-a, prema kome je praktično ovoj organizaciji preprodavala priloge koje su novinari RTS-a za platu pravili za „Šarenicu“ koju je ona uređivala. Ugovor je obuhvatao i prodaju autorskih prava autora priloga bez njihovog znanja. Rukovodioci RTS-a prvo su negirali da o ugovorima „Atena produkcije“ i TOS-a znaju bilo šta, pa najavljivali da će utvrditi da li pomenuti ugovori zaista postoje iako su oni zahvaljujući Pištaljci njima bili dostupni čitave dve nedelje ranije, a onda čak i najavljivali tužbe protiv Anete Ivanović. Pre svega toga, RTS je bez objašnjenja prekinuo projekat „Pupin“ u kome je javni servis producent, a „Atena produkcija“ izvršni producent.
Autori i idejni tvorci serije, pa i sama Aneta Ivanović, sada sumnjaju da iza ove odluke stoje interesi RTS-a koji nisu u vezi sa spornim poslovima „Atena produkcije“ sa TOS-om. Kao stvarni razlog za ukidanje serije navode se zakulisne radnje i producentski rat oko toga ko će snimati „Pupina“, pa do nezvaničnih informacija da je situaciju sa spornim poslovima „Atena produkcije“ RTS iskoristio za prekid saradnje jer, navodno, nemaju para.
U prilog ovoj poslednjoj spekulaciji ide i činjenica da je RTS, kako je Pištaljci rečeno iz službe javnog servisa za odnose s javnošću, od prvobitno planiranih 2,5 miliona evra za ovu seriju, nedavno smanjio planiranu sumu za čitav milion, dakle na milion i po, objašnjavajući ovu odluku smanjenjem budžeta u tom sektoru i uz preporuku da „Atena produkcija“ nađe novog koproducenta.
– U finansijskom planu za 2023. godinu za seriju „Pupin“ je planirano 1,5 miliona evra zbog smanjenog budžeta za program. Produkcijska kuća „Atena“ je obaveštena o izmenama koje je prihvatila uz obavezu da za ostala sredstva nađu novog koproducenta. Nakon što je MTS prihvatio ponudu RTS-a da bude koproducent na projektu, urađen je i dostavljen nacrt ugovora, ali ga MTS još uvek nije potpisao – navodi se u odgovoru RTS-a Pištaljci.
Na pitanja Pištaljke zašto je RTS smanjio budžet za „Pupina“, zašto je pregovarao sa MTS-om u ime „Atena produkcije“, zašto taj ugovor nije potpisan i ko je na kraju doneo odluku da RTS odustane od snimanja „Pupina“, nismo dobili odgovore nadležnih u javnom servisu.
U RTS-u niko od odgovornih i zaduženih za realizaciju projekta sa produkcijom „Atena“ sada izgleda da ne zna ništa o tome. I baš kao što je Olivera Kovačević, urednica Zabavnog programa RTS-a u okviru kog se emituje „Šarenica“, tvrdila da ne zna za ugovore koje je Aneta Ivanović sklapala sa TOS-om, tako sada i odgovorni za projekat „Pupin“ ne znaju ništa o tome šta se dešava sa serijom ili koliko ona košta. Urednik Kulturno-umetničkog programa Vladimir Kecmanović ne zna ništa o jednom od najvećih projekata svoje redakcije. Kecmanović je za Pištaljku rekao da bi bilo neozbiljno da nam od daje izjave, jer on „nije odgovoran za taj deo“.
– Postoje sektori koji to vode. Moja ingerencija je umetnički deo projekta – objasnio je i dodao da projekat „Pupin“ vodi Marija Bereta.
Marija Bereta, producent RTS-a i supervizor produkcije, prema ugovoru za snimanje serije „Pupin“, koja je u ime produkcije na sednici UO na kojoj je odobren budžet za ovu seriju objasnila zašto njeni troškovi iznose 2,5 miliona evra, rekla je za Pištaljku da ona nije ovlašćena da odgovara na pitanja novinara.
– Najbolje je da se obratite PR službi, jer se oni bave odnosima sa javnošću. Ja pratim troškove serija i nisam ovlšćena da dajem izjave – izjavila je Bereta.
Ni urednica serije Kristina Đuković nije mogla da nam kaže koliko je javni servis do sada koštala ova serija, niti zašto snimanje još uvek nije počelo.
– Jasno mi je da me to pitate jer sam urednik serije, ali kada je reč o finansijama, ne ulazim u to. Moj posao je da komuniciram sa izvršnom produkcijom, da čitam scenarije. O finansijama se odlučuje na nivoima koji su iznad mene. Ne znam zašto snimanje još uvek nije počelo, scenariji su odobreni i predati su na vreme – rekla je Đuković.
Odgovore smo pokušali da dobijemo i generalnog direktora javnog servisa Dragana Bujoševića, ali nam je na pitanja upućena njemu dan kasnije odgovorila PR služba. Od njih smo saznali da je vrednost ugovora smanjena na 1,5 miliona evra, ali da je snimanje serije „Pupin“ obustavljeno.
– RTS je uplatio prvu ratu 10.04.2023. godine u iznosu od 100.000 evra. Izvršna produkcija je u obavezi da RTS-u utrošena sredstva opravda validnim računima i izvodima, tako da uplata nove rate sledi nakon što se opravdaju troškovi prethodne rate – navodi se u odgovoru Službe za odnose sa javnošću i korporativni imidž RTS-a.
Pištaljka je u međuvremenu došla do podataka da je Ministarstvo kulture za projekte „Pupinizacija“ – tribine i izložbu o životu srpskog naučnika vezane za seriju – firmi „Atena produkcija“ mimo konkursa u dva navrata dodelilo po milion dinara, samo na osnovu pisama ministarki Maji Gojković u kojima se više objašnjava ko je Mihajlo Pupin i u čemu je njegov značaj za Srbiju nego što se opisuje sam projekat.
Ministarka Gojković odobrila je sufinansiranje ovih projekata za manje od 15 dana pošto joj se Ivanović obratila. Kako pokazuje dokumentacija koju nam je Ministarstvo kulture dostavilo, u svega mesec dana ugovori su potpisani, novac je uplaćen na račun „Atene“ i zatim prosleđen firmama koje su angažovane po projektima, a onda su ministarstvu poslati izveštaji o sprovođenju projekata. U izveštajima koji su u januaru dostavljeni Ministarstvu kulture navodi se da će projekti biti izvedeni tek tokom 2023. i 2024. godine i da su u izveštajnom periodu „angažovani koordinator, producent izložbe i stručnjaci“, dok je za dobar deo aktivnosti napisano da su „u okviru ovog dela urađene pretpripreme“.
Istraživanje Pištaljke gde je završio novac građana Srbije koji galantno deli Maja Gojković i kome ga je dalje uplaćivala „Atena produkcija“ dovelo je do nekih interesantnih otkrića koja su za sada predmet makar jedne krivične prijave i morala bi da budu predmet interesovanja Višeg tužilaštva i Beogradu koje vodi predistražne radnje o poslovanju RTS-a sa privatnim produkcijama.
Naime, najviše novca – 752.000 dinara – za pripremu tribina i izložbe u okviru projekta „Pupinizacija“ „Atena produkcija“ platila je preduzetničkoj radnji osnivača Opštinskog odbora Srpske napredne stranke na Vračaru Vuja Grujića „G-Sistem“, registrovanoj za pravljenje proizvoda od drveta, plute, slame i pruća. Ta radnja je 117.500 dinara dobila za istraživanje i odabir lokacija za održavanje tribina, 282.000 dinara za izradu tematskog kocepta i komunikaciju sa govornicima tribina, 176.250 dinara za organizaciju izložbe – angažovanje umetnika za razradu interaktivnog dela izložbe i još toliko za angažovanje stručnjaka za „razradu prezentacije tradicionalnog segmenta izložbe“.
Dalji razvoj događaja ovde dobija gotovo filmski zaplet. Naime, ova preduzetnička radnja je, prema podacima sa sajta Agencije za privredne registre, u mirovanju od 2010. godine, a kako tvrdi njen vlasnik, on nije imao saznanja o tome da je njegova firma dobila novac od „Atena produkcije“.
Kako je Grujić ispričao Pištaljci, on od 2010. godine nije poslovao preko ove firme, ali ga je prošle godine zvao kum da pita da li preko nje može da sarađuje sa produkcijama, što je Grujić, kako tvrdi, odbio. Međutim, pošto ga je Pištaljka obavestila o ovoj saradnji, Grujić je protiv svog kuma Dragana Vidojkovića i NN lica u banci, podneo krivičnu prijavu Prvom osnovnom javnom tužilaštvu u Beogradu, zbog toga što je kako tvrdi, bez njegovog ovlašćenja ili sa falsifikovanim ovlašćenjem, Vidojković uspeo u banci da dobije karticu pomoću koje je podizao novac sa računa firme preko bankomata.
– Na taj način, on je više od 10 meseci, bez mog znanja, sklapao poslove sa 13 različitih pravnih lica i preduzetnika, i vršio transakcije među kojima jeste i pomenuta „Atena produkcija“. Saznao sam za sve tek kada ste me vi pozvali. Inače, ukupan priliv po mom računu za taj period iznosi oko 28 miliona dinara uključujući naravno i sve druge firme, ne samo pomenutu firmu koja je u sferi vašeg interesovanja i istraživanja. U međuvremenu, obavestio sam i svoje „poslovne partnere“ o svemu i zamolio ih da mi više ne vrše bilo kakve uplate – objasnio je Vujo Grujić za Pištaljku.
I preduzetnička radnja Dragana Vidojkovića „Vini Production“ dobila je novac po ovom projektu. Na račun ove firme uplaćeno je 411.250 dinara za izradu koncepta izložbe. Vidojković je inače zaposlen u televiziji „Pink“ a pored ove poseduje još jednu firmu za izgradnju stambenih i nestambenih zgrada „EagleDotConstruction“. Za Pištaljku nije mogao da govori kada smo ga kontaktirali, zbog toga što je, kako je objasnio, zauzet angažovanjem na festivalu Egzit. Više nam se nije javio.
Prema izvodima iz banke u koje je Pištaljka imala uvid, vidi se da je „Atena produkcija“ na račun firme „G-Sistem“ novac uplatila u decembru prošle godine, ali da je to uradila i druga firma Anete Ivanović „Blu baterflaj“, takođe u decembru, iznos od 352.000 dinara. Pored toga, u izvodima se vidi i da je sa računa „G-Sistema“ u decembru prebačeno 300.000 dinara i u martu ove godine 114.000 dinara na račun Dragana Vidojkovića. Pored „Atena produkcije“ i „Blu baterflaja“, ovoj firmi je u martu ove godine novac uplatila i „NP Group Industries“, tačno 264.000 dinara. Ova firma, koja se bavi inženjerskim delatnostima i tehničkim savetovanjem, nalazi se na istoj adresi i u istom stanu kao „Atena produkcija“.
Kako pokazuju izveštaji i fakture koje nam je dostavilo Ministarstvo kulture, zanimljive su i ostale firme koje je „Atena“ po ovim projektima angažovala.
Recimo, za izradu idejne skice scenografije, odnosno izgleda tribina, plaćeno je 91.500 dinara preduzetničkoj radnji Đine Mandić, koja se bavi kancelarijsko-administrativnim uslugama. Za ovaj novac, kako se navodi u izveštaju o realizaciji projekta, urađena je profesionalna fotografija glavnog glumca serije „Pupin“ koja će se koristiti kao pozadina ispred koje će biti govornici tribine. Preduzetnička radnja Đine Mandić, kako se može videti na APR-u, ušla je u mirovanje u junu ove godine.
Po istom projektu, ukupno 309.000 dinara za izradu plana medijske promocije, digitalne kampanje i koordinaciju na prikupljanju materijala dobila je svega desetak dana ranije osnovana preduzetnička radnja Dragana Jovanovića „Kreativna družina Lozovik“, kojoj je zvanična mejl adresa [email protected]. Prema podacima sa APR-a, i ova firma je bila u mirovanju od februara do aprila ove godine.
Za posao „pretpripreme“ izložbe o Pupinu angažovana je preduzetnička radnja Ljiljane Reznić „Content Creators“, osnovana u avgustu prošle godine. Već u decembru na njen račun je po projektu uplaćeno 210.500 dinara.
Sredstva u iznosu od ukupno 200.000 dinara dobilo je i Obrazovno-istraživačko društvo „Mihajlo Pupin“, u pripremi tribina zaduženo za deo koji se odnosi na činjenice o životu Mihajla Pupina. U izveštaju o projektu navodi se da će jedna od govornica na tribinama biti i predsednica ovog društva Aleksandra Ninković Tašić, koja je godinama unazad realizovala uspešne izložbe o životu Mihajla Pupina i pokrenula projekat „Pupinizacija“ koji sada Aneta Ivanović predstavlja državnim institucijama.
U planu poslovanja javnog servisa za 2023. godinu navodi se da seriju „Pupin“ producira firma „Blu baterflaj“, u kojoj je Aneta Ivanović suvlasnica sa 30 odsto udela u vlasništvu. Udele u firmi, pored Ivanovićeve, imaju i Vladimir Grković (50 odsto) i Svetlana Basta, prethodno Glumac (20 odsto).
Kako pokazuju podaci iz APR-a, „Blu baterflaj“ je osnovan 2020. godine i do juna 2021. godine Aneta Ivanović bila je njen jedini vlasnik, dok u vlasništvo nije ušlo „Društvo za meteorološke usluge C.E.B.A.“. Ova firma imala je 70 odsto udela u vlasništvu „Blu baterflaja“. A vlasnici „Društva za meteorološke usluge C.E.B.A“ su 28-godišnja Katarina Glumac, sa 90 odsto vlasništva i sa 10 odsto vlasništva firma „Emmegi komerc“ čiji je krajnji vlasnik (preko pet firmi) Dejan Paljević, o kome je u martu 2022. godine BIRN pisao kao o vlasniku najvećeg broja propalih firmi, čak 616, i vlasniku 85 ugašenih firmi. Od novembra prošle godine, umesto Katarine Glumac suvlasnici „Blu baterflaja“ postaju Svetlana (Glumac) Basta i Vladimir Grković.
Inače, Svetlana Basta (nekada Glumac) radila je više od osam godina u „Dajrekt mediji“, koja je nekada bila u vlasništvu Dragana Đilasa, a sada je u vlasništvu „Junajted medije“ i kojoj RTS ustupa reklamno vreme, o čemu je takođe Pištaljka pisala.
Prema registru Narodne banke Srbije, račun „Blu baterflaja“ je u blokadi za više od 77 miliona dinara od februara ove godine.
Iako je Radio-televizija Srbije u odgovoru za Pištaljku navela da se firma „Blu baterflaj“ kao producent serije „Pupin“ u planu poslovanja našla „tehničkom greškom“, ovu informaciju demantuju i intervjui Anete Ivanović i zvanična Instagram stranica serije „Pupin“, u kojima se „Blu baterflaj“ pominje kao producent „Pupina“.
Da nije reč ni o kakvoj tehničkoj grešci pokazuje i podatak Sekretarijata za kulturu AP Vojvodina da je u junu 2021. godine firmi „Blu baterflaj“ isplatio dva miliona dinara za seriju „Pupin“.
Ovaj novac Pokrajinski sekretarijat za kulturu AP Vojvodina dodelio je „Blu baterflaju“ na konkursu za sufinansiranje projekata u oblasti filmske umetnosti i audio-vizuelnog stvaralaštva u AP Vojvodini u 2021. godini. Uvidom u ugovore i anekse ugovora, koje nam je ovaj sekretarijat dostavio, vidi se da je rok za završetak projekta odlagan dva puta.
Prema prvobitnom ugovoru, projekat „Pupin“ je trebalo da bude realizovan do 31. januara prošle godine, da bi taj rok prvim aneksom ugovora bio odložen na 31. decembar prošle godine. Drugim aneksom ugovora, iz novembra 2022. godine, rok je pomeren na 31. decembar ove godine. Iako je poslednji, treći rok za završetak projekta kraj 2023. godine, do ovog momenta, kraja juna meseca, snimanje serije još nije započeto. Pre početka snimanja RTS je odlučio da obustavi projekat, bez objašnjenja da li se radi o trajnoj obustavi ili privremenoj.
Iako je sudbina serije još neizvesna, izvesno je da je novac AP Vojvodine koji je uložen seriju, potrošen pre prve klape. Prema izveštajima o projektu koje nam je ova institucija dostavila, od ukupno dva miliona dinara koliko je dato ovom projektu, 1,6 miliona „Atena produkcija“ je dala 2021. godine za izradu scenografije firmi „Westmont“, koja se bavi posredovanjem u prodaji raznovrsnih proizvoda, i koja je u blokadi sa prekidima od 2019. godine. Njen dug trenutno prelazi osam miliona dinara.
Ostatak sredstava je po ovom projektu 2021. godine utrošen i na enterijer i eksterijer serije, na kostime, gorivo, i na ime reprezentacije. Ukupni iznos od oko 28.500 dinara za reprezentaciju, prema izveštaju koji smo dobili od AP Vojvodine, potrošen je u barovima, restoranima i prodavnicama.
Firmi „Blu baterflaj“ novac je isplatio i Fakultet dramskih umetnosti u novembru 2021. godine u iznosu od 23.515 dinara, pokazuju podaci Uprave za trezor.
Od Anete Ivanović smo saznali da „Atena produkcija“ za potrebe realizacije serije „Pupin“ „nije dobila sredstva niti jedne državne institucije“, ali da „Blu baterflaj“ jeste pomenuta dva miliona dinara od AP Vojvodine.
– Kao vaša koleginica, verujem da ćete i ubuduće sa punom pažnjom izveštavati o radu produkcijske kuće „Atena“, posebno kada je u pitanju TV serija „Pupin“ za koju i ja lično, baš kao i ceo autorski tim koji već punih pet godina radi na njegovoj pripremi, veruje da će tematski i sadržajno biti delo koje će nam služiti na čast, a i u amanet i sećanja na velika dela kojim nas je, kao naučnik i patriota, zadužio Mihajlo Pupin – navodi se u odgovoru Anete Ivanović Pištaljci.
Podsetimo, Pištaljka je u februaru prvo objavila zapisnike sa sednice Upravnog odbora RTS-a iz kojih se videlo da RTS daje milione evra privatnim produkcijama, od kojih su neke u vlasništvu njihovih zaposlenih, za realizaciju programa za koje te iste privatne produkcije angažuju zaposlene, tehniku i studije RTS-a. Ovakve poslovne aranžmane RTS je pravdao tvrdnjom da javni servis ne može da proizvede program po ceni po kojoj to mogu male produkcije koje nemaju ništa od RTS ovih resursa. Posle afere koja je nedeljama potresala javnost i rezultirala pokretanjem tužilačke istrage, a o kojoj RTS nije objavio ni jednu reč, Pištaljka je nastavila da istražuje kako je funkcionisao model po kome je RTS novac građana slivao u kase priivatnih produkcija. U okviru tog istraživanja Pištaljka je pisala o otkriću da je „Atena produkcija“ u vreme dok je bila angažovana za uređivanje emisije na RTS-u „Šarenica“, uporedo imala ugovore sa Turističkom organizacijom Srbije za priloge koji promovišu turizam u Srbiji. Tako je, kako tvrde iz RTS-a, bez saglasnosti i znanja njihovog rukovodstva i zaposlenih, preprodavala priloge u vlasništvu javnog servisa državnoj turističkoj instituciji. Posle ovih Pištaljkinih otkrića, a umesto odgovora na pitanja o poslovanju RTS-a sa privatnim produkcijama, RTS je prekinuo snimanje serije „Pupin“, obrazlažući svoju odluku novim saznanjima o poslovima „Atena produkcije“ i TOS-a.
– U svetlu novih saznanja koja se odnose na poslovanje „Atene“ i Turističke organizacije Srbije, RTS je trenutno obustavio poslove na pripremi snimanja serije „Pupin“ – navodi se u odgovoru službe za odnose s javnošću Radio televizije Srbije Pištaljci.
Bonus video: Javn servis, tajni poslovi