Ako je jedan film izazvao pažnju, i to onu negativnu, i pre nego što je počeo najznačajniji festival na svetu, onaj u Kanu, onda je to jedan simboličnog naslova "Povratak kući".
Još kada je saopštavana zvanična selekcija Kanskog filmskog festivala, koji počinje 16. maja, umetnički direktor smotre na Kroazeti Tjeri Fremo istakao je da će ovoga puta srušiti rekord po broju dama rediteljki koje se takmiče za Zlatnu palmu – čak šest.
Odmah nakon obnarodovanja takmičarske selekcije mediji su preneli da je trebalo da bude sedam žena, ali da je jedna izostavljena zbog optužbi za nedolično ponašanje tokom snimanja i maltretiranje ekipe. Kao i da su se na setu, mimo svoje volje, maloletnici „neprimereno dodirivali“ u intimnoj sceni koju je rediteljka pošto-poto zahtevala, iako je bila naknadno dodata u scenario, zbog čega je jedan od finansijera filma odustao.
U pitanju je francuska rediteljka Katrin Korsini, a film tokom čijeg snimanja se, navodno, sve i svašta dešavalo zove se „Homecoming“ (odnosno u originalu „Le Retour“).
Ali, onda je usledio obrt. Film „Povratak kući“ ipak je uvršćen u kansku selekciju, a rediteljka Katrin Korsini, producentske kuće „Chaz Productions“ i „Playtime“ objavili su otvoreno pismo javnosti u kojem se brane od lažnih optužbi.
– Ne postoji nikakva žalba na ponašanje Katrin Krsini, niti celokupne producentske ekipe, kako su francuski mediji zlonamerno objavili. Anonimni i klevetnički mejlovi slati su čitavoj filmskoj industriji i medijima, i tim širenjem lažnih glasina naneta je ogromna šteta filmu – navodi se u pismu.
Film „Povratak kući“ tek je prošle nedelje uvršćen u zvaničnu selekciju, dok je izostavljen prilikom saopštavanja programa na velikoj pres konferenciji 13. aprila. Čelnici Kanskog festivala uzdržali su se tada, kako javlja „Skrin dejli„, od zvaničnog selektovanja filma zbog optužbi za nedolične radnje na samom setu.
– Bord direktora Kanskog festivala nikada nije izbacio film iz selekcije, već je želeo da sazna više o svemu što se dešavalo tokom snimanja. Nakon „istrage“ Fremo i njegov tim saradnika ipak su rešili da uvrste film u takmičarski program.
U otvorenom pismu Korsinijeva se zahvalila Kanskom festivalu što je odlučio da „pruži svu slobodu Fremou, ali i slobodu izraza filmskim stvaraocima“.
– Srećna je okolnost što je najveći festival na svetu odvojio vreme da proveri istinitost glasina, jer bi svaka druga odluka označila ozbiljan presedan za autorski film i za sam festival.
Priznali su tvorci filma, doduše, da se nisu povinovali protokolu i zvanično deklarisali scenu u kojoj su maloletnici kao onu „osetljive prirode“. Upravo ta scena dovela je do čitavog skandala, s obzirom da je francuska organizacija CCHSCT, koja se bavi zaštitom zdravlja, bezbednosti i uslova rada na setovima, pokrenula istragu.
Rediteljka i producent nazvali su to „administrativnim propustom“, ali su dodali da je dvoje tinejdžera, koji se pojavljuju u toj „prokaženoj sceni“, jedno od 15, a drugo 17 godina, svojom voljom snimalo sve. Tačnije, da nisu imali ništa protiv scene u kojoj su snimali „intiman čin“.
– Mladi glumci su tokom snimanja bili potpuno obučeni (dakle, nisu bili nagi) i samo su snimana njihova lica. Nije tačno da je bilo dodirivanja ili bilo kojeg drugog neprimerenog kontakta među njima dvoma, kao što su pisali mediji. Film je umetnost sugestije. A ti mladi ljudi su to razumeli: niko ih ni na šta nije prisiljavao, a nisu želeli da, uprkos našim savetima, tu scenu bilo ko drugi, osim njih, snima, jer su imali puno poverenje u rediteljku.
Čak je i sama producentska kuća organizovala internu istragu, nakon navoda da je bilo i neprimerenih poteza članova filmske ekipe. A istraga nije pokazala da se dešavalo bilo kakvo zlostavljanje.
– Ne smemo dozvoliti da se zlonamerne glasine proglase za istinu. Valjda smo postigli toliki napredak u filmskoj industriji da dozvolimo onima koji su, eventualno, bili žrtve da to i kažu. Očigledno je da danas testiramo granice stvaranja umetnosti. Ne smemo da dozvolimo da nas parališu anonimne optužbe. Način na koji je sve urađeno jeste lekcija čitavoj industriji – poručili su autori filma.
U filmu „Povratak kući“ Aisatu Dialo Sanja igra 40-godišnju ženu koja radi za imućnu parisku porodicu. I oni je pozivaju da krene s njima na letovanje na Korziku, kako bi pazila na njihove dve ćerke. U filmu igraju i Denis Polijades i Viržini Ledojen.
Katrin Korsini vrlo je dobro znana publici koja prati Kanski festival, još od 2001. godine kada je njen film „Replay“ bio u selekciji „Na izvestan pogled“. Još dva filma rediteljke bila su 2012, odnosno 2021. u takmičarskoj selekciji na Kroazeti.
Mlada glumica Ester Gohuru, koja se pojavljuje u toj „problematičnoj sceni“, saopštila je da se nije osećala nelagodno dok je snimala:
– Želim da stavim tačku na ovu priču, jer se toliko toga govori u moje ime. Katrin mi je ponudila dublerku, a ja sam odbila – kazala je Gohuru, dodavši da su se ona i njen partner u sceni Harold Orsoni zahvaljujući produkcijskom timu osećali sasvim prirodno.
U odbranu Korsinijeve stao je i Denis Polijades:
– Optužbe o tiraniji, bezdušnosti i cinizmu Korsinijeve na setu su totalni nonsens. Za rediteljku imam samo reči divljenja. Ne mogu da shvatim otkud ovolika mržnja spram nje – naveo je Polijades.
Čitava drama oko filma „Povratak kući“ ustalasala je filmsku industriju. I dok neki brane umetnički izbor i način rada Korsinijeve, drugi smatraju da je uvršćavanje ostvarenja u zvaničnu selekciju Kana direktan udarac budućem sprečavanju neprikladnog ponašanja na setovima.
Francuski filmska organizacija „50-50 Collective“ saopštila je da je „zaprepašćena“ odlukom da se film takmiči u Kanu, a tamošnje udruženje reditelja SRF nije stalo iza Katrin Korsini, zbog čega je rediteljka napustila ovo udruženje.
Bonus video: Hičkok