Prošlo je pola veka otkako se Stenli Kjubrik zakleo da će blokirati knjigu koja se usudila da diskutuje o manama njegovih filmova, i koja će sada biti objavljena.
Stenli Kjubrik, neumorni perfekcionista koji je režirao neke od najvećih klasika filmske umetnosti, bio je toliko osetljiv na kritike da je 1970. godine zapretio pravnim postupcima kako bi sprečio objavljivanje knjige koja je trebalo da diskutuje o manama njegovih filmova, piše „Gardijan“.
Režiser filmova “Spartak” i “Odiseja u svemiru: 2001”, upozorio je autora i izdavača knjige da će se boriti „noktima i zubima“ i „koristiti svako pravno sredstvo na raspolaganju“ kako bi sprečio njeno objavljivanje – i to je učinio.
Sada, 25 godina nakon njegove smrti, knjiga koju Kjubrik nije želeo da bilo ko pročita, objavljuje se, sa više od pola veka zakašnjenja.
Knjiga „The Magic Eye: The Cinema of Stanley Kubrick“ autora Nila Hornika sada ima tri predgovora koji odražavaju nemilosrdnost njenog Kjubrika u pokušaju da blokira objavljivanje i kontroliše sliku o sebi.
Hornik, sada 84-godišnjak iz Londona, rekao je da su Kjubrikove pravne pretnje bile šokantne: „To smatram bolnom epizodom.“
Bio je angažovan da napiše prvu knjigu o Kjubriku od strane specijalizovanog izdavača “Tantivy Press” pre više od 50 godina. Kjubrik je prvobitno bio od pomoći, dao je kopije svojih filmova koje inače nisu bile dostupne.
Ali, nakon što je video nacrt knjige, filmski stvaralac je promenio mišljenje i blokirao njeno objavljivanje. Rekao je da knjiga ima „sažetak dobrih stvari o svakom filmu praćen sažetkom loših tačaka, koje, prema Kjubrikovom mišljenju, uvek nadmašuju dobre zbog preterano naglašenog načina na koji su takve kritike predstavljene.“
“Tantivy” je potpisao sporazum s Kjubrikom u kojem se navodi da neće objaviti ništa „dok svi njeni sadržaji ne budu odobreni pismeno od njega“.
Hornik je rekao: „Razumeo sam da mu pravni sporazum s izdavačem daje pravo da osigura da knjiga bude tačna sa faktima. Nisam očekivao da će cela knjiga biti odbijena.“
Kjubrikovi advokati su bili jasni: „Ukoliko bilo kakav pokušaj bude preduzet od strane vas ili bilo kog drugog izdavača da se objavi postojeći rukopis bez njegove saglasnosti, naš klijent neće imati drugog izbora osim da prihvati naš savet da preduzme sve korake koji su mu dostupni kako bi sprečio takvo objavljivanje i tražio naknadu za pretrpljenu štetu.“
Kjubrik je procenio da „neprihvatljive“ kritike čine trećinu rukopisa od 70.000 reči. Ali nikada nije precizirao šta je uzrokovalo takvo uvređenost, a Hornik je bio zbunjen jer je verovao da kritike nisu toliko obimne.
One su se pojavile pretežno u poglavlju o filmu “Lolita”, adaptaciji istoimenog kontroverznog romana Vladimira Nabokova o čoveku koji postaje opčinjen dvanaestogodišnjom devojčicom.U knjizi, Hornik je napisao: „Ima dobrih stvari u ‘Loliti’. Ali u mnogim pogledima ona se rasipa, osiromašuje i konvencionalizuje svoj izvorni materijal, oslobađajući ga od njegove složenosti i erotike.“
Rekao je: „Filmsku verziju sam smatrao uglavnom besmislenom izdajom originalnog romana na osnovu kojeg je adaptiran. Međutim, izrazio sam veliko divljenje za većinu njegovih drugih filmova.“
Njegova knjiga opisuje film “2001.” kao „autoritativno dostignuće“ i Kjubrikov film iz 1957. o Prvom svetskom ratu „Staze slave“ kao „film o očaravajućoj vizuelnoj sofisticiranosti“.
Bonus video: Tarantino – Svojim filmovima je postavljao nove standarde u kinematografiji, šokirao i svađao publiku sa holivudskim kritičarima