"Zdravo, ja sam Tejlor, kada govorite o meni koristite 'oni', 'njih' ili 'njima'". Ova otvorena deklarcija rodnog identiteta, izgovorena u prvoj epizodi druge sezone serije "Milijarde", februara 2017, označila je trenutak za istoriju - nebinarni lik, rodno fluidnu osobu Tejlor tumačila je nebinarna glumica Ejža Kejt Dilon.
Od tog trenutka Dilon se našla na čelu sve prisutnije diskusije o rodnom identitetu i načinu njegovog predstavljanja u kulturi, na filmu i u modnoj industriji.
Uloga u „Milijardama“ (Billions) bukvalno joj je promenila život – i na profesionalnom i, što je još važnije, na ličnom planu – jer je dobila priliku da se identifikuje sa svojim likom onako kako je to oduvek želela.
– Kada sam dobila siže za Tejlor i pročitala „ženska nebinarna osoba“, kada sam ugledala te reči, upalila mi se lampica. Prvi put sam shvatila da rodni identitet i pol koji vam je pripisan na rođenju nisu iste stvari. Nekada se preklope, a nekada ne. Sve do tog trenutka nisam razumela da mi je na rođenju mogao biti dodeljen ženski pol ali da me to nije automatski činilo devojčicom ili ženom. I taj momenat lampice bio je izuzetan i oslobađajući – izjavila je Dilon za „Los Anđeles tajms“. (Ona i privatno insistira na korišćenju zamenica oni/njih/njima, ali ćemo se mi ovde držati ženskog roda, u duhu srpskog jezika koji, za razliku od engleskog, razlikuje rod i u prvom licu jednine).
Zapravo, kaže ona, toliko smo navikli na određen način opisivanja ljudi po polu ili rodu, da se sada svi privikavaju na nove pojmove.
– Dame i gospoda nisu jedine reči kojima nekog možete opisati. Time samo pretpostavljamo. Hajde da dozvolimo životu da bude raznolikiji i misteriozniji i lepši nego što je kada unapred pretpostavimo da znamo sve o nekim potpunim strancima – poručila je Ejža u razgovoru za „Gardijan“.
Na opasku novinara ovog lista da se zbunio kada ga je konobar pitao sa kim radi intervju, jer nije znao šta da kaže a da to ne budu imenice „žena“ ili „muškarac“, Ejža mu je pomogla: „Mogli ste da kažete, sa osobom obrijane glave. Ili, sa osobom koja ima tetovažu na vratu gde na nemačkom piše ’empatija'“.
Iako i njoj do momenta kada je pročitala „nebinarni“ za lik Tejlor ta terminologija nije bila poznata, smisao iza te definicije je nešto sa čim se borila celog života.
– Sama ideja binarnosti, još i pre nego što se pojavila u jeziku, izazivala je u meni nekakvu nelagodu svuda gde bih se susretala s njom, bilo da je pri kupovini odeće, sa igračkama ili u medijima – kaže Dilon.
Početkom aprila 2017, kada je „Šoutajm“ podneo kandidaturu za Nagradu „Emi“ za lik Tejlor u „Milijardama“, njen izbor da bude navedena kao glumac a ne glumica, privukao je pažnju – i salve hvala. Mesec dana kasnije, 7. maja, bila je prezeneter na dodeli MTV filmskih i TV nagrada kada su prvi put odličja uručena i u kategorijama koje nisu bile određene polom.
Dilon ne smeta što tokom najvećeg dela svojih javnih nastupa odgovara na pitanja o rodu.
– Zahvalna sam što mogu to da radim. Iskreno, te razgovore vodim i sa prijateljima i porodicom; ne samo o rodnom identitetu, već i kada se radi o bilo kojoj marginalizovanoj ili obespravljenoj zajednici. O tome želim da pričam sa svima koje sretnem – ističe Ejža.
Rođena je 1984. u državi Njujork. Od malena je htela da glumi. Zapravo, kaže, ne seća se vremena kada je mislila da će se u životu baviti nečim drugim.
Jedno od prvih otkrovenja imala je samo sa dve godine. Bilo je to dok je gledala film „Ostani uz mene“ Roba Rajnera.
– Zapravo sam se zaljubila u Rivera Finiksa. Bio je tako pametan i graciozan, istovremeno ranjiv i duboko „načet“. Ta ljudskost lika je verovato ono što me je najviše dirnulo, iako sam tada bila premala da to shvatim – priča Ejža.
Taj film joj je osvetlio i svet muškog drugarstva za kojim je žudela ali iz kog je bila isključena. Kada je Finiks preminuo 1993. Dilon je ispisala stranice i stranice dnevnika posvećenih njemu.
Negde u to vreme doživela je i prvo zaljubljivanje – u devojčicu – i traumatične posledice svog razotkrivanja. U gimnastičkom kampu, dok su ležale zajedno na trampolini, ona se nagnula i poljubila dugaricu u obraz. Taj poljubac je rođen na jednom mestu punom ljubavi, objašnjava. Međutim, posle njega bilo joj je zabranjeno da ponovo vidi drugaricu.
– Priznajem da sam je dovela u veoma neprijatnu situaciju, ali sećam se da mi je otrgnuta iz života na način koji je bio van moje kontrole – ističe.
Jedan glas u glavi pitao ju je, da je bila dečak, da li bi drugačije postupili? Bio je to još jedan uvid u ograničenja i isključivosti koji su nam dati na rođenju, na osnovu pola.
Gluma je, ispostaviće se, bila protivotrov, prostor gde je pitanje roda bilo manje kruto, nekako tečnije. Kao najmlađi student u istoriji, sa 16 godina je primljena na njujoršku Američku muzičku i dramsku akademiju na Majznerov glumački program.
Profesionalno je debitovala 2007. u pozorištu, a prvu ulogu pred kamerama imala je 2016. tokom osam epizoda „Narandžasta je nova crna“. Sledeće godine ušla je u istoriju zahvaljujući liku Tejlor Mejson.
Dok lobira za promene sa svog radnog mesta, Ejža je presrećna što, u isto vreme, radi na seriji čiji je veliki fan. Radnja je smeštena u svet visokih finansija i prati privilegovanu klasu (takozvanih “jedan odsto” bogataša) i jednog čoveka koji pokušava da ih uhvati u nezakonitim radnjama, pre svih kralja hedž fondova Bobija Ekselroda (Dejmijan Luis).
Pol Đamati tumači nemilosrdnog okružnog tužioca Čaka Roudsa koji sa suprugom Vendi (Megi Sif), inače psihijatrom u Ekselrodovoj firmi, ima sado-mazo seanse u spavaćoj sobi.
– Ono što mi se najviše dopada kod serije je što prilično direktno odražava svet napolju – kaže Ejža.
Tejlor je inteligentni stažista koji dolazi da radi kod Ekselroda. Prvobitno sporedni lik, počeće redovno da se pojavljuje od treće sezone, a od stažiste avanzuje do stalno zaposlenog u „Eks kapitalu“ (Ekselrodovoj firmi). Taj „klub belih muškaraca“ sa Vol Strita deluje, u najmanju ruku, kao nesvakidašnje okruženje za nekog poput Tejlor.
– Možda zbog toga kakva sam, i sama činjenica da udišemo isti vazduh može biti neprijatna – izgovara Tejlor na jednom od prvih sastanaka sa Bobijem, novobogatašem koji koristi milijarde zarađene trgovanjem informacijama (na osnovu kojih kupuje ili prodaje akcije) kako bi kupio i status koje samo imenom ne može da obezbedi (da citiramo „Njujork tajms“).
Ekslord se slaže sa mladom štićenicom:
– Vazduh jeste razređeniji – priznaje, ali je ubeđuje da prihvati posao, jer: „Ti vidiš stvari drugačije“, a to je korisna prednost na mestu gde većinu čine privilegovani beli heteroseksualni muškarci.
U drugoj sceni, Tejlor je u sauni sa poslovnim partnerima i nosi peškir samo oko struka. Na snimanju je, kaže, bila ponosna što su je tretirali kao i druge (muške) kolege.
– Tipično za te scene toplesa je da ti, čim kamere stanu, neko dotrči sa peškirom da se pokriješ. Ako neko to želi, treba i da mu se obezbedi. Međutim, muškarcima niko ne pokriva grudi i ni ja nisam htela da to rade meni. Nisam htela da se prema meni ophode drugačije u životu – napominje Ejža.
Tejlor na kraju otvara svoju, konkurentsku firmu, ali će u petoj sezoni morati da se vrati kod Ekselroda i „morati da odgovori na neka prilično egzistencijalna pitanja“, objašnjava Ejža.
Nije je zastrašilo to što su kao gosti u seriji bili Džon Malkovič, Meri Luiz-Parker ili Džulijana Margulis.
– Nije, u smislu da sam se ukočila ili pretrnula, ali me je zastrašilo u smislu da su me svi oni inspirisali da dostignem lestvicu koju su postavili. Znam da sam posle iskustva pored nekog kao što je Džon Malkovič bolji glumac, kao, uostalom, i posle rada sa svim ostalim glumcima, bilo da su glavni ili epizodni – ističe Dilon.
Njen lik je pomogao mnogima da shvate nebinarne osobe. Još je veća revolucija što je on baš uveden u jednoj ovakvoj, na prvi pogled, „muškoj“ strejt seriji, možda i poslednjem mestu gde biste očekivali da sretnete nekog polno neodredivog. Ali, poruke koje stižu Ejži preko društvenih mreža pokazuju da je prvi korak ka prihvatanju načinjen.
Takve poruke, pune razumevanja, hrabrenja, podrške, pravi su dar za Dilon, koja veruje da je umetnost najmoćnija onda kada rađa empatiju.
– Bilo da je reč o pesmi, TV seriji, knjizi ili muzičkoj numeri, umetnost je ono što me otvara i hrabri da zadirem još dublje da pronađem u sebi saosećanje i ljudskost – objašnjava.
Činjenica da je Dilon u seriji o jednom postotku populacije je ironija koje je i te kako svesna. Na pitanje šta bi ona prvo promenila da ima moć, bez razmišljanja kaže:
– Volela bih kada bi u SAD postojala šira i javnija diskusija o rasističkom kapitalizmu. Potrebno nam je radikalno redefinisanje ekonomije. Kapitalizam je sam po sebi zasnovan na unovčavanju ljudskog rada. Prvi dokaz za to je ropstvo. I to se nikad nije promenilo. Svi mi i dalje učestvujemo u tome – poručuje Ejža Kejt Dilon.
Prva epizoda pete sezone „Milijardi“ premijerno je dostupna od 4. maja na HBO GO, a svakog ponedeljka u ponudu stiže po jedna nova epizoda.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare