Delovi za kombi “Zastava 850AK” pravljeni su u čitavoj bivšoj Jugoslaviji i sinulo mi je da obiđemo sve te fabrike i napravimo filmsku priču, kaže za Nova.rs reditelj dokumentarnog ostvarenja "Kombi-nacija" Jugoslav Nikolić.
Dokumentarni film “Kombi-nacija” Jugoslava Nikolića imaće premijeru na “Beldoksu” danas u 17 časova u Kinoteci (Kosovska 11). U pitanju je roud-muvi i priča o kombiju Zastava 850AK, koji se proizvodio u bivšoj Jugoslaviji. Dvojica prijatelja, reditelj i njegov drug, kreću na desetodnevni put restauriranim kombijem kako bi posetili fabrike širom SFRJ koje su proizvodile delove za ovo vozilo. Tokom putovanja sreću bivše radnike tih fabrika koji se prisećaju života i rada u to vreme…
Za film “Kombi-nacija” je snimljen i originalni saundtrek, u pitanju je pesma koju potpisuje bend “Jugoslav i ja”, napravljen specijalno za tu priliku.
Reditelj Jugoslav Nikolić kaže za Nova.rs da mu je ideja za film došla slučajno, zahvaljujući prijatelju Dušanu Dimitrijeviću koji je preko oglasa kupio kombi “Zastava 850AK” tokom lokdauna i rešio da ga potpuno restaurira.
– Posle godinu-dve ulaganja i truda je uspeo da ga sredi, i shvatili smo u razgovoru da su delovi za taj kombi pravljeni u čitavoj bivšoj Jugoslaviji. Sinulo mi je da obiđemo zajedno sve te fabrike koje rade ili ne i napravimo filmsku priču.
Nikolić dodaje da su u startu napravili spisak od tridesetak fabrika koje su pravile delove, a petina je bila u Beogradu.
– Krenuo sam da zovem na fiksne telefone tih fabrika, međutim, niko se nije javljao. U Makedoniji smo došli na vrata fabrike i igrom slučaja je tu bio direktor koji nas je dočekao. U Mostaru se javila osoba koja uopšte nije bila planirana, ali nam je pomogla… U Splitu nam je kontakt bio čovek koji je učestvovao u poslednjem ratu, i on nam je mnogo pomogao. Imali smo više sreće nego pameti.
Iako bi svako pomislio da “Zastava 850AK” ima najviše veze sa Kragujevcem, kombi se, ipak, sklapao u Somboru.
– Prvo smo krenuli sa Somborom, jer smo hteli da vidimo i da li će “naš” restaurirani kombi da izdrži test malo duže vožnje. Sve je bilo kako treba, i onda smo u maju prošle godine krenuli na put po bivšoj zemlji koji je trajao devet dana. Obišli smo bukvalno čitavu nekadašnju SFRJ. Nisam jugonostalgičar, ali cilj jeste bio da pokažemo kako je kombi pravljen u celoj tadašnjoj zemlji. Nešto je u Jugoslaviji bilo dobro, nešto nije, ali to je posebna tema – dodaje reditelj.
Samo snimanje i čitav put, kaže Nikolić, pratile su brojne anegdote.
– Kako smo izašli iz Beograda neko nas je snimio i postavio video na Fejsbuku. Svuda gde smo bili – na pumpama i po gradovima – ljudi su hteli da se slikaju sa nama. U Makarskoj nas je čovek pretekao automobilom i tražio je da stanemo da bi nam, na naše iznenađenje, poklonio mali paket piva.
Poslednji kombi “Zastava 850AK” proizveden je početkom raspada Jugoslavije, što se poklopilo i sa raspadom zemlje.
– Tada je istekla licenca sa “Fijatom”. Svi delovi su pravljeni u Jugoslaviji, a “Fijat” nam je slao šasiju. Nisu dozvoljavali da se ona pravi kod nas, ne znam iz kog razloga. Onda su prestali da prave šasije u Italiji, ali su tražili ogroman novac za obnovu ugovora, što je nama bilo jako skupo. Tako da prestanak proizvodnje nije direktno vezan za početak rata, ali se poklopilo. Kombi je, do tada, bio proizveden u 50 hiljada primeraka, što je maltene statistička greška u odnosu na ozbiljne serije automobila – zaključio je Jugoslav Nikolić, javnosti poznat i po gledanom dokumentarcu “Beskućnik dendi”.
Bonus video: Novi filmovi u Kanu donose i nove modne trendove
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare