Fondacija Luj Viton u Parizu okupila je više od 400 dela Dejvida Hoknija za izuzetno ambicioznu retrospektivu koja obuhvata sedam decenija karijere ovog britanskog umetnika.
I dok je u Beogradu, u Muzeju savremene umetnosti pre neki dan otvorena postavka s delima slavnog britanskog umetnika „Od papira do ekrana“, izložba pod nazivom „Dejvid Hokni, 25” otvorena je još prošlog avgusta u Parizu, a možete se videti do 31. avgusta.
Uprkos sve slabijem zdravlju, ali s neukrotivom strašću, britanski umetnik Dejvid Hokni ostavio je po strani brige o svom zdravstvenom stanju kako bi oblikovao ono što opisuje kao najveću izložbu svoje bogate karijere. Fondacija Luj Viton u Parizu postavila je zadivljujuću posvetu jednom od najprodavanijih živih umetnika na svetu, okupivši više od 400 dela raspoređenih na četiri sprata.

Iako nosi naziv „Dejvid Hokni, 25” i uglavnom je fokusirana na poslednjih 25 godina njegovog života, izložba sadrži i slike s početka njegove karijere, kao i dela iz njegovog slavnog kalifornijskog perioda 1960-ih.

U poslednjoj, jedanaestoj prostoriji nalaze se i do sada neviđena dela nastala tokom prethodne dve godine, uključujući autoportret u akrilu i upečatljivu meditaciju o zagrobnom životu, inspirisanu Danteovom „Božanstvenom komedijom“.

Hokni, koji ima 87 godina, insistirao je na ličnom nadgledanju postavke, pa se čak zanimao i za boju zidova, a slao je i ispravke na tekstove koji prate izložbu i informišu posetioce.
Rođen 1937. godine u radničkoj porodici u gradu Bredfordu na severu Engleske, Hokni je slikao sve – od polja svoje rodne Jorkšire do sunčanih privatnih vila Kalifornije.

Izložba u Parizu obuhvata čitavu prostoriju posvećenu portretima, kao i živopisne pejzaže i upečatljive mesečeve prizore koje je Hokni stvarao tokom boravka u Normandiji, na severu Francuske, od 2019. do 2023. godine.

Takođe su prisutni i tragovi njegovog prepoznatljivog humora.
Na svom najnovijem autoportretu prikazan je kako puši cigaretu i nosi žutu značku na kojoj piše „End Bossiness Soon“ („Prestanite da budete naporni uskoro“).

Podnaslov izložbe preuzet je iz poruke koju je pisao prijateljima tokom zatvaranja za vreme pandemije kovida, kada im je slao slike iz Normandije:

„Ne zaboravite – proleće se ne može otkazati.“
Ipak, prisutni su i nagoveštaji umetnika u poznim godinama koji razmišlja o sopstvenoj smrtnosti – i možda svojoj poslednjoj velikoj izložbi.

Jedna digitalna kompozicija u razvoju, prikaz izlaska sunca u Normandiji – koju je, kao i mnoge druge, Hokni stvorio na svom iPadu – završava se citatom francuskog pisca Fransoa de La Rošfukoа: „Zapamtite da ne možete dugo gledati ni u sunce, ni u smrt.“
Sada je u invalidskim kolicima i ima 24-časovnu negu u svom domu u Londonu, a u nedavnom intervjuu za The New York Times, Hokni je rekao da je zahvalan što je još živ.
– Čak sam prošle godine mislio da neću biti ovde. Ali još uvek sam tu – kazao je.

Otputovao je u Pariz uoči otvaranja izložbe i viđen je u zgradi Fondacije Luj Viton, koju je projektovao Frenk Geri, kako nosi jedno od svojih prepoznatljivih, šarenih tvida odela.

Zbog naglog gubitka sluha tokom poslednjih decenija, nije imao kontakta s posetiocima izložbe, među kojima su prisustvovali i istaknuti gosti, uključujući i prvu damu Francuske, Brižit Makron.

Ipak, ljubitelje umetnosti i poštovaoce lika i dela Dejvida Hoknija, to nije sprečilo da sate provedu posmatrajući i analizirajući njegova čuvena dela.

Izložba takođe uključuje i neka od njegovih klasičnih remek-dela, koja se inače nalaze u privatnim kolekcijama. Među njima je i enigmatična slika „Portret umetnika (bazen sa dve figure)”, na kojoj je prikazan Hoknijev bivši partner kako gleda u bazen u Kaliforniji.
Slika „Portret umetnika (bazen sa dve figure)” prodata je na aukciji u Njujorku 2018. godine za 90,3 miliona dolara, čime je privremeno postavila rekord za najskuplje delo živog umetnika.

Prema podacima konsultantske kuće za umetničko tržište Artprice, prošle godine se čak šest Hoknijevih slika našlo među 100 najvrednijih dela prodatih na aukcijama.
Norman Rozenal, jedan od najcenjenijih britanskih umetničkih stručnjaka, govori o Hokniju u istom kontekstu kao o Pablu Pikasu ili Klodu Moneu.

– Mislim da ova izložba dokazuje da njegov rad tokom 60 godina ima konstantan kvalitet. Neverovatna raznovrsnost, ali i zadivljujuća doslednost – objasnio je.
I Hokni i dalje stvara.

U bilo kojoj drugoj prilici, napisao bih da odete na izložbu ovog leta ako vas put nanese u Pariz, ali u ovom slučaju – izložba je sama po sebi vredna kupovine avionske karte, a utiske možete sumirati kasnije šetajući gradom svetlosti.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare