Veljko Bulajić je spadao u one reditelje koji su bili tvorci istorijske mitologije na filmskom platnu, na način kako se to radilo i u Holividu ili tadašnjem Sovjetskom Savezu, rekao je za Nova.rs Jugoslav Pantelić, direktor Jugoslovenske kinoteke, povodom smrti čuvenog reditelja koji je preminuo u 96. godini u Zagrebu.
Pantelić je podsetio da su Bulajićevi ratni spektakli i epopeje izazivali i divljenje.
– Ali su i provocirali mlađe generacije autora da se suprotstavljaju toj grandioznosti i iznalaze drugačiju poetiku. Počevši od prvog dugometražnog igranog filma, „Vlak bez voznog reda“, koji je bio prikazan u takmičarskom programu festivala u Kanu i koji je osvojio glavnu nagradu na festivalu u Puli, Veljko Bulajić se pozicionirao kao autor koji je usmeren na teme iz ratne i poratne stvarnosti, krećući se ka sve monumentalnijim projektima, preko „Kozare“ do čuvene „Bitke na Neretvi“, najskupljeg filma u istoriji jugoslovenske kinematografije sa impresivnom glumačkom podelom, među kojom su se našli i Orson Vels, Jul Briner, Sergej Bondarčuk, Franko Nero i drugi – istakao je Jugoslav Pantelić.
Veljko Bulajić je dobitnik brojnih nagrada, među kojima su i Zlatni Lav u Veneciji, Zlatna Nimfa u Monte Karlu, Zlatne medalje na Međunarodnom filmskom festivalu u Moskvi, priznanja za režiju u San Sebastijanu i Nju Delhiju, međunarodne nagrade kritike Cidalc, nagrade Zlatni klas za najbolji film u Valjadolidu…
– Pored dominantne slike o Veljku Bulajiću kao filmskom kreatoru nacionalne mitologije, ostaje prostora za razgovor o njegovoj rediteljskoj veštini, stilu, poznavanju filmskog jezika, a u njegovom opusu su se mogu pronaći i ekscesni filmovi, poput neobičnog „Čoveka koga treba ubiti“ – dodao je Pantelić.
Bonus video: Francuska glumica o filmu „Čuvari formule“: Bilo je izazovno, ali i izuzetno
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare