Foto: - / Wavebreak / Profimedia

Britanska istraživanja otkrila su da je striming učinio muzičku industriju izazovnijom za mnoge umetnike i umnogome promenila uslove jer se nikad više slušaju, a nikad manje od toga zarađuju. Uprava za konkurenciju i tržišta (CMA) saopštila je da se više od 80% snimljene muzike sada sluša preko interneta, sa više od 138 milijardi pregleda u Velikoj Britaniji, za prošlu godinu.

Umentici su zahtevali „potpuno resetovanje“ industrije, zbog „jadnih prihoda“. Oni su pozvali CMA da ispita stvar. Izveštaj se primarno odnosio na konzumente, ali nadzornik je otkrio da samo mali broj poznatih umetnika ostvaruje veliku dobit, dok većina nema finansijske koristi, piše „BBC“.

Izvršna direktorka CMA Sara Kardel rekla je da je oduvek zarađivanje od muzike bilo teško, ali sada je dodatni problem što ne postoje adekvatno uređeni ugovori oko profita od pregleda sa interneta. Međutim u izveštaju se navodi da je strimovanje olakšalo ne samo slušaocima pristup muzici, već i umetnicima da je snimaju i lakše dođu do publike.

Mala zarada

Istraživanje je utvrdilo da je većina umetnika premalo plaćena za muzičke strimove, dok dobar poslovni model koriste samo velike izdavačke kuće i zvezde. Podaci govore da bi umetnik koji ima milion pregleda mesečno zaradio samo oko 12.000 funti godišnje. Veruje se da Spotify plaća između 0,002 i 0,0038 funti po strimu, a Apple Music oko 0,0059 funti. YouTube plaća najmanje – oko 0,00052 funti.

Foto: Rokas Tenys / Alamy / Alamy / Profimedia

Ketrin Vilkoks, iz britanskog kantri muzičkog dua Ward Thomas, rekla je za BBC:

– U ovoj industriji smo više od decenije i postigli smo uspeh – imali smo album koji je bio prvi na top listi, rasprodate turneje i bili smo na mnogim uzbudljivim festivalima – to spolja izgleda kako nam finansijski ide prilično dobro. Međutim, zbog pada prodaje albuma širom sveta a porasta slušanja preko interneta, nismo sigurni kako ćemo opstati. Pejzaž muzičke industrije se dramatično menja.

CMA je primetio da je sada svakom umetniku mnogo teže jer u konkurenciji nisu samo novi izvođači, već celokupna muzika, koja je ikada napravljena.

Najbolje pesme

Objavljuje se više pesama nego ikada ranije, kaže se u izveštaju, ali to ne znači da ima više uspešnih. Analiza koju je objavio Zavod za intelektualnu svojinu (IPO) pokazuje da je broj numera koji dostiže milion strimova mesečno u Velikoj Britaniji i dalje nizak, oko 1.700.

Foto: – / Wavebreak / Profimedia

– Neki od najboljih tekstopisaca morali su da obezbede druge izvore prihoda i zato ne mogu da posvete dovoljno vremena svom zanatu. Najbolje pesme tek treba da budu napisane – ali ako ne budu pošteno plaćene, previše talentovanih ljudi će biti prinuđeno da odustane – kaže Vilkoks.

Izveštaj je otkrio da je strimovanje najlakši put za umetnike i izdavače da distribuiraju muziku i time je olakšan pristup širokom spektru muzike – što znači da starije pesme mogu lakše pronaći novi život i novu publiku.

Između 2014. i 2020. godine broj umetnika koji dele muziku porastao je sa oko 200.000 na 400.000.

Određene muzičke kuće i producenti su pozvale CMA da detaljno ispitaju tržište, provere odnos broja pregleda i zarade pronađu rešenje za podršku pevačima i tekstopiscima, ali nadzorni organ je to odbacio jer njihovi „početni nalazi nisu pronašli nikakve značajne nepravilnosti u vezi sa strimingom muzike“.

Kampanja „BrokenRecord“ bila je jedna od tih grupa – koju je osnovao Tom Grej na početku izolacije, nakon što su muzičari počeli da gube prihod od turneja.

– Umetnicima je sada teže da ostvare prihod od snimljene muzike nego ikada ranije – rekao je za Grej za BBC News.

CMA se brine jer se odnos snaga promenio, pa su izdavačke kuće i servisi za strimovanje počeli da ostvaruju značajan višak profita u odnosu na umetnike.

Bonus video: Glas, dirka, bas Moanin’

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar