Foto: Slavica Panić/Nova.rs

Završne večeri Festivala "Joakim Vujić" doživeo sam agresivni verbalni napad reditelja Milana Neškovića i rediteljke Jane Maričić. Prišli su mi i počeli da me vređaju i psuju, a kada sam pokušao da uspostavim dijalog s njima, rekli su mi da to ne žele, kaže za Nova.rs pozorišni kritičar Borisav Matić.

Kraj 60. Festivala profesionalnih pozorišta Srbije „Joakim Vujić“ u Užicu, na koji je spuštena zavesa još 20. maja, nije protekao samo u svečarskoj atmosferi i dodeli priznanja najboljima, već i incidentu za koji se saznalo tek sad, nakon što je Udruženje kritičara i teatrologa Srbije stalo u odbranu kolege Borisava Matića kojeg su te večeri „vređali reditelji Milan Nešković i Jana Maričić, psovali ga i pretili mu“.

Da je na 60. izdanju ovog festivala trijumfovalo Narodno pozorište Užice s komadom „Putujuće pozorište Šopalović„, ali i da je po sudu kritike najbolja predstava „Bog masakra“ Kraljevačkog teatra znala je šira javnost, kao i čitaoci portala Nova.rs, s obzirom na svakodnevne izveštaje s „Joakima Vujića“. Ali, ništa se, dok Udruženje kritičara nije osudilo nasilničko ponašanje Neškovića i Maričić, nije znalo o onom što se dogodilo 20. maja.

Pozorišni kritičar Borisav Matić koji je, kako je obnarodovalo njegovo esnafsko udruženje, bio meta napada objašnjava za Nova.rs šta se desilo te večeri:

Borisav Matić Foto: Slavica Panić/Nova.rs

– Na Festivalu profesionalnih pozorišta Srbije „Joakim Vujić“ u Užicu bio sam angažovan kao autor pozorišnih kritika objavljivanih u zvaničnom festivalskom Biltenu, ali i kao učesnik razgovora za Okruglim stolom kritike i kao član žirija ovog Okruglog stola. Zadatak žirija je bio da nagradi jednu od predstava. Svoj posao sam obavljao odgovorno i uz poštovanje etičkih načela svoje struke, a to su potvrdili organizatori Festivala i druge osobe iz pozorišne zajednice – seća se Matić.

Milan Neskovic reditelj intervju
Milan Nešković Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Međutim, završne festivalske večeri u klubu Narodnog pozorišta Užice doživeo je, kako navodi, agresivni verbalni napad reditelja Milana Neškovića i rediteljke Jane Maričić:

– Prišli su mi i počeli da me vređaju i psuju, a kada sam pokušao da uspostavim dijalog s njima, rekli su mi da to ne žele i da meni ne bi trebalo da bude dozvoljeno da pišem i govorim, te da će se njih dvoje „kao esnaf potruditi da budem zabranjen na svakom pozorišnom festivalu u Srbiji“. Pošto su njihovi verbalni napadi postajali sve intenzivniji, izašao sam iz zgrade Pozorišta da bih izbegao dalji sukob, a kada sam se vratio u pozorišni klub, shvatio sam da su Nešković i Maričić nastavili da iznose uvrede na moj račun pred ostalim učesnicima i gostima Festivala, a čak su i telefonirali umetnicima i pozorišnim delatnicima koji nisu bili prisutni u Užicu – priča Matić.

Jana Maričić, rediteljka Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs

U napadu dvoje reditelja, kako se seća, razabrao je njihovu tvrdnju da ih je iznerviralo obrazloženje žirija Okruglog stola kritike koji je nagradio predstavu „Bog masakra“ Kraljevačkog pozorišta.

Predstava „Bog masakra“na festivalu “Joakim Vujić” u Užice Foto:Narodno pozorište Užice

– U obrazloženju smo naveli da reditelj predstave „polazi od istoimene građanske komedije Jasmine Reze, ali hrabro reinterpretira komad kao tragediju koja govori o nemoći civilizacije da se suoči sa nasiljem i da ga spreči. Kroz priču o licemerju roditelja iz navodno prefinjene građanske klase i njihovoj nedovoljnoj brizi o deci, `Bog masakra`  pokušava da odgovori na pitanje kako je došlo do masakra u Ribnikaru i dominacije nasilja u savremenom društvu“. Obrazloženje su preneli mnogi mediji i niko ga nije smatrao problematičnim, dok su Nešković i Maričić tendenciozno pogrešno interpretirali naše kritičarske stavove, tvrdeći da smo napisali da komedija objašnjava masakr u Ribnikaru. Ko god pročitao obrazloženje, uveriće se da to nismo napisali – kazuje kritičar, koji nam je i poslao celokupno obrazloženje Okruglog stola kritike za dodelu priznanja komadu u režiji Igora Pavlovića.

Matić naglašava kako je evidentno da su ga „spinovanjem i krivotvorenjem obrazloženja žirija kritike Nešković i Maričić napali i vređali, s namerom da kritičko pisanje i mišljenje budu ućutkani“.

– A možda je, međutim, dvoje reditelja bilo pogođeno negativnim kritikama o njihovim predstavama koje sam pisao za festivalski Bilten, ili je njihov istup bio izraz nezadovoljstva što žiri Okruglog stola kritike nije nagradio Neškovićevu režiju „Putujućeg pozorišta Šopalović“ odnosno „Koštanu“ Jane Maričić – sumnja Matić.

Putujuće pozorište Šopalović Foto: Narodno pozorište Užice

Pozorišni kritičar poslao nam je i recenzije predstava „Putujuće pozorište Šopalović“ i „Koštana“, pisane za Bilten, koje su možda mogle biti motiv napada. Osvrnuvši se na „Šopaloviće“ Milana Neškovića, rađene po komadu Ljubomira Simovića, zabeležio je da su „potreba za scenskim atrakcijama i ambiciozna zamisao da se istaknu sve značenjske konotacije Simovićeve drame proizvele čestu stilsku oscilaciju unutar predstave koja je sprečila određen broj glumaca da ostvari svoj pun potencijal, ali i publiku da zadrži fokus“.

“Koštana“ pred publikom „Joakima Vujića“ u Užicu Foto:Narodno pozorište Užice

Kad je posredi „Koštana“, koju je Jana Maričić postavila u Narodnom pozorištu Niš, Matić u kritici konstatuje da „ukoliko je postojala umetnička motivacija za novo interpretativno viđenje Stankovićevog dela, logika te motivacije se ne može prepoznati“.

Šta god bio motiv za nasilničko ponašanje Jane Maričić i Milana Neškovića, kako upozorava naš sagovornik, taj povod je irelevantan:

– Vređanja i pretnje ni u kom slučaju ne bi trebalo da budu tolerisana, niti izgovor za brutalnost i uvrede. Nažalost, nasilničko ponašanje Milana Neškovića i Jane Maričić nije izolovan slučaj, nego reprezentativan primer funkcionisanja našeg društva u kom se neistomišljenici i kritičko mišljenje sistematski marginalizuju, vređaju i zastrašuju – zaključuje Borisav Matić.

Bonus video: Sterijino pozorje

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare