Nadežda Petrović
Nadežda Petrović Foto: Wikimedia Commons

Izložba "Nadežda Petrović - u susret obeležavanju 150 godina od rođenja" biće otvorena u utorak 27. decembra u 19 časova u Galeriji RTS koja ovaj događaj organizuje u saradnji sa Umetničkom galerijom "Nadežda Petrović".

Predstavljena dela okvirno ilustruju umetnički opus jedne od najpoznatijih srpskih slikarki. Kroz njih su zastupljena dva perioda Nadeždinog slikarstva: Minhenski period i njegova prva faza, Srbijanski period i njegova prva faza i treća, koloristička faza, kao i dokumentarna priča o životu i stvaralaštvu Nadežde Petrović. Deo slika dolazi ljubaznošću Narodnog muzeja u Beogradu, a deo slika i postavka je baština Umetničke galerije „Nadežda Petrović“ u Čačku.

Autorke postavke u Galeriji RTS su istoričarke umetnosti Mirjana Racković i Dragana Božović, muzejske savetnice Umetničke galerije „Nadežda Petrović“.

Nadežda Petrović je rođena u Čačku, 11. oktobra 1873. godine, gde su njeni roditelji bili na učiteljskoj službi. Zbog očevog posla i daljeg školovanja dece porodica se vratila u porodičnu kuću u Beogradu (1884). Nakon završetka Više ženske škole Nadežda postaje učiteljica crtanja uz uporedo pohađanje časova slikanja kod Đorđa Krstića i Kirila Kutlika.

Nadežda Petrović, Autoportret, Foto: Wikipedia

Ni Krstić ni Kutlik nisu ostavili mnogo traga na njena kasnija slikarska opredeljenja, ali je činjenica da je Krstić bio taj koji je ohrabrio da ode na umetničke studije u Minhen. Uticaj likovnih pedagoga Antona Ažbea i Juliusa Ekstera, kao i umetničke klime zatečene u Minhenu (1898-1902), profilisali su njen slikarski put, pre svega otvorenost ka nemačkom ekspresionizmu, tako da i nakon povratka u Srbiju pasionirano slika u maniru energičnog ekspresioniste.

Radila je u školi, pisala o izložbama, događanjima u kulturi, politici, nastojeći da i na taj način doprinese napretku društva u celini. Nadeždin društveni aktivizam započinje učešćem u osnivanju humanitarne organizacije Kolo srpskih sestara (1903), i nošenjem pomoći u krajeve neoslobođene od otomanske okupacije. Istovremeno, kreće i u velike poslove oko organizovanja Prve jugoslovenske umetničke izložbe (1904), i osnivanja prve likovne kolonije na Balkanu u Sićevu (1905). To je period njenog najplodnijeg stvaralaštva (srbijanska faza, 1903-1910) koji je iznedrio antologijska dela nastala direktno u prirodi – Žetva, Resnik, Prizrenka (Ciganka), Žena sa crvenim šalom, Kaluđer, Čobanin, Autoportret, Dereglije na Savi… Puna entuzijazma odlazi na studijski boravak u Pariz (1910), posećuje muzeje, salone i ateljee, izlaže na Salonu.

Nadežda Petrović, delo Pompeji, 1907. Iz kolekcije Galerije Matice srpske Foto: Galerija Matice srpske

Želju da svoj umetnički život veže za Pariz raspršile su porodične tragedije i nastupajući ratovi. Tokom balkanskih i Prvog svetskog rata (1912-1915), Nadežda Petrović je dobrovoljna bolničarka. Negujući ranjenike, slikajući ruševine, oficire, šator vojne bolnice i brinući o obolelima od tifusa i sama obolevši, umrla je 3. aprila 1915. godine u Vojnoj bolnici u Valjevu.

Izložba će biti otvorena do 26. januara 2023. godine, svakog dana od 14 do 20 časova, vikendom od 10 do 15 časova.

Bonus video: Marija Zarić o napuštenom Muzeju Nadežde i Rastka Petrovića

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar