„Fizički me sve toliko užasno boli da se plašim da će me smrt naterati da prođem kroz još strašniju patnju“, rekla je čuvena pevačica i kantautorka iz šezdesetih godina novinarima 2021, ističući tada da je pobornica eutanazije.
Fransoaz Ardi, legendarna francuska pevačica, model i glumica, preminula je juče u 80. godini, nakon duge borbe s rakom. Ardi je bila jedna od omiljenijih figura francuske kulture, a za sobom je ostavila neizbrisiv trag ne samo u svetu muzike, već i mode i filma.
Još pre tri godine Ardi je ispričala u intervjuu francuskom magazinu „Fem aktuel“ da oseća da se njenom životu bliži kraj. Nakon što je u prvoj deceniji novog veka utvrđeno da boluje od kancera limfnih žlezda i posle boravka u bolnici 2015. godine, kada je morala da bude u indukovanoj komi, a lekari su joj spasili život podvrgavajući je jakom zračenju, pevačici je 2018. otkriven i tumor srednjeg uha. Godine zračenja i imunoterapija donele su mnogo bola, rekla je tada Fransoaz Ardi, otežavajući joj čak i gutanje. Ranije je već izjavila da više neće moći da peva, a tada je, u intervjuu vođenom mejlom, rekla da joj je stanje još teže.
„Fizički me sve toliko užasno boli da se plašim da će me smrt naterati da prođem kroz još strašniju patnju“, rekla je čuvena pevačica i kantautorka iz šezdesetih godina novinarima, ističući da je pobornica eutanazije. Ona je u maju 2021. za „Pari mač“ izjavila da je „Francuska nehumana“ jer nije legalizovala proceduru asistiranog samoubistva, podseća britanski „Gardijan“.
„Nije na doktorima da prihvate svaki takav zahtev, nego da prekrate nepotrebno mučenje pri neizlečivim bolestima od trenutka kada to postane neizdrživo“, kazala je Ardijeva u intervjuu francuskom magazinu.
Ona je navela tada da bi volela da ima priliku da sama odabere kako će joj život biti okončan, ali da „s obzirom na to što je pomalo poznata niko neće hteti da preuzme rizik da ga isključe iz lekarske komore ili nešto još gore“. Ispričala je da je i njena majka, koja je patila od jednog neurološkog poremećaja, umrla uz eutanaziju „kada više nije mogla da nastavi dalje sa tim užasnim oboljenjem“.
Fransoaz Ardi zvezda je francuske popularne muzike još od šezdesetih godina. Debitovala je singlom „Tous les garçons et les filles“ 1962. godine. Posle velikog uspeha sa njim postala je glavno ime takozvanog „je-je“ pop fenomena, francuskog odgovora na američki i britanski pop i rok te decenije. Ona sama se ogradila od tog pokreta nekoliko godina kasnije, insistirajući na tome da radi sa engleskim producentima i stvara muziku onako kako ona misli da treba. Poznata je i po ulogama na filmu, uključujući i to što je igrala samu sebe u „Muškom rodu, ženskom rodu“ Žan-Lik Godara 1966. godine, a bavi se i pisanjem i astrologijom.
Krajem osamdesetih godina izjavila je da je „Décalages“ njen poslednji album, ali se vratila pop muzici sledeće decenije, sarađujući sa sastavima Blur i Air.
Na pitanje da li žali za bilo čim u svom životu, Fransoaz Ardi je odgovorila:
„Život je škola u kojoj učimo kroz pokušaje i pogreške koje nam pomažu da bolje razumemo ono što do tada nismo mogli da razumemo. Oni trenuci kada sam se loše ponašala događali su se iz besvesti, neznanja, sebičnosti, kada takvi pokušaji ujedno nose i posledice“.
U intervjuu je ispričala i da joj prisećanje na „srećne trenutke“ provedene sa sinom Tomasom (džez gitaristom rođenim 1981.) i mužem Žakom Detronom, poznatim francuskim pevačem, autorom pesama i glumcem, od koga se razvela, ali su ostali u bliskim odnosima, „čini da se oseća dobro“.
Svoj poslednji album, „Personne d’autre“, Fransoaz Ardi objavila je 2018. godine. Predstavljajući ga, rekla je tada za „Obzerver“ da je on usmeren „ka smrti, ali na veoma simboličan i pozitivan način“.
„Ima tu i prihvatanja. Na primer, tu je pesma ‘Train special’, koju jako volim, ali u mojim godinama mogu da pevam samo o onom specijalnom vozu koji će me odvesti sa ovog sveta. Ali, naravno, nadam se takođe i da će me poslati među zvezde i pomoći mi da otkrijem tajne kosmosa”, rekla je tada Fransoaz Ardi.
Njen uticaj se proširio daleko van granica Francuske. U 2023. godini, bila je jedina francuska umetnica koja se našla na listi 200 najboljih pevača svih vremena magazina „Rolling Stone“. Njen glas i prepoznatljiva lepota očarali su publiku širom sveta, donoseći joj pohvale muzičkih legendi kao što su Mik Džeger, Bob Dilan i Dejvid Bouvi.
„Bio sam strastveno zaljubljen u nju. Svaki muškarac na svetu, i veliki broj žena, takođe su bili,“ rekao je jednom Bouvi.
Ardi je takođe bila slavna kao modna muza. Njene androgene crte lica i suptilna elegancija učinile su je omiljenom u svetu mode, sa visokim, vitkim stasom, uglastim crtama lica i dugom, ravnom kosom. Ova estetika se uklapala u modu šezdesetih godina, naglašavajući jednostavnost i određeni dečački šarm. Često je nosila dizajne Pako Rabana i Iv Sen Lorana, u stilovima koji su definisali to doba. Njen uticaj u modi protezao se kroz decenije.
Bonus video: Mik Džeger – Sex, Drugs, and Rock’n’Roll I tako 80 godina
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare