Kako preživeti kada dva najvažnija muškarca u tvom životu umru u tragično mladim godinama? Ćerka heroja borilačkih veština, Brusa Lija, opisuje šta ju je održalo i kako čuva porodično nasleđe.
Šenon Li veselo priča o periodu kada je bila na ritritu u Oregonu. Četiri dana provela je u podzemnoj kolibi u šumi, toliko mračnoj da nije mogla da vidi svoje ruke. Većina ljudi bi to smatrala zastrašujućim. Ali za Li, “to je bilo oslobađajuće”, kaže ona za „Gardijan“. „Sve što imate su vaše misli i osećaji, i oni počinju da isplivavaju. Tako da možete razmotriti mnoge stvari i to može biti neugodno. Izašla sam veoma energizovana”.
54-godišnja ćerka kinesko-američke ikone borilačkih veština Brusa Lija uvek je bila kontemplativna duša. Smrt njenog oca, kada je imala četiri godine, a on 32, i zatim smrt njenog starijeg brata Brendona, koji je imao 28 godina, 20 godina kasnije, učinili su je takvom. Opisuje sebe kao „istraživača“, koji je uvek bio zainteresovan za različite puteve ka „isceljenju“. Inspiracija joj je bio njen otac, koji je bio filozof u srcu i produktivni pisac dnevnika, konstantno zapisujući svoje misli i osećaje o životu i radu.
Njena nova knjiga „In My Own Process“, objedinjuje pisma, fotografije, crteže i Brusove pesme, stvari koje pokazuju „dubinu izazova s kojima se suočavao, dubinu njegovih dostignuća“. Knjiga uključuje eseje i intervjue s nekim od njegovih poznatih prijatelja i fanova, uključujući Džekija Čena, Anga Lija i košarkašku zvezdu i bivšeg kolegu Karima Abdula-Džabara. Šenon želi da ljudi vide da je njen otac bio „više od jednostavno kung fu momka“. Brus je bio, kaže ona, „duboki mislilac, veoma pažljiva i progresivna osoba“.
Brus ostaje jedan od najvećih i najuticajnijih boraca ikada. Prevazišao je rasizam u industriji zabave da bi postao prva azijska zvezda u Holivudu, i borio se protiv stereotipa na ekranu, odbijajući da prihvati bilo koje uloge koje smatra rasističkim.
Frustriran nedostatkom dobrih uloga u SAD-u, otišao je u Hong Kong i snimio „Velikog gazdu“, „Pesnicu gneva“ i „Na zmajevom putu“, sva tri ogromna bioskopska hita. Tragično je preminuo mlad 1973. godine, šest dana pre premijere filma „U zmajevom gnezdu“, koji će postati globalni hit. Uzrok smrti bio je cerebralni edem izazvan alergijskom reakcijom na lekove protiv glavobolje.
Sećanja Šenon Li na svog oca su donekle mutna. Ono što najviše pamti je njegova energija. „Mogao je da igra veoma dinamično. Bio je pomalo strog. Sećam se osećaja kada sam s njim, tog sjaja, topline. Ljubav je bila tako jaka.“ Ipak, ima živopisne uspomene na Brusovu sahranu u Hong Kongu, koja je privukla hiljade ljudi na ulice. „To je bilo zaista spektakularno. Sećam se stanja šoka dok me vuku kroz celu tu povorku.“
Šenon je čuvar nasleđa svog oca od svoje tridesete godine i suosnivač je “Fondacije Brus Li” sa svojom majkom Lindom, bivšom učiteljicom koja je upoznala glumca kada je bila učenica na jednom od njegovih časova borilačkih veština na Univerzitetu u Vašingtonu. Nakon njegove smrti, počele su da kruže razne teorije zavere: da je otrovan od strane ljubomorne ljubavnice, ubijen od strane članova trijade ili da se predozirao drogom.
Te teorije „govore o veličini njegovog života“, kaže Šenon. „Kada sam bila dete, ponekad bih se nervirala kada bi ljudi govorili da su ga ubili nindža ili rivalske bande. Ali sada gledam to i kažem: on je bio ratnik i niko ne misli da bi neko poput njega trebalo samo da umre.“
Ona je društvena, promišljena i razgovorljiva. Odrasla je u južnoj Kaliforniji sa bratom Brendonom, koji je bio četiri godine stariji od nje. Njena majka se kasnije dva puta ponovo udavala. Kao dete, Šenon je volela da beži u svoju maštu i razgovarala je sama sa sobom. „Igrala sam se puno. Kada sam malo odrasla, pisala sam priče. Postala sam strastveni čitač.“ Dok su njen otac i brat bili „veći od života“, ona je bila rezervisanija.
Li je bila bliska sa svojim bratom, koga opisuje kao „veliku, bučnu loptu energije“. Voleo je da smišlja šale s njom. „On je bio moj mučitelj. Ali kada je bilo važno, bio je i moj zaštitnik. Ako je neko bio zao prema meni, on bi se umešao.“ Kada je postao glumac, radila je kao njegov asistent na filmu „Rafalna paljba“ iz 1992. godine. „Davao mi je savete.“
Majka ju je nazvala da joj kaže da je Brendon povređen. Skočila je na avion iz Nju Orleansa, gde je živela, do Vilmingtona u Severnoj Karolini, gde se snimao „Vrana“. „Imala sam osećaj da je umro dok smo bili u avionu“, kaže ona. Brendon je sahranjen pored Brusa na groblju u Sijetlu.
Šenon je bila slomljena. Imala je velike planove sa svojim bratom. On je tražio od nje da mu bude kuma na venčanju nakon što se verio sa Elizom Haton, ličnom asistentkinjom. Li je planirala da se preseli u Los Anđeles, gde je on živeo, da bi se bavila glumom. „Oboje smo se zaista radovali mogućnosti da provedemo vreme zajedno.“ Nakon njegove smrti, upala je u tešku depresiju. „Borila sam se i bila sam u velikom bolu. U mojoj glavi, stalno sam sebi ponavljala: ‘Ne mogu da se osećam ovako. Ne mogu da živim ovako. Ovo je previše. Kako da to zaustavim?'“
Tada je Li bila previše krhka da bi se nosila sa beskrajnim analizama o svom izgledu i brojnim odbijanjima koja dolaze sa glumačkom profesijom (glumila je u filmovima o borilačkim veštinama). „Ako niste na dobrom mestu, to može biti veoma izazovno.“ Takođe je razmišljala o osnivanju porodice sa svojim suprugom, Ianom Kislerom, advokatom, koga je upoznala na fakultetu i sa kojim se venčala 1994. godine. Par ima 21-godišnju ćerku, Vren.
Nedavno se vratila glumi nakon 21 godine, u seriji “Ratnik”, azijsko kriminalističkoj drami o borilačkim veštinama koja je nastala iz Brusovih skica. Šenon je izvršni producent serije i pojavila se u kameo ulozi. „Bilo je napeto, ali zaista sam to volela.“ Nema druge glumačke projekte u planu, ali naziva svoj povratak „darom“.
Priznaje da je ponekad bilo teško što joj je život tako blisko povezan sa nasleđem njenog oca i brata, ali Šenon je zahvalna što ima priliku da izrazi ljubav prema svojoj porodici. „Smrt je bila veoma vredan učitelj za mene. Naučila me je kako da živim. Kada neko koga volite umre, suočeni ste sa pojmom smrtnosti i prinuđeni ste da naučite kako da to pustite. Jer ako ste previše u tome, uništićete svoj život. To je teška lekcija i treba vremena da se dotle stigne. Ali na kraju ipak stignete.“
Bonus video: Tarantino – Svojim filmovima je postavljao nove standarde u kinematografiji, šokirao i svađao publiku sa holivudskim kritičarima
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare