Foto: Slavica Dolašević

Mi smo jednoglasno odlučili da Bitef dens kompanija dobije finansije, ali smo potpuno nemoćni, jer smo savetodavno telo. Pitajte Maju Gojković, njena je poslednja, rekla je za Nova.rs Marija Janković Šehović, članica komisije na konkursu za dodelu sredstava za oblast Umetnička igra - balet, narodna igra, savremena igra (stvaralaštvo, produkcija i interpretacija).

Ministarstvo kulture je, nakon višemesečnog kašnjenja, nedavno objavilo i rezultate konkursa za sufinansiranje umetničkih delatnosti, pa tako i za oblast Umetnička igra – balet, narodna igra, savremena igra (stvaralaštvo, produkcija i interpretacija).

I bi, napokon. A, šta sad? Da li da čestitamo onima koji su dobili sredstva ili da sažaljevamo one koji nisu podržani ili su, pak, nezadovoljni svotom koja im je potrebna za realizaciju projekta. Mnogo je pitanja, dilema, primedaba, ali nama je zaškripalo, uz poštovanje svih kandidata na ovom konkursu, što je jedinstvena Bitef dens kompanija, već drugu godinu zaredom uskraćena za podršku. Žargonski rečeno, da li je to realno, ako se ima u vidu reputacija koju imaju ne samo u Srbiji.

Bitef dens kompanija jedina je profesionalna plesna trupa kod nas, ima redovan repertoar, koji publika može da prati tokom cele godine na sceni Bitef teatra, kao i na brojnim gostovanjima. Za 15 godina postojanja realizovali su 41 produkciju sa nekim od najznačajnijih domaćih, regionalnih i evropskih koreografa, poput Gaja Vajcmana, Edvarda Kluga, Jasmin Vardimon, Konstance Makras… Takođe, imali su više od 200 gostovanja u zemlji i svetu, osvojili više od 30 nagrada. Godine 2017. osnovali su i Mladu Bitef dens kompaniju koju čine učenici treće i četvrte godine u Baletskoj školi „Lujo Davičo“ na Odseku za savremenu igru.

Ipak, to nije bilo dovoljno kada je u pitanju podrška Ministarstva kulture.

Odliv talenata

Naime, na ovogodišnjem konkursu za umetničku igru – balet, narodnu igru, savremenu igru (stvaralaštvo, produkcija i interpretacija), Bitef teatar je aplicirao sa dva projekta svoje dens kompanije – za realizaciju predstave “Ostrvo”, kojom će obeležiti 15 godina rada, i za turneju. Odbijeni su za oba.

Maja Gojković Foto: Zorana Mandic/ATAImages

– Mi smo odlučili da Bitef dens kompanija mora da dobije pare, ali smo potpuno nemoćni. Pitajte Maju Gojković, njena je poslednja, mi smo samo savetodavno telo. Zato nju treba pitati zašto je ovakva odluka i zašto ih je eliminisala. A odluka komisije je bila jednoglasna. I to smo dale vrlo impozantnu sumu za oba projekta, što je retkost, i za njihovu novu produkciju i za gostovanja od kojih žive. A oni su nešto najbolje što danas ima Srbija u oblasti savremene igre. Tražila sam razgovor da čujem zašto se to dogodilo, i sa tadašnjom ministarkom i sa njenim zamenikom, ali od toga ništa nije bilo – rekla nam je vidno razočarana Marija Janković Šehović, članica komisije u čijem sastavu su bile i Vera Obradović Ljubisavljević (predsednik) i Sanja Vučurević.

Jelena Kajgo, umetnička direktorka Bitef dens kompanije, podseća da su, kada su osnovani, imali značajnu podršku Ministarstva kulture.

– Potom iz godine u godinu sve manju, da bi sada to bilo potpuno ukinuto, i to uprkos mišljenju sopstvene komisije. Posledica toga je veliki odliv najboljih igrača iz zemlje, jer oni ovde ne vide nikakvu perspektivu i nemaju nikakve uslove za rad. Bilo bi zanimljivo čuti obrazloženje bivše ministarke kulture Maje Gojković, zašto je, uprkos mišljenju stručne komisije samog Ministarstva kulture, oduzela sredstva za rad jedinoj profesionalnoj plesnoj kompaniji u Srbiji.

Jelena Kajgo, dramaturškinja, dramaturg, intervju
Jelena Kajgo Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Ona ističe da godinama ukazuju na činjenicu da skupo, elitno obrazovanje koje ovde pružaju mladim igračima, zapravo prepuštaju bogatim zemljama gde oni sada igraju.

– To su Nemačka, Holandija, Belgija… Svakako da je lepo da imamo tako dobar odsek i obrazovanje u Baletskoj školi „Lujo Davičo“, da nam, recimo, učenica Maša Anić direktno iz naše škole bude primljena prošle godine u jednu od najboljih kompanija na svetu, čuveni NDT, Holandski plesni teatar. Postoje i izuzetno talentovani igrači koji žele da ostanu u Srbiji, ali mi ne možemo da im ponudimo ni godišnje ugovore, a kamoli zaposlenje. Budžet Bitef teatra je skroman i podrazumeva i dramske predstave. Nedavno su u Zavodu za proučavanje kulturnog razvitka bile organizovane tribine o stanju na našoj plesnoj sceni. Ukazala sam još jednom na loše stanje i moguća rešenja, ti iskazi će biti predočeni novom ministru, pa ko zna, možda se nešto i promeni – priča Jelena Kajgo.

Neizvesna budućnost

Najviše sredstava na Konkursu dobio je Beogradski festival igre za svoje 21. izdanje u iznosu od devet miliona dinara. To je bio bingo, jer sledeći srećni dobitnik je podržan sa “samo” milion i po dinara, a otišao je na adresu Centra savremene umetničke produkcije “Viva Dance Academy” iz Novog Sada za projekat “Umetnice nekad i sad”.

Beogradski festival igre: Maja Gojković i Aja Jung Foto: TANJUG/TANJUG/ SAVA RADOVANOVIĆ

Po milion dinara pripalo je Ustanovi kulture “Centar za negovanje tradicije” iz Čačka za Školu folklora, Domu kulture “Stevan Mokranjac” iz Negotina za unapređenje tehničkih kapaciteta, Ustanovi za kulturu i obrazovanje Kulturni centar “Mladost” iz Futoga za Drugi festival folklornih igara. Istom sumom novca podržan je Fakultet umetnosti Univerziteta u Prištini za Festival scenskog pokreta i koreodrame, kao i Udruženje koreografa narodnih igara Srbije za “Dan tradicije”, manifestacije u okviru Dana srpskog jedinstva slobode i nacionalne zastave. Zatim, Savez amatera Kosova i Metohije za 29. Međunarodnu smotru narodnog stvaralaštva “Gospojinski sabor 2024”, kao i Savez kulturno-umetničkih društava Srbije iz Novog Sada za Svetski dan srpskog kola…

I direktor Bitef teatra Miloš Latinović ne krije da je još u neverici povodom odluke da je Ministarstvo kulture ovu uglednu ustanovu kulture preskočilo sa podrškom drugu godinu zaredom.

– To je ozbiljan propust već drugu godinu zaredom da se ne stimuliše kontinuirano izvođenje plesnih predstava i njihovih nastupa na festivalima. Sad je to ostalo samo na Bitef teatru i Gradu, i ako se tako nastavi, to je poslednji ekser u sanduk. Jer zašto mi proizvodimo mlade plesače ako oni nemaju gde da igraju – rekao je Latinović.

Milos Latinovic Knjiga Recnik izvodjenja i savremenog pozorista
Miloš Latinović Foto:Dragan Mujan/Nova.rs

Bitef dens kompanija od kada je osnovana imala je podršku Ministarstva kulture, još od vremena kada je načelnica bila Milena Burić. I pored toga što je ovog puta to izostalo, petnaest godina rada proslaviće u novembru i to baš predstavom „Ostrvo“, koju Ministarstvo nije podržalo na konkursu, a koju je samo za njih kreirao poznati norveški koreograf Jo Stromgren.

– Pošto su nam sredstva za ovu predstavu odobrena od komisije, pa potom ukinuta od ministarke, uspeli smo da „preživimo“ zahvaljujući našim koproducentima, a to je Jadranski festival igre u Budvi. Dalja budućnost kompanije ostaje neizvesna – objasnila je Jelena Kajgo.

Sve je kao u redu

Nakon saznanja da je komisija, koju je odabralo Ministarstvo kulture, predložila da Bitef dens kompanija bude podržana, poslali smo dopis s molbom da nam pošalju njihovo obrazloženje. Odgovor je stigao u rekordnom roku, s tim da treba lično da dođemo na uviđaj dokumenta.

Ministarstvo kulture i informisanja
Ministarstvo kulture i informisanja Foto: N1

Ljubazno osoblje, uigran tim troje činovnika, među kojima nije bila osoba zadužena za ovaj slučaj sa kojom smo i kontaktirali, na uvid nam je dalo dokument koji je objavljen na njihovom sajtu. A to bi, navodno, trebalo da znači da nije bilo primedaba komisije na donete odluke o raspoređivanju sredstava, jer su sve članice komisije potpisale ovaj dokument.

Bonus video: Predstava „Misterija Dušan Vasiljev“ u Bitefu, šta kažu reditelj i glumci

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare