Ovo je ozbiljna komedija jer što je ozbiljnija tema, to bolja komedija, kaže za naš portal rediteljka Milica Kralj, nakon premijere predstave koja je ispraćena stajaćim ovacijama.
Predstava „Akademija smeha“ japanskog pisca Kokija Mitanija izvedena je u okviru glavnog programa letnjeg festivala BELEF na Sceni “Petar Kralj” u Ateljeu 212. Publika ju je pozdravila višeminutnim ovacijama, pa će na jesen ovaj teatar imati još jedan hit komad, dostojan duha koji decenijama neguje.
– Ovo je jedno od najlepših iskustava u mom pozorišnom životu, počevši od teksta koji je sjajan poligon za igru, a tematski aktuelan, preko saradnje sa autorima i tehnikom, pa do kreativne i posvećene saradnje sa glumcima koji su napravili izuzetne kreacije uz respektabilan partnerski odnos. Rezultat je radost s kojom smo dočekali publiku i radost koju nam je ona uzvratila. Pozorište je lepota duha koja svakog gledaoca učini bogatijim i boljim čovekom – kaže za Nova.rs rediteljka Milica Kralj.
Mitanijev komad je zasnovan na istorijski istinitim činjenicama kada je početkom Drugog svetskog rata japanska vlast uvela dužnost pozorišnog cenzora koji je pregledao i odobravao sve drame koje su se igrale u pozorištima. Na ovom istorijskom faktu pisac vešto gradi komediju koja se bavi pitanjima slobode govora i umetničkih sloboda, odnosom vlasti prema pozorištu, ali i pitanjem cenzure i lične i umetničke građanske hrabrosti. Autor postavlja pitanje – imamo li pravo na smeh, na komedije u kriznim vremenima?
– Ovaj komad sam doživela kao odu i kao odbranu pozorišne umetnosti, jer sam već u prvom čitanju prepoznala poligon za Igru. A, Igra je ono za čim tragam u teatru. Takođe, i tematski krugovi kojima se drama bavi su aktuelni. Suprostavlja pozorišnog cenzora u vreme vojne diktature koji pozorište smatra dangubljenjem i pisca komediografa kojem je pozorište život. Pisac pristaje na cenzuru u nameri da spasi svoje pozorište i to deluje kao predaja, ali se zapravo otvara interesantna tema – može li se protiv cenzure boriti pristajanjem na nju? Ovo je ozbiljna komedija jer što je ozbiljnija tema, to je bolja komedija. Baš kao što kaže jedna od replika u komadu: “Što više istine, to više smeha” – objašnjava Kralj.
„Akademija smeha“ je nakon skoro 50 godina prvi japanski komad na repertoaru jednog srpskog pozorišta. Komad je najavljivan kao prava poslastica za dva vrsna glumca, što su i opravdali Goran Jevtić i Uroš Jakovljević, koji su maestralnom igrom podigli publiku na noge.
– Uvek mi je bila uzbudljiva forma duodrame, jer dva glumca na sceni više deluju kao ples. Ova je zahtevna i komplikovana priča i uživanje je kada imam partnera sa kojim u sat i po vremena mogu da osmislim mnogo toga vrednog. Ne treba zaboraviti da je ovo tekst japanskog autora. Japanci su precizni, duboki, promišljeni, a tema je univerzalna i bliska svima, bez obzira što bi neko rekao da smo daleki kao nacije – priča nam Goran Jevtić, koji igra ulogu cenzora što stalno vraća tekst na ispravke.
Pojašnjava da to nije samo pitanje cenzure, nego što iskreno veruje da nije dovoljno dobro to što se u pozorištu radi.
– Taj cenzor kojeg tumačim na neki način traži da svi u pozorištu budu bolji, veći, sadržajniji, i tako se i dramski pisac u razgovoru sa njim menja u umetničkom smislu. Kao i cenzor u nekom duhovnom životu, i preobrate se obojica. To je posveta svemu onom što pozorište radi. Ono ne može da promeni svet, ali može jednog malog čoveka i ljudi mogu da postanu bolji i lepši, plemenitiji. To se i dogodilo glavnim junacima ovog komada kroz dug put sazrevanja i preokreta. Postali su bolja verzija sebe. I raduje me da je publika to prepoznala. Posebno mi je drago što je Uroš Jakovljević dobio šansu da pokaže svoj blistav i raskošan talenat.
Izvođenjem “Akademije smeha”, Atelje 212 završava vrlo uspešnu pozorišnu sezonu 2022-23. tokom koje je imao osam premijera, učestvovao na 17 pozorišnih festivala u zemlji i inostranstvu i osvojio 17 nagrada.
– Izabrali smo riskantna sredstva i izdržali smo i postigli, po svemu sudeći, veliki uspeh. U procesu rada smo uvek imali publiku i sudeći po njihovim reakcijama mislim da će gledaoci od jeseni imati jednu zabavnu ali i ozbiljnu predstavu na repertoaru, koja postavlja mnogo važnih pitanja. Svi uživamo, i mi na sceni i publika i već imamo termine 15, 23. i 30. septembra. Malo li je – pita na kraju Goran Jevtić.
Bonus video: Kojoj naciji se obraćaju glumci Ateljea 212 – Ivan Mihailović i Ivan Jevtović o predstavi „Obraćanje naciji“