Osuđujem svaku vrstu agresije i nasilja, ukoliko se zaista dogodilo, kaže za Nova.rs direktor Narodnog pozorišta Niš i predsednik Zajednice profesionalnih pozorišta Srbije Spasoje Ž. Milovanović komentarišući incident koji se desio poslednje večeri Festivala "Joakim Vujić" između kritičara Borisava Matića i reditelja Milana Neškovića i Jane Maričić.
Kraj 60. Festivala profesionalnih pozorišta Srbije „Joakim Vujić“ u Užicu, na koji je spuštena zavesa još 20. maja, nije protekao samo u svečarskoj atmosferi i dodeli priznanja najboljima, već i incidentu za koji se saznalo tek sad, petnaestak dana kasnije. Možda se ne bi ni znalo da se desio verbalni okršaj na relaciji pozorišni kritičar – dvoje reditelja da se nije oglasilo Udruženje kritičara i teatrologa Srbije. Ovo udruženje odlučno je stalo u odbranu kolege Borisava Matića kojeg su te večeri „vređali reditelji Milan Nešković i Jana Maričić, psovali ga i pretili mu“, osudivši nasilničko ponašanje umetnika spram kritičara.
Ceo slučaj za Nova.rs potvrdio je pozorišni kritičar Borisav Matić rekavši da su mu Nešković i Maričić u klubu Narodnog pozorišta Užice „prišli, počeli da ga vređaju i psuju, a kada je pokušao da uspostavi dijalog s njima, rekli su mi da to ne žele i da ne bi trebalo da mu bude dozvoljeno da piše i govori, te da će se njih dvoje „kao esnaf potruditi da bude zabranjen na svakom pozorišnom festivalu u Srbiji“. Reagujući na ove tvrdnje reditelji Jana Maričić i Milan Nešković kazali su za Nova.rs da Matić „manipuliše i laže, i da ga niko nije napadao i pretio mu zabranama“.
Udruženje kritičara i teatrologa Srbije zatražilo je hitnu reakciju Zajednice profesionalnih pozorišta Srbije, a predsednik ove organizacije, ujedno i direktor Narodnog pozorišta Niš Spasoje Ž. Milovanović ističe za Nova.rs da u svakom slučaju osuđuje bilo kakvu vrstu agresije i nasilja, ukoliko se to zaista dogodilo.
– Ne bih da komentarišem ništa na tu temu jer tome nisam prisustvovao, niti znam šta se dogodilo, osim da načelno i suštinski osuđujem svaku agresiju. Mene ne zanima šta ljudi rade u kafanama. Ja sam i član Udruženja kritičara i teatrologa Srbije, nisam bio ni na tom sastanku posle kojeg je objavljeno to saopštenje – objašnjava i dodaje da iz pozicije direktora Festivala profesionalnih pozorišta Srbije, ali i one Zorana Stamatovića, selektora ovogodišnjeg festivala i direktora Narodnog pozorišta Užice, ovogodišnjeg domaćina festivala „Joakim Vujić“, može da govori samo o onom što se dešavalo tokom zvaničnog trajanja smotre:
– Počev od predstava, okruglih stolova i dodele nagrada, sve je bilo u najboljem redu. A šta se, posle toga, dešavalo u bifeu pozorišta, ne bih da komentarišem jer nisam bio tad o tome tada obavešten – zaključio je Milovanović.
Direktor Narodnog pozorišta Užice Zorana Stamatovića sve to vidi kao lična prepucavanja i lošu komunikaciju između učesnika tog nemilog događaja.
– Te večeri je bila dodela nagrada posle čega sam, zbog zdravstvenih problema, napustio zgradu pozorišta. Ja ne bih sada da prepričavam ono što sam pročitao, a izjavljivali su Aleksandra Glovacki, Nešković i Matić. Udruženje kritičara se javno glasilo i ja to saopštenje ne bih tumačio. Čak i da sam prisustvovao tom događaju, ne bih ga tumačio. Svi su bili dole u bifeu, ni oni nisu tada reagovali dok su bili u Užicu. Ali, reagovali su tek kada su otišli u Novi Sad na Sterijino pozorje. I ne znam šta bih na to rekao. Ja sam van zgrade pozorišta sreo Borisava Matića koji mi je rekao za tu scenu. Ušao sam u bife pozorišta kada je Nešković krenuo da mi objašnjava, zamolio sam ga da me poštede toga i ponudio Matiću pomoć, ukoliko mu je potrebna. Rekao je da ne treba i da ne mogu da mu pomognem. Milana sam zamolio da „smanji doživljaj“, posle čega sam otišao iz pozorišta – seća se Stamatović.
On još kaže da je, posle analize celog događaja, zaključio da se sve ticalo ličnih stavova:
– To su njihovi lični doživljaji. U različitim okolnostima ista misao zvuči drugačije, tako da ne smatram da je taj događaj apsolutno vredan bilo kakve pažnje. Nije mi jasno zašto rediteljima uopšte treba rasprava sa kritičarem, šta god da je u pitanju. Sve to je bilo nepotrebno imajući u vidu da je festival bio odličan, selekcija takođe, uz prateći program. Sve je prošlo u dobroj atmosferi, a sada se priča o nekim nesporazumima, dve nedelje posle završetka festivala. Od kada pozorište postoji, u pozorišnom bifeu se uvek neko sa nekim raspravlja, na različite načine izražava svoja mišljenja, ali to je uobičajena atmosfera jedne žurke. Sve se dešavalo, i ovog puta se desilo, posle zvaničnog dela pozorišnog programa i nikakve veze nema sa festivalom, da bi se sada na taj način tumačilo – kaže Stamatović.
Dodaje i to da mu je, kao stručnjaku za marketing, drago da se o pozorištu piše, pa čak i kad je loše to je bolje nego ništa:
– Najgore je kada se prećutkuje.
Bonus video: Joakim Vujić