Filmski centar Srbije objavio je rezultate konkursa za sufinansiranje razvoja projekata domaćih dugometražnih igranih i dokumentarnih filmova. Upravni odbor, na čijem je čelu reditelj Miroslav Lekić, doneo je odluku da se sredstva dodele Srđanu Dragojeviću, Milošu Škundriću, Mariji Vukić, kao i Miloša Pušiću, Hani Piščević i Nebojši Resenoviću, te Mladenu Đorđeviću i Ružici Anji Tadić.
Nakon što je prošlog meseca komisija FCS odbila da mu dodeli sredstva za „Škartove“, Srđan Dragojević dobio je podršku od 2.000.000 dinara za film “Osmi mart”.
Kako je komisija ocenila, scenario je kompaktno i vešto skrojen i govori o posrnuću profesorke Filozofskog fakulteta u ralje alkoholizma.
– U stanju opijenosti, Vesna održi vatren govor na studentskom protestu. Preko noći, postaje javna ličnost, uglavnom kao meta podsmeha. Iznenadni poziv od strane supruge ambasadora SAD da učestvuje na proslavi 8. marta vodi njenu labilnu ličnost u sve veće odsustvo iz realnosti. Tragedija Vesninog života, obogaćena je pitkim humorom, povremeno na ivici farse i satire, karakterističnim za autora scenarija i reditelja, Srđana Dragojevića. Komisija složno podržava ovaj projekat, očekujući da će autor snimiti još jedan film koji može biti popularan kod publike i privući širok auditorijum u bioskopske sale – stoji u obrazloženju.
Reditelj Miloš Škundrić podržan je sa milion dinara za film “Dunavaski vilenjak” uz ocenu da ovaj projekat ima sve elemente za izvanredan dokumentarni film koji spaja prošlost i sadašnjost, istorijsko i savremeno, individualno i kolektivno.
– Iako providno „istorijska“ priča, film je zapravo veoma uzbudljiv savremeni film koji nudi gledaocu sjajan vizuelni doživljaj i pod vodom i iznad vode. I najzad, Dunav kao najveća evropska reka postaje metafora Evrope, bremenite istorijskim nasleđem ali i mogućіnošću za iskrenu saradnju. Od ovog filma možemo mnogo da očekujemo, čak i u smislu promovisanja prirodne lepote i istorijsko-kulturnog nasleđa naše zemlje – smatra komisija.
Sa 400.000 dinara podržan je film “SKC” u režiji Marije Vukić.
– Studentski kulturni centar predstavlja jedno od legendarnih urbanih obeležja Beograda, mesto kroz koje su protekle reke mladih koji su tu stasavali, podučavali se, gradili i istančavali ukus i odnos prema kulturi i umetnosti. Tokom 1980-ih godina u Jugoslaviji, najviše pažnje su privlačili muzički koncerti, kako domaće JU scene, tako i značajnih svetskih imena, ali SKC je bio i stecište umetnika, sa izložbama, književnim večerima, izdavaštvom, radijskim programom… Nažalost, danas je SKC bleda senka nekada značajne omladinske institucije. Tim pre, komisija smatra neophodnim da podrži projekat koji će neke podsetiti, a druge podučiti o značaju SKC za kulturni i umetnički život Beograda i Jugoslavije. Film će se zasnivati na arhivskim snimcima i na intervjuima sa vinovnicima revolucije koja se u SKC-u odigravala, što je samo po sebi neprocenjivo. Manja novčana podrška, u odnosu na druge projekte, bazira se na činjenici da film ne zahteva iscrpno istraživanje i razvoj. Naprotiv, autorki se preporučuje da se prijavi na prvi sledeći Konkurs FCS za sufinansiranje proizvodnje dugometražnih dokumentažnih filmova i da što pre otpočne snimanje – navodi se.
Podržan je i film Miloša Pušića “Razgovor” sa 800.000 dinara za dokumentarni film o liku i delu Aleksandra Tišme, jednog od najznačajnijih pisaca srpske i jugoslovenske književnosti XX veka zbog “velikog kulturološkog značaja i neosporne i neupitne kinematografske vrednosti.”
Istu cifru dobio je i film “I posle Vesne, Vesna” Hane Piščević i Nebojše Resanovića, dokumentarac koji se bavi kompleksnim odnosom usvojene unuke Vesne i bake Vesne, koja u svom domu strastveno vodi prihvatilište za životinje.
Reditelj Mladen Đorđević dobio je podršku za igrani film “Ljubavna soba” u iznosu od 1.500.000 dinara.
– Mladen Đorđević je izuzetno karakterističan stvaralac u srpskoj kinematografiji. Čini se da u ovoj priči, kao i u svojim prethodnim filmovima, traži inspiraciju u nasleđu crnog talasa, ali ga reinterpretira u novom savremenom svetlu. Doslednost realizma Žilnika, poetska snaga Pavlovića i neuobičajenost Makavejeva – sve to možemo naći na jednoj lokaciji koja se zove “Ljubavna soba” u zatvoru. U ovoj priči o marginalnim likovima, zadešenim na jednom veoma ekstremnom mestu, neminovno se nameću teme slobode i smisla postojanja. Đorđević, na sebi svojstven način, postavlja i razrešava ovo pitanje samo prividno u kontekstu telesnosti i seksa, dok se suština krije u odbrani margine i njenog prava na dostojanstvo i ljudskost – ocenila je komisija.
Sa istom cifrom od 1.500.000 dinara podržan je debitanski film rediteljke Ružice Anje Tadić pod nazivom “Biser u blatu” koji prema obrazloženju predstavlja pravi generacijski film o borbi talentovanog dečaka Luke da ode na takmičenje iz fizike.
Među odbijenim projektima je “Zlatna kaciga” Vladimira Tagića koja se bavi događajima devedesetih, tokom porasta reli trka, uz ocenu komisije da je “prevelika zahtevnost poduhvata zbog trkačko-akcionih scena za koje je potrebna američka podrška”.
Odbijen je i Marko Kovač (Sjajno mesto za nesreću), Strahinja Mlađenović (Srce priče), kao I Mladen Kovačević za dokumentarni film “Korio” o intimnom putovanju dve sestre na koje nas vodi dnevnik jedne od njih, jer je “utisak da slika ne daje drugi nivo onome što zvuk (čitanje dnevnika) donosi, kao što ni motivacija mlade sestre da se vrati na mesto dešavanja iz osamdesetih, nije jasno definisana.
Nisu dobili podršku ni Pavle Vučković (Hajduci) za “priču o bezakonju koje vlada Srbijom u XIX veku” zbog preopširnosti scenarija, zatim Ana Radojićić (Opus 3), te Kosta Đorđević za “Dobru stranu umiranja”.
Zanimljivo je da je Kosta Đorđević pre nekoliko nedelja dobio podršku FCS ali za „Pepeo u boji“ i dodeljeno mu je 26.437.500 dinara.
Odbijeni su i reditelji Mane Šakić, Gvozden Đurić, Senka Domanović i drugi… Celokupna lista i obrazloženja mogu se naći na sajtu FCS.
Bonus video: Sećanje na Srđana Koljevića